600sdi

xp600sdi

Medlem
30 nov 2011
24
0
1
jag skulle vilja veta vad som kan vara fel i min motor! jag har en 600 sdi -08 som har tappat effekt på låga varv, vart kan felet sitta ??

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
När byttes bränslefiltren senast?

Service i övrigt?

Rengjort bränslesystem och gasare?

Kollat kompressionen?

Har du full effekt i batteriet ?

Några felkoder?

Växlar maskinen ut dåligt? (bölar vid gaspåslag och tar tid på sig att komma upp i varv)

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Om man då kan förutsätta att bränslefiltren är bytta, och rengjort i övrigt i alla fall en gång de senaste tre åren, att batteriet är tiptop och att du kör på färsk soppa så återstår variatorerna.

Hur mycket har maskinen gått
När rengjordes variatorerna senast
Blir det bättre eller sämre om du justerar clickersarna mot ändläge dvs 1 eller 6

Nu börjar du se vart jag vill komma dvs att du inledningsvis gärna beskriver problemet och statusen på maskinen med mera detaljer samt även om något avviker från standard då putsmedlet till kristallkulan fort kan ta slut annars :)

xp600sdi

Medlem
30 nov 2011
24
0
1
jag får väl kolla på bränslefiltret, för variatorerna har jag rengjort... de härt problemetr har blivit mer och mer och när jag var ute och körde nyss så gick den väldigt dåligt direkt när man gasar fullt, men på höga varv så tror jag den går som den ska... som sagt så tycker jag även att de är något missljud från motorn men jag har inte en aning om vad de kan vara... tack för svaren förresten :)