Hästar vs Leder

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Vill bara tillägga en sak som är lite offtopic som stör mig enormt. ok here we go (finns risk att nån kommer hata mig nu :) )
HÄSTAR o dessa jäkla hästägare som tror dom äger skoterlederna som blir fly förbannad om man inte stänger av skotern när dom ska förbi, inte nog med att man ska flytta på sig dom vill/förväntar sig att man ska svänga av leden och stänga av skotern.
Dessutom skiter dessa havremopeder ur sig JÄTTE lass med skit mitt i lederna som ser ut som keopspyramider som senare fryser till IS :eek: ja gör matten själv.
Jag har då råkat ut för det till följd att jag slog sönder ena tvärstaget i boggin för det va som att köra på en stor j***a sten.
Dessutom sitter det en 12årig tjej ja till o med en 7åring på en häst som väger typ 400 kilo som kan få för sig precis vad den vill, skena, kasta av dig ja you name it, men du ska vara minst 16år på en skoter o inneha ett körkort/förarbevis som det iaf finns en broms på o en dödarrem.. och dessutom om nu denna häst skulle få för sig att trampa ner din skoter i molekyler, gissa vem som får betala för skadorna :confused: , jo du som skoterägare :eek: för det finns ingen "hästförsäkring" eller vad man ska kalla det för.
sen att det skadas tusentals små flickor i samband med hästar, ja det skrivs det ingenting om i tidningarna som det gör om skotrar iaf med den uppmärksamheten som skoterolyckor får, då jag tror att dessa olyckor är mycker mer jämnfört med skoter olyckor. (jag kan juh ha fel men jag läste en artikel att det skadades ca 13000 ungdomar med häst årligen med 4- 5 dödsolyckor). Sen så under året omkom 18 personer och 140 observera 140 skadades i skoter olyckor.
Tyvärr ligger då dödsantalet bra mycket högre med skoterolyckor vs hästolyckor men då har juh oxå alkoholen mycket stor inverkan på dessa olyckliga utgångar o det är ca 2/3 av olyckorna, (jag har då aldrig i mitt liv hört talas om en snorfull ryttare i en olycka nångång =) ).
Nu ser jag att jag spåra ur min egen topic här =)

Nåja nu har jag iaf ventilerat mig i detta ämne som har gnagt mig länge och som har skapat "vissa" mindre trevliga pratstunder med hästfolk i en viss närhet :eek:

B

Biosteel

du har helt rätt man ska inte leka med maten tur att burger king finns =)

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Tycker det är samma problem med folk som är ute och promenerar på skoterleden eller för den delen använder spark!!! Ofta får man en arg blick eller en näve i luften..
De har fan inget där att göra..gå kan man göra på gångvägar!! Det är väl det dem är till för!!! Att man dessutom åker dit om man skulle köra på hästen eller gångaren ( förutsatt att man håller hastighetsbegränsningarna ) är helt vansinnigt..tycker jag..

quakesk

Aktiv medlem
17 okt 2007
82
0
6
Utan oss skotrar fanns det ingen led att gå på. För finns inte en människa på denna jord som skulle få för sig att gå där om inte skotrarna kört före. Men så långt tänker dom nog inte, dom tror det är gångvägar. Tråkigt!!

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Utan oss skotrar fanns det ingen led att gå på. För finns inte en människa på denna jord som skulle få för sig att gå där om inte skotrarna kört före. Men så långt tänker dom nog inte, dom tror det är gångvägar. Tråkigt!!
Precis..Det tror att leden är där för deras skull..Hade den inte varit uppkörd en vinter så hade det garanterat blivit ett sjuhelvetes liv över att det inte finns någonstans att promenera..

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
inte nog med att dom skiter och gör små "isstenar" (eller vad man ska kalla det) på leden. Dom lämnar ju inte spec trevliga hål i leden heller. Knäckte plåtskidan på min indy 500 som ja hade förut pga hästarna som hade stått på samma ställe och trampat sönder leden.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Dom har ju sina jävkla hästvägar att fara ut med hästarna på, iaf här där jag bor så finns det än lång jäkla hästväg. Då kan dom ju hålla sig på sina hästvägar och vi håller oss på lederna så blir ju ingen störd av varandra men nej, självklart ska dom ut på lederna och gnälla på skoterförare.

Sen dom som är ute och promenerar på lederna blir sura och hotar näve så fort dom ser en skoter, ja men va f*n ska dom ut på leden och göra då ?? Först gnäller dom på att man kör på vägen inne i samhället och sen går dom ut på leden och går och gnäller på att skotrarna låter illa och stinker och att man kör som en idiot.

Det är ju som att gå ut på E4an och hota näve och svära åt varje bil som kommer.

Ojoj, man blir så fly förbannad på såna människor.

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Har inget hästproblem att klaga över men kan förstå att det är frustrerande. Tyvärr är det ytterligare en sak som vi skoterfolk måste stå ut med, pensionärer på skogspromenad, sparkfolk, skidåkare, osv. Tror till och med att lagen e skriven så att ramlar det en sten(hästskithög) från himlen en cm från skotern så ska du köra så fort att du hinner stanna (anpassa hastigheten). Är inte lätt att leva, tur man får plöja ospårat puder nån gång då å då så det är värt det... :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Detta med hästar och skoterleder går i regel att reda ut mellan skoterklubben och ridklubben.

Men är det en markägare som valt att själv rida eller låta sina avkomlingar rida på skoterleden och den går på markägarens mark, så kan det nog bli lite komplicerat att lösa saken.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Möter man en häst på skoterleden så kan man fatisk stanna och prata med ryttaren och påpeka att det inte är så smart att vistas på skoterleden, det är det bästa för dig själv och ryttaren.

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Håller med alla här, hästar och hästägare som tror att dom äger all mark dom vistas på kan fara åt hel****. Har aldrig mött en häst när jag har suttit på skotern, men i bil och med cross.

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
Hemma rider dom i skoter leden med hästar som är skoter rädda!! Snacka om att alla indianer i kanoten måste drunknat...

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Har hästar hemma på gårn å dom brukar vi hämta mä skoter å fyrhjuling så så värst rädda är dom inte,det sitter ofta i ryttarn!:bootyshake: Men leden ska alla som inte hör hemma där hålla sig borta i från!:beer:

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
Ett tips är att stanna av och säga vad du tycker om att dom är med hästar på leden. Dom kanske tror att det är lika mkt häst väg som skoterled. Säger det här igen: Det hjälper inte att sitta och whina på internet forum. :)

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Jag får väl passa på att ge mig in i denna tråd då jag rider och har tävlat upp till nationell nivå :)

Jag tycker helt klart att hästarna inte hör hemma på skoterleden om man som ryttare inte kan hålla koll på sin häst och så gör de ju även att skoterleden blir upptrampad om det då inte är en väldigt hård led men som sagt det var ju de där fina högarna efter hästarna som ställde till det för skotrarna.

Undie vad jag vet så är i stort sett alla hästar som man tävlar med försäkrade tex mina är försäkrade så att skulle de rymma från hagen och springa o skada en bil eller person så täcker min försäkring på hästen dessa skador men det är säkerligen inte alla som har försäkring på sina hästar för det finns ju inget krav på detta som tex trafikförsäkringen på fordon

Här i byn lever vi i en bra harmoni på leden fotgängare, hundspanns ekipage ( Vi har en VM mästare i hundspannskörning här i byn :rock: ), renar (det händer väldigt ofta att man stöter på renar på leden) , skidåkare, hästryttare och så klart de som sett till så att det blivit en led överhuvudtaget Skoteråkarna. Tråkigt att höra att folk inte kan vara tacksamma för allt arbete vi läger ner på lederna med sladdning röjning mm så att de kan vara ute o gå på leden mm.

Jag tycker man ska försöka visa respekt och hänsyn till varandra och som
asker säger att man kan ju stanna och prata med dom så förstår de problemet förhoppningsvis mkt bättre. Men sen har vi ju dom som så fort de ser en häst ska gasa med sin bil, mc ,cross, moped eller skoter vilket är tråkigt och idiotiskt.

Undie du skriver oxå om antalet olyckor relaterat till häst, nu vet jag inte hur många skotrar det finns men man brukar prata om att det finns ca 300 000 hästar i sverige men det är ingen som vet exakt även om det nu är lag på att alla hästar måste vara registrerade. Men det är nog så att de som beslutar om lagar och vad som ska stå i tidningar har ett större ag till saker som inte ligger dem så nära, hur många har inte en dotter som ngn gång hållit på med hästar i sånna sammanhang.

Ja visst är det märkligt att det alltid ska klagas på skotrarna och vad de förstör i naturen, hur ofta ser man inte att renar, rådjur, älgar och även järven nytjar leden för att springa/gå på.

Oj nu blev det kanske lite offtopic :hmmmm:

Väl mött/ David

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Väl mött/ David
Tävlingshästar i all ära dom brukar inte iaf till 90% vara efter en led o fara och det är väl dom som är försäkrade då kan jag tänka, det är alla dessa ****** "hobbyridare" som tror att dom kan vara/bete sig hur som helst bara för "-det e juh bara en häst som får göra/vara var dom vill i naturen" det är dom som retar gallfebern på mig. sen det där med att prata med en rosenrasande fjortis på en häst som hatar allt o alla jojo lycka till :D .

Sen den dagen jag ser en hästtjej ta med sig en sopsäck ut på sin eftermiddagstur o tar reda på efter sin häst på vägen, leden , stigen ja nånstans, så ska jag börja ta reda på s****n efter min hund :beer:

Kan även berätta om en medelålders man som är bosatt i Färnäs (som jag för övrigt jobbade med för ett par år sen på ett slakteri) här i dalarna lite off topic som har travhästar som han rider efter lederna med o han har dängt skoteråkare med sin piska flera gånger efter egen utsago, o den manne är enorm så man vill bara åka därifrån, jag sager bara stackars den pojk som vänligt men bestämt ska beratta för han att han inte har nånting att göra på en skoter led :eek: :laugh: iof tror/hoppas jag nu att det bara finns 1 som han i detta avlånga land :p

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Hästar är ett problem sedan har vi renar dom gräver upp skoter lederna och dom bästa lekplatserna:bawling:
man blir ju tokig när man hittat ett perfekt ställe en dagen och nästa dag är de ner trampat till grunden :argh:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Hästar är ett problem sedan har vi renar dom gräver upp skoter lederna och dom bästa lekplatserna:bawling:
man blir ju tokig när man hittat ett perfekt ställe en dagen och nästa dag är de ner trampat till grunden :argh:
Ja när det gäller renar kan jag inte säga nånting för här i dalarna finns det inga, men renar är väl sk halvvilt o hör då särledes till naturen, tror inte det skulle funka att samerna låste in alla renar i en hage =) men som sagt va jag är inte drabbad av renar så jag borde väl inte uttala mig om det :rock:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En ren är aldrig så att gräva upp en väl preparerad skoterled = Stenhård.
Är snödjupet upp emot metern så har renarna också en nära nog omöjlig uppgift att gräva fram bete, blir lite mat för besväret. Det är en av anledningarna till att lapparna stödutfodrar sina renar, när snödjupet blir för djupt.
Och för att kallas "Lekplats", så måste väl den ha ett snödjup på minst uppemot metern, eller ... ? :laugh:
Däremot så är renarna skicklig på att packa ihop snön när dom rör sig några stycken.

Tror nog att renarna = Lapparna har mer problem med skoteråkarna, än vad skoteråkarna har med renarna. :hello:

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
Jag tycker defenitivt att ryttarna ska hålla sig borta från lederna! Både för deras och skoterförarnas säkerhet. Men lika väl som de inte hör hemma på skoterleden, så har ju vi skoteråkare inget att göra utanför leden.. Och det är väl aldrig någon här som har tryckt på över en läggda? ;) det har jag! Och jag anser att sålänge jag inte följer regler och lagar, kan jag inte kräva att andra ska göra det.. (sen finns det väl inga regler om hästar på skoterled?) men jag är helt klart emot hästar på leden!