600 sdi hackar på fullgas

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
När jag trycker fullgas på min skoter så hackar motorn samt att den verkar kräma ur sig mer effekt om jag inte gasar lika mycket, med lite mindre gas så går skotern bra men man känner endå att den tvekar lite. Tänkte först att det skulle vara dåligt bränsle men har kört länge på nytt bränsle och problemet kvarstår, vet inte om jag vågar köra så mycket för ett haveri vore ju mindre kul då jag nyss renoverat

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
kollade och varvmätaren visar exakt 8000. vet inte exakt när det börjar men där i krokarna men inte alls över 8000 visar mätaren. ena stiftet kan ha antydan till grått men fortfarande mot svarta hållet och det andra är mera brunsvart, den får olja och soppa, den tar inte vatten.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Min 600sdi hackade till ibland vid fullgas(inte hela tiden men då och då) Jag bytte till fräscha Br8ecs stift och den slutade helt.

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
har just bytt stiften men de funka inte, idag när skotern var riktigt varmkörd så sakta den rent av ner då ja tryckte fullt, när den just e varmkörd så trycker den fortfarande på men inte som den borde. skotern gick tydligen bra förra vintern utan ryckningar, har stått i delar i 4månader ungefär sen plockade jag ihop den och så vart det såhär

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
vad behöver jag då och vart ska det ligga?

får ta upp reedsen och kolla då. drygt man nog itne kommer åt dom utan att plocka motorn ur chassiet bara :(

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
det finns ingen vänlig själ som kör sdi och bor kring umeå som skulle kunna Hyra ut en ljuddämpargivare för ett snabbt test?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Du behöver väl inte ut med motorn för att kolla reedsen ?

På min lynx tar jag lös spjällhusen och använder en spegel för att rengöra/se över reedsen. Det blir ju inte 100% garanterat att man ser allt men det tar å andra sidan inte lång stund att göra (30 min ?) och du bör se om något är helt trasigt.

(Passa på att rengöra med brakeclean när du har upp den ... brukar vara massor med gunk från remmen där..)

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
saken är en att insuget är rengjort då jag har precis nyligen renoverat hela motorn, kollade dock inte så mycket om reedbladen var skadade. ska testa leda om bensinen runt filtret för att se om det är stopp där.

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
kikade lite nu och dom verkar inte alls skadade på något sätt!

kollade även mer noggrant nu och den varvar inte alls 8000rpm utan 7500 -7700 som max. tänkte på variatorn men den borde ju inte hacka då?

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
kollade mina stift idag och gnistan hade gått förbi , så nya tändhattar blir det , jag är INTE inmponerad av brp:s org.hattar 230 mil så är den slut

På förra skotern föll en i bitar efter 400mil