Åre nästa att stänga fjällen!

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Tråkigt.. :eek:hwell:

Tror att detta kommer att hända på fler ställen i vår fjällvärld tyvärr.. :sad2:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
det är regeringen som stänger.... om ni sett TOBEs trailer..så visar dom upp en hemsida..typ scandinavianfreeriders.com eller ngt.. de är en klubb som ska gå emot såna beslut osv:)
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
det är regeringen som stänger....
Nja.. inte riktigt.

Det är Länsstyrelserna i varje län som bestämmer vart det är skoterförbud och inte i första hand, typ i nationalparker, renbetesområden, fjäll och dylikt.

Vidare så kan även kommunerna gå in och göra lokala skoterförbudsområden vilket Östersund (åre?) kommun kan göra i detta fall. Men man kan överklaga detta till länsstyrelsen.

Regeringen kan besluta om naturreservat och naturvårdsområden ska skapas eller inte, men det är länsstyrelsen som utför dessa beslut och även om man får köra skoter där eller ej. Rent generellt så är det skoterförbud i alla natur- resevat, vårdsområden.

Är själv med i Scandinavian Freeriders och tycker att så många som möjligt ska gå med för att öka deras genomslagskraft på både det nationella-, som lokala planet!
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ja men varför är inte ni med i dom här forumen som ni kritiserar det är ju bara du/ni som kan ändra utvecklingen i en annan riktning.
Har man hundra röster o lyssna till blir det lätt lite grötigt har man en så lyssnar folk.
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Ja men varför är inte ni med i dom här forumen som ni kritiserar det är ju bara du/ni som kan ändra utvecklingen i en annan riktning.
Har man hundra röster o lyssna till blir det lätt lite grötigt har man en så lyssnar folk.
Förstår inte riktigt vad du menar?? Att vi ska gå med i dessa forum eller att vi kritiserar dessa forum??

Självklart genom att visa mina intressen och frågor så tar man upp detta, MEN då är jag helt själv som står för detta. OM det finns en person på dessa möten som representerar en grupp på tusentals anhängare så är det större chans att man lyssnar på denna istället för en enda stackare...

Fungerar tillexempel inte facken likadant eller de andra skoterorganisationerna, att man försöker påverka opionen för att i sin tur påverka beslutsfattarna??
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Micke B var ju med på Snofeds skoterriksdag, tror att t.o.m. han blev överraskad över det mottagande de fick från den församlingen... t.o.m. applåder.

Kul att det finns engagemang, själv tror jag att man kommer längst som enad grupp, alltså att i princip ALLA skotermänniskor står bakom en organisation.

Det vore därför fantastiskt om samarbetet mellan de befintliga organisationerna fortsätter på det fina spår som man nu tagit.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Vidare så kan även kommunerna gå in och göra lokala skoterförbudsområden vilket Östersund (åre?) kommun kan göra i detta fall. Men man kan överklaga detta till länsstyrelsen.
Lite OffT men Östersund lär inte ha nått att göra med det, Östersund är faktiskt är väldigt skoterliberal kommun, iaf vad jag fattat om man jämför med många andra kommuner...
Åre däremot har som sagt stängt ner nästan all friåkning, och artikeln gäller ju inte stängning av ett fjäll, det gäller väl en enskild stängning av en större led?
Fjället där lär de ju redan har stängt ner eftersom som sagt typ all "utanför leden" körning är förbjuden över stora delar av runt Åre...

Men ja, tråkig utveckling non the less...
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jaha, då är det väl bara att gratulera er inom väsek för att ni äntligen fått igenom projektet ni drog igång för ett antal år sedan.
Vad menar du ? Är ju från Norrbotten, så man är ju kanske lite Off-side i just detta.

VÄSEK var ju representerade på skoterriksdagen i Luleå, och på en direkt fråga från mig, så svarade dom att i deras arbete med att skapa ett skoterledsområde i Västjämtland, så var inte skoterförbudsområden nödvändiga, utan dom sa att den fria åkningen fannas kvar. Men att det fanns några få skoterförbudsområden sedan tidigare. Så enligt dom så var deras tydliga avsikt att inte vara med och skapa nya förbudsområden.
Så uppfattade jag det !
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Är från Duved (1 mil väster om Åre).
Och tycker detta är lite väl överdrivet, att stänga en led uppe i ullådals området (som jag fattade det).

Men kan hålla med om att de är svårt o veta vad som klassas som led runtomkring byn, vet vart det går att köra skoter och vart man kommer när man åker olika vägar. Tycker det räcker.

Nåja, påtvingad skoterledsavgift med bristfälliga leder. = Åre i ett nötskal :Cry:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nåja, påtvingad skoterledsavgift med bristfälliga leder. = Åre i ett nötskal :Cry:
Konkurrens är bra för konsumenten, gäller även då ledskötsel.

Men i detta fall, så kanske det är så att det kommit in för lite kapital.
slanten räcker kanske inte riktigt fram till den ambinationsnivå man har ?
Eller är det så att man bara håvar in pengar och delar dessa mellan markägare och ledskötare ?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Stig;

Är inte mer insatt. 2 leder finns det som är väl omskötta.

Leden mellan Åre och Duved + Leden som går längs kraftgatan mellan Björnänge och Renfjället.

Men att bli "tvingad" och betala för att de sköter om 2 led sträckor känns overkill för mig.
 
4

426H

Vad menar du ?...
Den här frågan avgjordes egentligen för 3-4 år sedan när åre kommun arbetade med en översiktplan för skoteråkning. Då hade väsek, eller rättare sagt några av klubbarna som numera ingår i väsek en annan inställning. Dom var enbart intresserade av att kunna ta betalt för ledåkning pga en löjlig konflikt med några skoteruthyrare i åre. Läs deras remissvar angående översiktsplanen till kommunen så kan du se hur mycket dom brydde sig om friåkningen då.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Den här frågan avgjordes egentligen för 3-4 år sedan när åre kommun arbetade med en översiktplan för skoteråkning. Då hade väsek, eller rättare sagt några av klubbarna som numera ingår i väsek en annan inställning. Dom var enbart intresserade av att kunna ta betalt för ledåkning pga en löjlig konflikt med några skoteruthyrare i åre. Läs deras remissvar angående översiktsplanen till kommunen så kan du se hur mycket dom brydde sig om friåkningen då.
Är det så, så är det inte bra, låter faktiskt lite märkligt att skoterklubbar är med och driver fram ett skoterförbudsområde.
Men om det är folkets vilja i Åre kommun och att klubbarnas medlemar tycker samma sak, så är det väl ok.

Och dom skoterturister som gillar friåkning får väl välja en annat resmål, när man ska köra skoter.
Men det är ju dock synd om dom skoterinnevånarna som gillar friåkning.

Våran klubb har då i alla fall som största målsättning att förhindra att nya skoterförbudsområden bildas. Jag vet att det är alla klubbar här i norra Sverige, som har samma syn som vi i denna fråga. Jag har då inte träffat på någon som haft en annan åsikt om detta här uppe.
 
Last edited:

tobiasl.

Medlem
1 sept 2009
42
0
1
jämtland
Jag kommer från åre och jag tycker att det är väldigt synd att dom stänger ner ullådalen. Fin natur och näst in till perfekta skoterförhållanden. Ullådalenleden är också den bästa om man vill till andra sidan skutan. Men jag antar att man får nöja sig med renfjället som ligger på andra sidan åresjön. Det är bra skoteråkning där också men lederna är totalt värdelösa. dom har även höjt ledavgiften till iår, man får väl hoppas att standarden blir bättre nu då.
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Är från Duved (1 mil väster om Åre).
Och tycker detta är lite väl överdrivet, att stänga en led uppe i ullådals området (som jag fattade det).
Om man läser det näst sista stycket i artikeln så kommer man även att besluta om man ska stänga (förbudsområde) Hästfjället.

Och läser man i artikeln så är det i ett förbjudsområde som man ska stänga denna led. Det är denna utveckling som är tråkig, att kommunerna och länsstyrelserna bara lyssnar på ena sidan och inte den andra, skoteråkare..