Är det värt det ??

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hej !
Mailade till PF Racing om v-kitt till min F6a.
Jag bor ju inte så jätte långt därifrån så det är ju skit lätt att ta skotern dit.

Då gör dom ett custom kitt, det följer med fjäder och fullt justerbara vikter samt montering och utprovning.

SO Larsson Maskin har ett full justerbart kitt med fjäder för 2600kr.

Då till frågan. Är det värt att ta skotern till PF och låta dom prova ut ett kitt å ställa in för 4000kr ??

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hej !
Mailade till PF Racing om v-kitt till min F6a.
Jag bor ju inte så jätte långt därifrån så det är ju skit lätt att ta skotern dit.

Då gör dom ett custom kitt, det följer med fjäder och fullt justerbara vikter samt montering och utprovning.

SO Larsson Maskin har ett full justerbart kitt med fjäder för 2600kr.

Då till frågan. Är det värt att ta skotern till PF och låta dom prova ut ett kitt å ställa in för 4000kr ??
För 2600:- hos SO Larsson får du ett kit till de utan DD, vilket du har.
För 4000:- hos PF gissar jag på att du får en primärfjäder och vikter, ingen helix eller sekundärfjäder - av just den anledningen att det ev. inte skulle behövas. Men även "service" får du ju. Hur mkt är jag väldigt osäker på, då han på hemsidan statat att han inte gör konsumentmaskiner under vinterhalvåret - vilket det i allra högsta grad måste vara för att kunna justera in det....

Om du har tid och känner dig klurig skulle du kunna köpa dig en "shift assist"
Install the Slick Shift bearing beneath the secondary spring to eliminate binding and free up power. Get quicker response and increased efficiency out of your Diamond Drive secondary by installing this kit! Fits all diamond drive secondary's.
och en uppsättning Super Tip-vikter och sedan mecka själv med det hela (det är kul att lära sig variatorer! ;)), sen om du tycker att det behövs någon annan fjäder så är det ju bara köpa det efterhand. En helix till DD är ju lite av en dyrare investering...

Super Tip-vikterna handlar du nog billigast hos Mattias på SO Larsson och "shift assisten" finns hos Momentum/SKF.
Själva lagret heter AXK4565 och sen ska du ha två brickor till det, heter AS4565. Kanske totalt 150:- inkl. frakt?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Okej. Ska fundera lite. Det lutar mest åt att det blir att köpa av SO Larsson då det är så stor pris skillnad.

Har en kompis som är ganska bra på variatorer så han kommer få hjälpa mig.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Okej. Har du nån bild eller länk att skicka på Shift assist ?
Å kanske förklara lite mer hur den funkar ?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Okej. Har du nån bild eller länk att skicka på Shift assist ?
Å kanske förklara lite mer hur den funkar ?
Sekundärens fjäder verkar ej torsionellt, utan enbart komprimerande.
Helixen tvingar ju till en torsionell rörelse av inre variatorskivan. Det finns ett plastshims som fjädern här glider, förhållandevis, jättetungt mot.
Att då sätta ett nålrullager där istället för plastshimset gör att variatorns utväxling inte hämmas av den torsionella rörelse fjädern INTE inbjuder till.

http://www.bikemanperformance.com/products/product_info.php?products_id=952&osCsid=3588361d848d9592435101c21444c6c0

http://arcticchat.com/forums/index.php?showtopic=503

http://www.arcticchat.com/forums/index.php?showtopic=67317&hl=shift++assist