Åka på rulle.

SFS-Micke

Medlem
6 sept 2016
17
1
3
Söderfors
Hallå! De är så att jag är lite kluven efter att ha pratat med speedtech och oktan om variatorkit mm.
Är mest ute efter att få upp skotern på rullen.
Har ägt skotern en säsong och var omöjligt att få den på res.
Enligt oktan så ska jag ha variatorkit och ev en annan drevning. Enligt speedtech så ska min maskin gå på rullen i standard läge.
Allt är orginal på den och har 44 matta 137".
Nån som har erfarenhet av en skidoo freeride 800 137" 2012?

Luude_

Aktiv medlem
11 okt 2013
82
0
6
skelleftå
Tycker att din skoter borde gå på rullen standard, har du ändrat nånting i boggien? Om inte så börja där sen efter det om du tycker att den inte reser så köp ett v-kitt! Åkte Speedtech på min 154" ifjol inga problem att åka på rullen

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.401
182
63
Offerdal, Jämtland
Nu är det ju en annan boggie på den än vad det är på sambons summit xm 146" men den är relativ enkel att dra upp och köra på rulle. Har mattan bara nog med grepp så går den upp. Det kräver en aning teknik men inte mycket. Så jag tycker att din borde inte ha jättebekymmer att gå upp. Men som sagt det är ju en helt annan boggie och det påverkar förutsättningarna.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.243
1.082
113
Stora Blåsjön
Nu kommer inte jag ihåg riktigt mellan vilka år dom ändrade boggien på freeriden 137". Men dom flyttade bak stoppet för kopplingsblocket ca 10mm vilket gjorde boggien okopplad i läge "1".
Så det kan vara en ide att kolla upp, och även vilket läge du har dom på nu.
Sen släng på en värre matta så kommer du åka rulle oavsett, finns ju både 57 och 59mm till dessa.

SFS-Micke

Medlem
6 sept 2016
17
1
3
Söderfors
Ja jag tycker oxå den bör gå på rullen men jag får den inte dit.
Ingen som kört en likadan själv som kan ge tips eller liknande?