Frågor om Motor Renegade 800R 2010

Zvenne

Medlem
24 jun 2013
45
0
6
Norrtälje
Tjenare alla skoteråkare.

Frugans Renegade 800R 2010 skar förra helgen.
Det vart nog bara skrot av motorn, kolven verkar ha nypt på variatorsidan, vevstaken gick av och slog hål i blocket.

Skotern köpte för 2 år sen i Funäs på firma då var motor nyrenoverad, vi har nog kört ca 50 mil med den sen dess
Förra året pajade vattenpump så vi fick lämna in på axelbyte och ny vattenpump.

INTE KUL ALLS men vad gör man, är nog svårt att komma nu och gnälla på firman så jag orkar nog inte bry mej om det spåret

skotern är i bra skick, hon gillar den och jag vet inte riktigt om vi ska fixa ny motor eller sälja skotern som den står.

Men det jag undrar om är om en 600 från samma år passar rakt av i skotern?
Eller vad krävs för att få i en sån?

800R motorn är väl inte någon höjdare som jag förstått

Kom gärna med tips och förslag på hur jag kan få i en ny maskin...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.282
1.100
113
Stora Blåsjön
Ska du i med en 600 så måste du få tag på hela motorpaketet inkl el, avgas, tank, luftburk. Då det blir en etek. Men passar bör det göra, men frågan om det är värt det då det behövs väldigt mycket delar för att få ihop det.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.895
883
113
Kramfors
Om du stoppar i en annan 800a så rengör och flödestesta spridarna och blås igenom alla oljenipplar i blocket. Oljepumpen kan också va väck så den måste provköras lös.
Byt även bränslefilter.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.895
883
113
Kramfors
Ojsan de va ju förgasare :) Men de va ju lite billigare och enklare att se över.
För att svara på ts fråga om Rotax 800 motor så är de inte helt värdelös bara man håller koll på några saker och man kan förebygga problem genom att svetsa vevtappen och hålla koll på fett i ramlager.
De är främst vevaxelvridning som är vanligt de är mer känsliga vs de andra märkena och den kan vrida sig av remsprängningar i första hand. Men svetsar man pto sidans vevtapp håller de lika bra som AC och Polaris.
Yttre ramlagren är fettsmorda så man måste kolla att fettet är kvar med helst 300 mils intyervaller, de kan dock ligga kvar över 1000 mil så länge packboxarna är tät men då är fettet skitigt och lagret i dåligt skick. I många fall vrider sig vevaxeln lite så man inte känner att de vibrerar och då går packboxen väck och släpper ut fettet = ramlagerras. Men kollar man att variatorn inte kastar nämnvärt då o då och speciellt efter en remsprängning så ligger fettet kvar och ger bra smörjningi åtminstone 300 mil ish 600mil. Fettet blir mer o mer skitigt så ju längre intevaller man kör mellan fettbyte desto mer sabbar man ramlagret på speciellt pto sidan.Man kan i regel se om de kommit ut fett bakom variatorn. De går tvätta ur ramlagret med motor i chassit och trycka in nytt fett samt ny packbox ppå pto sidan åtminstone.
Köper man en ny beg motor så bör man riva den och kolla veven samt svetsa tappen på pto sidan. Brp fett är onödigt dyrt så jag brukar fetta in lagren med Aeroshell 22 de är ett ruskigt bra fett och billigt.