Lasta på släp

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
81
22
8
36
Boden
Tjena

Jag har en simpel släpvagn obromsad 750 kilos med en vanlig tipp, alltså inte skruvtipp.

Har ni något bra förslag på hur man enkelt lastar skotern själv när släpet tippar tillbaka av sig själv så länge inte någon håller ner det?
för att skydda plywood skivan i släpet hoppas jag kunna hitta på ett bra sätt att kunna köra upp skotern på släpet med en sån ski protec rullsats som jag införskaffat också.

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
81
22
8
36
Boden
Något liknande detta kanske?

Lösningar med brädlapp eller dylikt känns som ett enkelt sätt att fastna med armen mellan flak och chassie...
Ja jag har försökt leta om jag kan hitta en som finns till mitt Temared släp men har inte lyckats hitta något
det är möjligt att den där passar också, det vet jag inte.

Soyd©

Medlem
27 sept 2022
25
8
3
Sverige
Är det ett "allt i allo" släp eller ett dedikerat skoter släp!? För det är ju inte fel med typ "Caliber Grips & glides" Så att det blir smidigt att lasta på och av! Det brukar sällan funka bra med dessa hjul man kan köra med på barmark.. de brukar stupa på "lämmen" vid lastning osv! Jula har ett par billigare "glides" Men de är inte lika bra som Calibers glides Men väldigt prisvärda!

Med lite kreativitet så kan du säkert tillverka egna Grips & Glides till släpet också!:)

En annan väldigt smidig produkt vid lastning är Super Clamp nu är det ju ganska lätt att använda spännband på en mindre öppen trailer!.. Men Super Clamps är sjukt smidigt!:)

Här är en länk med bilder & installation på allt jag nämnt i denna post! (Har även med Julas glides på någon bild!..)

Caliber Grips & Glides / Superclamps front & rear (Dootalk.com)

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
81
22
8
36
Boden
Är det ett "allt i allo" släp eller ett dedikerat skoter släp!? För det är ju inte fel med typ "Caliber Grips & glides" Så att det blir smidigt att lasta på och av! Det brukar sällan funka bra med dessa hjul man kan köra med på barmark.. de brukar stupa på "lämmen" vid lastning osv! Jula har ett par billigare "glides" Men de är inte lika bra som Calibers glides Men väldigt prisvärda!

Med lite kreativitet så kan du säkert tillverka egna Grips & Glides till släpet också!:)

En annan väldigt smidig produkt vid lastning är Super Clamp nu är det ju ganska lätt att använda spännband på en mindre öppen trailer!.. Men Super Clamps är sjukt smidigt!:)

Här är en länk med bilder & installation på allt jag nämnt i denna post! (Har även med Julas glides på någon bild!..)

Caliber Grips & Glides / Superclamps front & rear (Dootalk.com)
Det är ett allt i allo släp så jag gör ogärna modifikationer på släpet även om såna superglides har funnits i tankarna och inte är helt borta ur tankarna ännu.

har även funderat på såna här https://skipex.fi/produkt/skipex-flyttset-med-kort-axel/?lang=sv de ser ut att sitta fast bättre än såna dollys som man hakar i skidkroken

Men jag måste även lösa problemet att släpet tippar tillbaka så länge inte någon sätter vikt i bakänden av det, det kanske går att ställa sig i släpet så min egen vikt tippar det och sedan försöka dra upp skidorna på skotern så dom trycker ner det innan man kliver av och kör upp skotern.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.304
1.119
113
Stora Blåsjön
Är du rädd om skidorna ska man inte använda "skisavers", då de blir riktigt stygga undertill av dessa speciellt om kör skotern för att förflytta den.

Sen finns det en billigare variant av superglides på sledstore. Köpte ett gäng såna till släpen och de är bra mycket bättre än julas, kanske inte lika bra som superglides men bra mycket billigare.

Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
81
22
8
36
Boden
Är du rädd om skidorna ska man inte använda "skisavers", då de blir riktigt stygga undertill av dessa speciellt om kör skotern för att förflytta den.

Sen finns det en billigare variant av superglides på sledstore. Köpte ett gäng såna till släpen och de är bra mycket bättre än julas, kanske inte lika bra som superglides men bra mycket billigare.
Okey har du provat dom hjulen som man fäster i bulten som sitter i skidorna?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.304
1.119
113
Stora Blåsjön
Okey har du provat dom hjulen som man fäster i bulten som sitter i skidorna?
Nej skulle aldrig lägga så mycket pengar på ett ikkeproblem. jag var rädd om garagegolvet när det var precis nytt, men efter ett tag när man använder ytan som verkstad så är golvet inte så fint längre och cormant från skotrar är nog det minsta problemet.
På släpvagnarna har jag nu lagt glidplattor, för att spara på golven på dessa, då jag bytt golvet på ena vagnen nyss. Då då var det lika bra att köpa till det andra då det var bra pris på glidplattorna förra veckan.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.196
161
63
Säfsen
Skaffa en extra plywoodskiva som du kastar dit de gånger som du ska köra snöskotern på vagnen, eller något annat med vassa kanter.
Behöver ju inte vara en dyr formplyfa utan duger med t.ex en 7mm plywood. Den ska ju bara funka som en "offerskiva".
Och ställer du den under ett takutsprång när den inte används så ruttnar den inte heller.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.304
1.119
113
Stora Blåsjön
Skaffa en extra plywoodskiva som du kastar dit de gånger som du ska köra snöskotern på vagnen, eller något annat med vassa kanter.
Behöver ju inte vara en dyr formplyfa utan duger med t.ex en 7mm plywood. Den ska ju bara funka som en "offerskiva".
Och ställer du den under ett takutsprång när den inte används så ruttnar den inte heller.
Eller en 22mm spånplatta som det var på gammsläpet som jag skaffade i sommras. Den var typ 35mm tjock och vägde säkert 150kg av allt vatten den svampat upp :) Blev en ny släpvagnsplyfa till den, dumt att ofta typ 150kg lastvikt vid regbesiktning.