03-800ves går ej som den ska.

Pelle_2

Medlem
4 jan 2009
12
0
1
Norra jämtland
Problemet är att skotern misständer vid ca3000rpm främst vid gassläpp, alltså då vavtalet sjunker, då smäller den 1-3 ggr tills den gått ner till tomgång.
Trodde de kunde bero på tps inställningen, så jag montera ihop en testare(hadde svårt att få ut 5,0v ur den, blev 4,98 ha jag för mig) mätte upp ca 4,25v vid fullgas och justerade det till ca 3,98v.
När jag sedan testar så går motorn så oerhört fett på låg registret +att den vibrerar och låter hemskt, på full gas går den däremot bra men den missar fortfarande. Har även avgastempmätare på den och innan jag justerade så låg max temp på ca 700-720 grader vid lite längre fullgasrepor, men nu fladdrar den hemskt och peakar upp emot 850 grader!? pipan blir onormalt het också.

Kan det bero på att den går överdrivet fett?

sist men inte minst så får jag en skum beläggning på stiftet på mag sidan, den är gråsvart och bygger mycket på kort tid.
Kan det ha och göra med att den misständer?
Har börjat tro att de är nått med tändningen som spökar, men vart ska man börja leta?

Kan tillägga att motorn är långt ifrån orginal, är portad både cylindrar och vevhus, slp pipa+ slutburk, vforce3 och troligtvis moddad eller annan topp och den går som ett skållat troll, man e åkrädd då man kör:p

Skotern iallafall har varit så här sen jag köpte den i sommras och har testat olika förgasarbestyckningar utan resultat.

Någon som kanske har haft liknande fel förut kanske?
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Tja, kolla upp om veven är vriden. Det var min före den gick av och den hade ungefär samma tendenser som du beskriver. Min åf hade en 600 med veven vriden nästan 10grader och den gick ändå!!! Polaris har ett grymt tändsystem som orkar elda upp allt bränsle ändå.
 

Pelle_2

Medlem
4 jan 2009
12
0
1
Norra jämtland
aj då, de lät sämre.
Ja då en fråga till, går det att kolla upp den utan att riva hela motorn?
har ändå svårt att tro den skulle gå så fint i övrigt med vriden vev, innan jag ställde om tpsen gick den silkeslent i motorn, med mycket lite vibrationer. Men de e klart jag är ju ingen expert på det.
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Handen på hjärtat så vet jag inte hur man kollar det, man kanske mäter öd lägena mot markering på svänghjulet eller nåt. Jag hajade aldrig vad som var fel med min, tyckte den gick bra men orent, fett. Sen bara gick vevfan av och jag blev fattigare...:eviltongue:. Men jag hade samma symptom som du med stiften att ett blev brunt å det andra var nästan vitt. Det kostar ju billigt att kolla upp det, det finns säkert nån i din närhet som vet hur man gör, hör dig för i förväg för det är ett fel på 800:an att veven far.
 

Pelle_2

Medlem
4 jan 2009
12
0
1
Norra jämtland
Tror man bli tokig... jag vet inte vad jag ska leta efter längre, köpte 2 nya kompletta tändkablar med hattar (ngk racing), för mycket pengar...
de gamla va inte speciellt fina, så tänkte de kunde bara bli bättre:laugh: ställde tps på 4,15v och bytte till 45 på lågfart.
Men nähä, det blev värre som det verkar??? Skotern missar nästan inget, iaf inte vad man hör, men stiften är mörk gråa och det bildas mycket beläggningar på dem??? Skotern går som tusan, drar upp skidorna lätt vid gaspådrag i 100 knyck:hmmmm2: ska verkligen skotern gå så hårt med vriden vev?
Tror på elfel ändå, då allt verkar spöka lite, avgastempmätaren fladdrar just vid 3000 varv även då den inte smäller, men visar stadiga värden i resten av registret? kan cdi, tändspole eller statorn påverka vid olika varvtal på det viset jag beskrivit?
Skulle va glad om jag fick till felet, skotern går ju som sagt bra i övrigt, men rätt som det är står man väl mitt på skogen.
 

Zman

Aktiv medlem
31 dec 2006
62
0
6
Luleå
Vad är TPS?
Hur ändrar man den?

Jag har mätt min tändning för en tid sedan (strobo lampa) och den var OK enligt boken.
Mina avgaser är också varma och större munstycken ställde till värre problem. Misstänker att bränslet rinner ut i avgassystemet obränt.
Beror det på munstyckena eller fel tändning. Jag vet inte :-(
Men TPS. Vad är det?
 

Pelle_2

Medlem
4 jan 2009
12
0
1
Norra jämtland
TPS (trottle position sensor), är väl en potensiometer och sitter skruvad på förgasarbryggan och är kopplad till trotteln. Det går en kontakt mellan den och cdi boxen, och vad jag förstår så justerar den tändningen på mellanregistret. Rätta mig nån om jag har fel. Man måste ha ett speciellt instrument eller ett hemmabyggt(inte så avancerat faktist) och en voltmätare, sen justerar man genom att lossa 2 torx och vrider tpsen tills önskat värde ses i displayen och skruvar fast, detta med trotteln fullt öppnad dvs full gas(självklart med skotern avstängd) Men har du det på din skoter tro?

Om tändningen stod rätt så borde det ju vara bränslerelaterat.



Jag själv har börjat tro att jag får in glykol i cylindern, via cylinderbotten packningen.
Kollade stiften efter en 5mils tripp och nu har bägge en grå tjock beläggning, så jag rev motorn lite kvickt för å se.
Först å främst va glykolen väldigt missfärgad(gråsvartgrön typ), ja jag fortsatte, å på avgasventilerna va det mycke sörja(blött klegg), fick av cylindern, och då vart man ju lite lättat eller vad man ska säga:stupid:
packningsytan på vevhuset såg katasrofal ut, fullt med repor..
Troligtvis nån som bytt packning o tagit bort den gamla med en Hilti:hmmmm2:
I vevhuset va de lite blött, och det kan nog ha varit glykol och bensin, men är inte säker på om de va glykol, de va ganska mörk vätska iaf.
ja jag väntar iaf på nya kolvar nu, tänkte det va lika bra å byta, då de gamla hade fått smaka en del med tiden som det syndes:D
Ska fixa ihop motorn lite fort nu så återkommer jag med resultatet.