ännu en zr med problem...

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
Hej igen snowmobile, dags att sätta upp ännu en tråd angående min totalt värdelösa ZR 700 -99. Har hållit på med den här skotern i över 2 år utan att få till skrället. Det började med att ja märkte att den drog en ***** massa bensin (5liter/milen). Så ja började felsöka bränslepumpen, munstycken, reed ventiler, kompressionen och en massa annat skit utan att hitta något fel.

Nu har jag nyligt fått tillbaks den från skoterverkstan där dom har kollat CDI'n, förgasare, bränslepump med mera. Enligt dom så ska Trottel-positionsgivaren varit felinställd och därför orsakat den höga bränsleförbrukningen. och så bad ja dom byta kolvar eftersom kompen började vara lite sisådär.

Men nu då ja fått tillbaks den så har den börjat "kvamna" eller va man ska kalla det. Ligger man o kör på jämn gas så dör den som, och man måste släppa gasen för att den ska återgå till normala varv. Har hållit på nu i ett par timmar och justerat på bränsleskruvarna på förgasarna men inte kunnat få till det. har haft den på 1varv öppet upp till 4varv utan att det hjälpt, och orginal ska den vara inställd på 1,5 varv. Enda sättet att få den att sluta kvamna är att hela tiden pumpa gasen.

Och om man kör skotern och flippar på choken så går fortfarande skotern att köra, den dör inte o blir sur, det är nästan så att den går bättre. Så den får antagligen för lite nu. Men vad ska ja göra för att lösa det eftersom hur ja än skruvar på bränsleskruvarna så verkar det inte göra någon skillnat?

Ursäkta om de vart lite grötigt, hoppas det vart läsbart i alla fall.

Tack på förhand
/Johan
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Till att börja med så är det inga bränsleskruvar utan luftskruvar, och de är bara upp till 1/4 trottellyft.

Däremot kan du ju sätta i större munstycken.
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
jag har som för mig att de va någon som sa att det inte va luftskruv på den här modellen. men du kanske har rätt, men problemet är just på de lägre hastigheterna. Och större munstycken tror ja inte det ska behövas för det sitter orginal nu, och hitils har alla jag pratat med sagt att det till och med är bättre med mindre munstycken, i alla fall på lågfarten.
 

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
sitter skruvarna på förgasarn mot dynan ( allså mot det håll den suger luft) så är det nästan alltid en luftskruv, sitter den mot motorn är det nästan alltid en bränsle skruv,. ett lätt sätt att komma ihåg :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
soppaskruven har en vit plast ratt luftskruven ett vanligt mejselspår ,
fabriks inställningen måste ju vara rätt , se till att gasarna är rena å lämna dom ...
hur ser stiften ut ? får den tillräckligt med bränsle från pumpen ? - sprutar det ur slangen när du drar i snöret ? dör den snabbare om du kör fortare ?
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
nu har jag ju nya kolvar i skotern så vill inte fara runt o maxa den men drar man på lite så slutar den dö. Den dör oftast bara då man håller jämn gas. Som ja skrev tidigare så pumpar man gasen hela tiden så dör den inte.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Finns en hel del grejer du skulle kunna göra, Jag har jobbat med min ZR700 -99 otroligt mkt speciellt med förgasarna, hade samma problem som du först 5-6L/mil tog den, Nu tar den ca 2-3L milen och då har jag även drevat ner den 4kuggar kör med nya toppar som har lite högre komp och kör på 340 i huvudmunstycke

några basfrågor för att kunna börja hjälpa dej.

vilka munstycken kör du på Låg/hög?
Har du synkat gasarna/kollat att dom börjar öppna samtidigt?
Kollat att flottörerna öppnar och stänger som dom ska?
Vilken färg är stiften på låg/hög?
Har du kollat igenom slangarna från tank till gasare?
Kollat insug gummina?

Vars bor du nånstanns? Tänkte att om du bor i närheten så kan vi ju testa mina förgasare om det är dom som är boven.

En sak ska du ju dock veta. Det är svårt att få till 700 -99 till att gå riktigt bra. En god uppgradering är att köpa en -00as CDI, den kommer att gå mkt bättre/finare genom hela registret med den CDIn
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
vill börja med att säga, zlay3r, mycket uppskattat att du svarade på min tråd =).

Munstycken: låg 135, hög 290 = orginal

Om gasarna är synkade vet ja faktiskt inte, har nyligt haft in skotern på verkstad så dom har hållit på med dom bland annat. antar att dom kollat sånt.

Innan ja lämnade in den på verkstaden så hade jag isär förgasarna o kollade flottörerna och dom verkade fungera som dom ska, men kanske måste kollas igen.

färgen på stiftena har ja inte kollat sen verkstadsbesöket, vet att dom va lite mörka förut då den tog 5liter/mil. Men det är ju inte så konstigt.

Slangarna antar jag att det inte är nåt fel på, det luktar inte bensin om motorn så antar att jag inte har något lekage. o om den kunde pumpa fram 5liter/mil förut så bör den nog kunna pumpa 2-3 liter/mil nu =)

Insugsgummina är nya

Men jag ska nog ta o kolla igenom det du skrev nu en gång till för att vara säker. Eller så gör ja det lätt för mig å lämnar in den igen å säger åt gubbarna i verkstan att det bara är att göra om o göra rätt.
Är så less att hålla på att skruva i den här skotern nu så, hade ja bara haft råd så hade ja bytt upp mig för länge sen.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
dom där 135 är starterjet = Startmunstycke, Lågfarten ska ligga på 40.
Verkstaden kollar bara sånt som dom blir tillsagda att dom ska kolla :p

Enkelt att kolla själv faktiskt.
Kolla att det sitter 320 på huvudmunstycke, 40 på lågfartsmunstycke.
Ta en valfri borr typ 3mm eller nått sånt, Kolla att du har samma öppning på trottlarna. Gör så här: Stoppa in borren i den vänstra förgasaren, ta sidan som sitter mot motorn "enklast" sänk/höj tomgångsskruven så att trottel tar bara lite på borren, När du testar att dra ut borren ska den som suga fast lite fast ändå gå lätt. Testa att du har samma motstånd på andra förgasaren, Om dom är rätt synkade så ska borren suga fast ungefär likvärdigt på båda gasarna. Annars är det bara att ta lös locket på högra förgasaren "den som är närmast TPSn" och där under finns en "10mm tror jag det var" mutter som du kan vrida på för att få olika höjder på trotteln "dvs synka den till den andra" så att båda gasarna står lika mkt öppen. sen så låser du den där muttern med en skruv som sitter i mitten av 10mm bulten.

När du testar flottörerna så kan du ju ta och öppna båda bottnarna, sen så håller du igen flottörerna och blåser i T-kopplingen mellan gasarna, Undertiden du öppnar var och en för sej och lyssna att dom sluter igen helt och att dom låter som att dom släpper igenom samma mängd bränsle.

Som sagt finns lite allt möjligt man kan testa.

Btw, CDIn går inte att mäta upp så om verkstaden säger att dom har mätt upp den så är det en lögn, Troligvis är det ju inte CDIn som fuckar, Men jag har ju en CDI från min 99a till övers ifall du vill är tveksam till om din fungerar nångång.

Vars bor du?
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Du verkar ha fått fel huvudmunstycken.
Enligt sprängskisser så finns 2 versioner till din modell.
Ena är 290 original och den andra är 350 original.

Jag gissar på att 290 är en setup för mycket hög höjd.
Byter du dessa till 350 så tror jag problemet är ur världen.
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
zlay3r, dom har inte mätt CDI'n utan dom hade provat med en annan CDI och det va ingen skillnad tydligen. Och ja bor i luleå. Och tack för info om hur man ska synka förgasarna, ska ta o kolla upp det imorrn tror jag.

fusionären, det problem jag har just nu är just då man ligger o försöker hålla jämn gas på lägre hastigheter, mellan 30-70. (har inte testat över det eftersom ja nyss satt in nya kolvar o vill inte belasta den för hårt än) Så ja tror inte att huvudmunstycket ska spela någon större roll, den ligger väl mest på lågfarten i dom hastigheterna? (de är i alla fall va ja fått höra av folk från de tidigare felsökningstrådarna ja lagt upp) =)
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
När dom släppte ZR700 -99 då hade dom 350 som huvudmunstycke, Men då hade dom problem med att maskinerna skar pga för hög tändning, Så då tog dom in alla maskiner och satt dit en ny CDI + 290 i huvudmunstycke. Men då blev maskinerna så slö så då gjorde dom ytterligare ändringar i förgasarna, dvs 320 i huvudmunstycke + nål, Alla ZR700 -99 ska vara utrustade med denna setup dvs om dom har blivit återkallade av AC

Kör du med 350 i huvudmunstycke på den Nyare CDIn så kommer maskinen att gå otroligt fett, Sätter du dit 290 så kommer den att gå på gränsen till haveri.

Jag har provat ut munstycken från 290 -> 360 på huvudmunstycke och 30 ->50 på lågfart, Jag kan säga att överlägset så fungerar 320 på huvud och 35 eller 40 på lågfart bäst. Jag skulle inte köra lägre än 35 på lågfarten för då kommer du att tappa så otroligt mkt i gasrespons. Bränsle skruven "Fuel mixture screw" ska stå på 2varv oavsett om du kör på 35 eller 40 i lågfartsmunstycke! det som är viktigt med denna skruv är att den inte påverkar tomgången speciellt mkt förutom att den ska återgå till tomgång snabbt. Utan denna skruv påverkar gasresponsen på lågfartsmunstycket! så ett gott tips till dom som undrar, Börja med att bestycka lågfarten så att den känns gå rent och har ganska bra gassvar, Sen justerar man skruvarna för att få det där sista i gassvaret! Men kom ihåg, Ju mer bränsle man kan skjuta på utan att den börjar sura/blöddra/gå fett. ju mera effekt får man!

Om du orkar gregerrr, Så när du har plockat lös förgasarna, Så kan du ju ta och kolla vilken Nål som sitter monterad och vid vilken position den är placerad i.
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
jaha nu har ja stått ute i pillat i kring 3 timmar idag, det här har ja kollat.

Att förgasarna är synkade, vilket dom var
Att flottörerna sluter tätt och släpper ut ungefär samma mängd luft då man blåser
Kollat så att choken inte ligger lite öppen hela tiden
bytt huvudmunstycke från 290 till 320

Glömde dock kolla vilken nål de va och vilken position den satt i, tar o kollar det någon annan dag. Men jag har som för mig att då ja hade isär den sist så satt nålen i mittersta jacket

och lågfarten är 40 tror jag, står me så ***** liten text att ja knappt ser va det står.
Nu har ja slut på idéer, någon som har några mer förslag på vad som kan vara fel?

Föresten, om ja inte sagt det tidigare så "kvamnar" skotern typ bara på lägre hastigheter (upp till omkring 70km/h). Och typ bara om man håller jämn gas, pumpar man lite på gasen så går den bättre, och när man kommer över omkring 70 så verkar det som att skotern slutar gå så där dåligt.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Du har så rätt med lågfartsmunstyckena!
Men du verkar ha ett otrevligt problem. Pumpen kan man ju utesluta eftersom den verkar få soppa i övre registret.
Kan tändningen spöka något vid ett visst varvtal?
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Alltså det är ovänstligt vilken hastighet du ligger i, Det som är väsntligt är hur mkt gas du håller. Från 1/4dels gas ungefär börjar den lyfta upp nålen från huvudmunstycket till 3/4delar gas sen går den helt på huvudmunstycket.
Alltså: 0 -> 1/4dels gas = lågfartsmunstycket.
1/4 -> 3/4dels gas = Nålen
3/4 -> full gas = huvudmunstycket

Nålens genomsläpp påverkas även av huvudmunstycket.
Låter klart som att du har något problem med soppan. har du rengjort förgasarna noga? När du har skruvat på bränsleskruvarna då har du väl varit försiktig och inte tvingat dom i botten? för då kan man skada nipplarna som inuti förgasarna.

Har du kollat att mätvärdena stämmer på stator lindningen? Har för mej att statorn har två olika en för låg och en för hög.
Gå in på bengans och klicka in dej på verkstad -> mätvärden och hitta åt 700cc och sen ser du vad och vars du ska mäta, du ska mäta i ohm föresten
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
ja hade lös bränsleskruvarna nyss och dom där piggarna längst ut såg det inte ut att vara några som helst skador på.

Nålarna sitter på mittersta snäppet. Och nålarna heter: 9DH5-61
Enligt sprängskisserna som finns på forumet så ska det sitta 9DH5-3 nålar om man befinner sig vid havsnivå, vilket jag gör så. är det rätt nålar då? har ingen aning om va dom sista siffrorna har för betydelse så =)

Provade nyss att sätta 45 på lågfarten, och skotern började direkt gå mycket bättre. Inte helt perfekt men det vart stor skillnad i alla fall. Men hur kommer det sig att ja måste gå upp på lågfarten för att få den att gå bra? är det nåt som är galet eller ska det kanske vara större än 40?
 
Last edited: