Pirat kolvar med orginal knaster?

franzzon

Medlem
5 jan 2009
16
0
1
Hej, har hört av några polare att man inte ska köra med pirat knaster, Är det bättre att sätta orginal knaster på pirat kolvarna? eller funkar pirat knastrena lika bra?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag kör på dom knaster som följer med kolvarna.. köper jag piratkolv så kör jag med piratknaster...

Dom har då alltid hållit för mig.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Vad är det för kolvar du köpt? Har varit med att kompisar köpt diverse piratkolvar.. så när jag ska montera så märker man att knastret är jätteflexibelt jämfört med original, så du har en poäng i vad du säger..

Följande tillverkares knaster hade jag ALDRIG kört med:

Snopro
Kimpex
SPI

Resterande hade jag använt de knaster som följer med

/F

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
finns inte att köpa nya knaster åt Snopro iaf, man måste köpa ett nytt kolvkit. Och de är inge fel ALLS på piratknasterna som följer med kittet, om man monterar dom rätt och inte böjer ihop dem så de tappar spänningen.. BULLSHIT att säga att man inte kan använda dem.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Vi har aldrig sagt man INTE ska använda dom men jag AVRÅDER starkt ifrån att använda dom jag nämnde eftersom spänsten på dessa är dåliga jämfört med tex orginal, wiseco eller wössnerkolvar..

Är man dumsnål och inte ids lägga ut 100 kr till på vettiga knaster utan heldre riskerar att dessa trillar ut ifrån loppet och förstör hela motorn så får man då skylla sig själv.

/F

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
Men enligt dig är jag ju dumsnål om jag inte byter ut mina knaster mot original? Förövrigt så har jag 2 maskiner som går med hela kolvkit från snopro en maskin har gått strax över 300 och den andra 200mil..

Tycker det verkligen är att ta i att kalla någon dumsnål som inte ens är det, i själva verket borde ju den som kastar ut 100kr i förgäves inte vara den smartaste mannen? men kanske den (säkraste).

Jag respekterar de du skriver..jag vill inte vara någon uppkäftig typ och de tycker jag inte att jag har vart heller.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag tycker inte du är uppkäftig, vi har ju bara olika åsikter, de får man ha utan att kalla varann saker :D

Jag menar såhär: Tänk dig att du har renoverat flera olika motorer av olika storlekar.. 600, 700 och 800 vars knastret har lossnat och förstört halva motorn.. (det har hänt med dom märkena jag nämnde), dvs du VET de finns en större risk att de kan hända då knaster har en viktig uppgift

Hade inte du sagt det är dumt då om nån då säger "Jag vill köra dom knaster som följer med" när du vet att det är stor chans det kan haverera?

Det är så jag menar bara.. jag VET att de kan hända, och därför vill jag ju bara säga att "passa dig"

Det fungerar för vissa, absolut, hoppas de fungerar för dig.. men jag menar TÄNK om de skulle hända, hade du inte ångrat dig då att du lagt ut 100 kr extra? =)

/F

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Eller så köper man wiseco från staterna till nästan samma pris som sno-pro hemma...

Exempel 3 kolvar till zrt 600.
Pirat 650 kr * 3 + 100 kr frakt, från tex bengan = 2050 kr
Original 1972 kr * 3 + 100 kr frakt, från tex bengan = 6016 kr
Wiseco www.mfgsupply.com 3 * 78.99 $ + 40 $ frakt * 7.45 (kurs) = 2063 kr + 0.25% tull = 2579 kr
Leverans till ICA ca 6-8 dagar.

Vad wiseco kostar här vill jag inte ens tänka på.

(Haft wiseco på min trimmade thundercat under 500 mil och de ser ut som nya )

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
Självklart Fredrik, men min åsikt är ju tvärt imot din.. att tänk om man sparade dom där hundrakronorna.

Men skulle då motorn rasa pga av att jag inte bytte till bättre då hade jag gärnat velat betala dom där hundrakronorna ist för en helt ny kolvsats självklart.. :)

franzzon

Medlem
5 jan 2009
16
0
1
Men hur är det att hålla på och mixa pirat kolvarna med orginal knaster, är det samma grovlek m.m, man kanske får ett haveri bara för att man mixtrar med att byta till andra knaster som inte är till kolven?

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
edvin........

hur långt hann dom gå på kolvarna? och du hanterade låsringarna korrekt vid monteringen?..

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
6 mil. Dom var korrekt monterade men typ 300% slappare än Original. Jag ser ingen anledning att köpa piratknaster. Vill minnas att dom kostade 20-30 kr styck.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag är då skeptiskt till att börja blanda olika tillverkares grejer. Original tillverkarna har väl oftast patent på sina grejer som gör att pirat tillverkaren INTE får göra sina exempelvis knaster exakt likadana som original tillverkarens knaster. Alltså kan det skilja både på storleken och grovleken. Jag har då alltid kört med det som följer med oavsett om det är pirat eller original och det har då funkat utmärkt för mig. Men då använder jag till 99% original grejer. Nån gång har det väl hänt att man slängt i pirat kolvar.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Åter igen: På följande kolvar passar original in, säkert på flera tillverkare också men på dessa VET jag:

Wiseco
Snopro
Kimpex
SPI
Wussner

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
6 mil. Dom var korrekt monterade men typ 300% slappare än Original. Jag ser ingen anledning att köpa piratknaster. Vill minnas att dom kostade 20-30 kr styck.
6mil..? tycker att snopro låsringarna var riktigt styva. Sen så kan jag inte tänka mig att snopro gör ett sådant stort misstag?. För om det har händt dig borde det ju ha hänt många många fler, de är ju inte ovanligt med snopro kolvar direkt! Jag har aldrig hört talas om att man ska sätta original låsringar med piratkolvar ALDRIG... förns nu?!!!

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Folk som använder Snopro kolvar kanske inte meddelar heller att det hänt. Jag vet 5 eller 6 skotrar vars knastret lossnat på maskiner som haft snopro...

Att dom är styva kan jag inte hålla med om.. jag for till min ÅF (vars jag känner mycket väl) idag och kollade original vs snopro och snopro var absolut slappare än original..

Så jag råder faktiskt folk som byter till B-kolvar att INTE köra med deras knaster (oavsett märke), just för detta kan hända

/F

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
nä, men har det hänt dig 5-6 gånger så tycker jag att jag borde fått höra det på något forum eller liknande? låter ju som att det händer varje dag.. då många kör med snopro