1000 trippel tappar gnistan.

YPanther

Medlem
22 feb 2016
12
0
1
Timrå
Hej,
Min 1000 trippel -00a tappar gnistan när jag stängt av den.
Detta kan hända lika väl efter 2 start/stop som efter 10 start/stop. Jag kan starta, stänga, men rätt som det är så blir den strömlös och vägrar starta igen? Oftast startar den igen, helt utan att jag gjort något, efter ett par timmar. Den har aldrig stannat medan jag kör.
Alltså, skoterjäveln går sönder efter jag stängt av den, och sedan lagar sig själv medan jag kollar blocket efter något bättre...
Finns det någon förklaring?? Är det CDIn som krånglar?

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Är inte så insatt i tädningen, men det kanske är statorn som håller på att ge upp, eller så är det så enkelt som dödarknappen på styret, dom kan jävlas lite i bland. Kanske inte var till så stor hjälp men du fick lite tips iaf:)

YPanther

Medlem
22 feb 2016
12
0
1
Timrå
Tack Ante,
Jag har varit och kopplat i och ur både dödare, tss och tändningslåset. Inget hjälper. Enda som hjälper är att vänta... Rätt som det är så startar den. Det tråkiga är förstås att jag bara kan åka runt på tomten, eller låta bli att stänga av den. Men den är ju törstig nog ändå...

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.801
849
113
Kramfors
De ät troligast statorn.
De äldre tripplarna motorerna 93-99 är ökända för att formligen äta statorer men de nyare ska absolut inte äta statorer. Men i detta fall låter de ändå som statorfel trots att de nyare statorerna ska vara bättre.
Du kan mäta statorns värde då den inte startar för då ser du svart på vitt att de är den. Du mäter i första elkopplingsplint ut från stator.
Om den är felande skickar du den till timrå elbyggnad så lindar de om den för 1600-2000kr.

YPanther

Medlem
22 feb 2016
12
0
1
Timrå
Den verkar ha dött på riktigt nu... Har ryckt i den hela dagen. Jag körde den hem igår utan bekymmer.
Framlyset tänds när jag drar, men ingen gnista?
Så det är ingen som tror på CDIn?
Måste man lyfta ur motorn för att få bort svänghjul och stator??

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Olika spolar för tändning och ström till lysen osv.

Cdin kan de vara, men precis som Boost säger skulle jag satsa på statorn då det är vanligt.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.801
849
113
Kramfors
Jag har aldrig hört talas om att en 1000 trippel haft sönder en cdi box vare sig de gamla eller nya cdi. Du behöver inte lös med motorn för att ta lös stator bara ljuddämparen och dragstart kåpan samt svänghjul. Om du lyckas hitta rätt mätvärden på statorn så behöver du inte lös med något alls den mäts i första kopplingsplint utanför stator. Men om du ska ta lös statorn krävs en avdragare, den finns en på mekonomen som kostar ca 250kr som passar utmärkt.

Leta på goggel efter ohm värde på 00 stator thundercat 1000 eller pantera spelar ingen roll.

Hittade på youtube vart du ska mäta och vilka värden. Vanlig billig multimeter duger sätt den på lägsta inställningen för ohm mätning.

Black/Red to White/Brown (30ohms)
Black/Red to Green/red (13-18ohms)
Green/Red to White/Brown(13-18ohms)

https://www.youtube.com/watch?v=nrhYBqRIYzo

Last edited:

YPanther

Medlem
22 feb 2016
12
0
1
Timrå
Så, då var det konstaterat: startorn var kass. Den är inlämnad för rep i Timrå. Tack till alla som hjälpt till.
Förresten, är det någon mening att byta tändkil när ändå svänghjulet är av?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.801
849
113
Kramfors
Så, då var det konstaterat: startorn var kass. Den är inlämnad för rep i Timrå. Tack till alla som hjälpt till.
Förresten, är det någon mening att byta tändkil när ändå svänghjulet är av?
De lät ju bra.

Ang tändkil så ger de oerhört mycket på dessa motorer och du kan utan oro sätta i 2 graders kil. De går förmodligen köra 3-4 grader men du bör fråga Mulle Performace som säljer kilarna och har bromsat dessa motorer om de är möjligt utan ombestyckning.
2 gr kil kan göra 6hk och lite bättre förbrukning. Om du vill ha ännu bättre bränsleförbrukning så sätt i 27,5 munstycke i lågfart och dra ut bränsleskruvarna 2varv som utgångsläge.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Lånar tråden lite. Jag ska sätta i 2 graders tändkil i min, men vad är det för avdragare jag behöver till svänghjulet

YPanther

Medlem
22 feb 2016
12
0
1
Timrå
Så, nu är skotern igång. Startar och går som en dröm. Statorn blev klar en dag före utlovad tid, så det var mycket bra jobbat.
Sen upptäckte jag att det redan satt en krysskil med offset i... Så någon av de 10 tidigare ägarna blåste mig på den trimningen.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.801
849
113
Kramfors
Så, nu är skotern igång. Startar och går som en dröm. Statorn blev klar en dag före utlovad tid, så det var mycket bra jobbat.
Sen upptäckte jag att det redan satt en krysskil med offset i... Så någon av de 10 tidigare ägarna blåste mig på den trimningen.
Jag rek att köpa en nu krysskil så ingen har satt in 4 graders för de kan skada motorn allvarligt. De är tyvärr omöjligt att se hur många grader den ger så¨köp helst en ny på 2 grader och inte mer.