Inga BRP garantier!

Puls

Medlem
28 dec 2011
6
1
1
Tänkte varna för BRP:s motor garantier då den verkar högst opålitlig. Har en 2023 xterrain RE på 300 mil med rasat vevestagslager som inte går på garantin med motiveringen misskötsel med återkommande varmgång och kört utan olja. Detta såklart inte sant då maskinen som varmast varit uppe 97 grader och oljelampan har adrig lyst på denna maskin.
För att kunna bevisa mina påståenden var jag tvungen att ta skotern till en 3:e part(M performance i Mora) som gjorde en utredning på maskinen. Finns bifogad här för den som är intresserad. Men BRB fortsatt vägrar garanti, riktigt uselt.

Med andra ord avråder jag skarpt att köpa en en produkt av BRP om du bryr dig om garantier. I övrigt härliga maskiner som jag kört i snart 50 år men nu blir det slut på det.

/Perra

Attachments

Reactions: suregom

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.188
151
63
Säfsen
Mycket märkligt att BRP tvärvägrar...
Även om Mulle kanske inte är högst upp på BRP:s favoritlista, så är ju inte hans datautskrifter sämre än någon annans.

Puls

Medlem
28 dec 2011
6
1
1
nej tycker fakta talar sitt eget språk här och är för mig solklart. Databoxer är ju svår att ljuga kring dess data. Mulle är väl en bland få som har utrusting och kunskap utan att sitta i knäna på BRP. Har försökt få relevant press att uppmärksamma detta men som vi alla vet är de i knäna på BRP i och med att de får prova nya maskiner inför nästa år. När såg ni en kritisk artikel senast från skoterpressen? Så tro inte att ni får relevant kritik i deras artiklar. Men som jag skrev tidigare, har älskat Lynx i 50 år men nu när man köper en makin för 200k och ingen garanti gäller då blir man lite less.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.282
1.100
113
Stora Blåsjön
Har man servat maskinen hos brp varje sässong och kört med rätt olja så ska det inte änns vara något snack.
Men tänk på att det finns garanti och reklamation vilket är två helt olika grejor. Så prova med en reklamation istället då garantin tydligen är helt värdelös.
Ska man få sälja maskiner så gäller det att inte strula när det kommer till garantierna, är inga billiga maskiner idag, och kvaliten är ju i princip lika dålig som för 10år sedan.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.895
883
113
Kramfors
Hur kan de veta att man kört utan olja? Oljelampan kan ju blinka till i olika lutningar även med 70% fylld oljebehållare?
De är rätt ofta man kör tills de börjar lysa för de är ju långt kvar till slut de kan väl inte riskera garantier.

Puls

Medlem
28 dec 2011
6
1
1
Har man servat maskinen hos brp varje sässong och kört med rätt olja så ska det inte änns vara något snack.
Men tänk på att det finns garanti och reklamation vilket är två helt olika grejor. Så prova med en reklamation istället då garantin tydligen är helt värdelös.
Ska man få sälja maskiner så gäller det att inte strula när det kommer till garantierna, är inga billiga maskiner idag, och kvaliten är ju i princip lika dålig som för 10år sedan.
Har provat med allt ink återköp. Rasade i februari i fjol så hade bara hunnit serva en gång på brp verkstad. Nej precis det går ju inte att köpa grejer för över 200k med "runt hörnet" garanti.

Puls

Medlem
28 dec 2011
6
1
1
Hur kan de veta att man kört utan olja? Oljelampan kan ju blinka till i olika lutningar även med 70% fylld oljebehållare?
De är rätt ofta man kör tills de börjar lysa för de är ju långt kvar till slut de kan väl inte riskera garantier.
Det är bara deras hittepå argument för att slippa garanti. Tankar olja i princip varje gång jag tankar bensin och har inte ens lyckats tända oljelampan vilket som du säger har nog hänt på de flesta maskiner man ägt genom åren. Ja rätt mycket olja kvar när den börjar varna så man kommer många mil eftersom de är så oljesnåla nuförtiden. Är nog få maskiner som inte har haft varningar på värme och olja där ute så brb drog väl en rövare bara för att säga något. Skulle man åka utan olja rycker ju dessutom kolvringar cylinder långt före ett ramlager.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.282
1.100
113
Stora Blåsjön
Har provat med allt ink återköp. Rasade i februari i fjol så hade bara hunnit serva en gång på brp verkstad. Nej precis det går ju inte att köpa grejer för över 200k med "runt hörnet" garanti.
Köpte du maskin ny? Om ja så spelar det ingen roll vad brp säger, det är butikens problem att lösa.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.188
151
63
Säfsen
Kontakta ARN.
De har hjälpt många genom åren. Deras utslag är inte juridiskt bindande, men de flesta respekterar ARN:s åsikter och rättar sig efter dem.

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
458
89
28
norrland
De småfel jag haft på mina Lynx har återförsäljaren fixat direkt och antar jag gjort ansökan hos Lynx i efterhand. Vad har firman du köpt den hos sagt att dom inte lyckas få BRP ta på sig felet känns väldigt konstigt har dom nån schism över nått annat. Att du dessutom tvingas ta in 3dje part som inte är Lynx åf låter riktigt skumt litar dom inte på sina egna.

Reactions: mattgojohn

Puls

Medlem
28 dec 2011
6
1
1
De småfel jag haft på mina Lynx har återförsäljaren fixat direkt och antar jag gjort ansökan hos Lynx i efterhand. Vad har firman du köpt den hos sagt att dom inte lyckas få BRP ta på sig felet känns väldigt konstigt har dom nån schism över nått annat. Att du dessutom tvingas ta in 3dje part som inte är Lynx åf låter riktigt skumt litar dom inte på sina egna.
Verkstad= Idre, återförsäljare=Motorbiten Falun. Båda dessa har varit i kontakt med BRP och ingen fattar varför BRP nekar garanti.
Eftersom Idre fått munkavle från BRP och inte fick berätta om deras interna kommunikation med BRP blev jag tungen att ta skotern till 3:e part för att jag inte fick information om skotern och hade såklart därför inga bevis förutom mitt ord.
Nu har jag bevis svart på vitt men lik förbannat nekar BRP. Tror inte båda dessa har en schism med BRP.
Tror inte det är många som har möjligheten att ta skotern till 3:e part för att skaffa bevis utan man är maktlös mot deras argument om varmgång och varning av olja. Hade varit riktigt intressant att få fram statistik på hur många ärenden BRP nekar per år, de fabriserar ju uppenbarligen "bevis" utan att ens orka kolla databoxen vilket får en att tro att detta inte är första gången de gör detta.

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
458
89
28
norrland
Om inte Åf kan komma med en riktigt bra förklaring varför garanti nekas så borde man kunna få kontakt med ansvarig hos BRP som kan förklara varför garanti nekas kan ju tycka det borde ligga i deras intresse att vara tydlig varför inte garantin ska gälla. BRP kollar inga databoxar är det nån som kollar larmlistan i boxen så är det verkstan som sköter garanti ärendet och dom bör ju ha nån typ av rutin hur man ska göra i såna här fall.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.557
424
83
Malå/Adak
Om inte Åf kan komma med en riktigt bra förklaring varför garanti nekas så borde man kunna få kontakt med ansvarig hos BRP som kan förklara varför garanti nekas kan ju tycka det borde ligga i deras intresse att vara tydlig varför inte garantin ska gälla. BRP kollar inga databoxar är det nån som kollar larmlistan i boxen så är det verkstan som sköter garanti ärendet och dom bör ju ha nån typ av rutin hur man ska göra i såna här fall.
Skulle bli högst förvånad om du lyckades komma fram och prata med någon på BRP Sverige, kontakt endast genom ÅF lär svaret bli. Mööjligen om du knallade in på huvudkontoret och vägrade gå ut innan du fått prata med någon, men vederbörande lär ändå säga att han/hon inte kan kommentera det enskilda fallet då han/hon inte vet alla detaljer.

Larmloggen, eller närmare bestämt allt som loggas, laddas vad jag förstår ner och skickas till BRP i de fall BRP vill ha dom, så det är inte bara verkstan som ser det.

I detta fallet är nog ARN enda möjligheten.

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
458
89
28
norrland
Då bör dom fått larmloggen i det här fallet. BRP svarar på mejl i alla fall jag var i kontakt med dom angående lite teknisk support för ett luftkylnings kit jag köpt där slangarna inte riktigt passade mitt chassi för några år sen.

Soyd©

Medlem
27 sept 2022
17
4
3
Sverige
Jag vet hur det låter!.. Men min polare är faktiskt verkstads chef hos en BRP återförsäljare i norra Sverige! Enligt honom, om han kommunicerar till BRP att nu har vi fått in detta ”caset” och vi har gjort diagnostiseringen och anser att det är ett ”garanti eller reklamations ärende” osv så blir det så helt enkelt!..

Så jag "tror" personligen inte att det är BRP som bråkar tyvärr!.. Men har de kommunicerat till BRP att de inte anser att det är ett garanti ärende så är det nog svårt att vända på det tyvärr! Även om du går till en annan ÅF som kommunicerar det motsatta! Men du har inget att förlora på att testa och ta ditt case till en annan ÅF… Annars är det väll ARN som gäller!

Jag hoppas att du får det löst!