850 E-TEC motorproblem

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
69
2
8
Norrbotten
På Nyårsafton dog skotern vid körning på sjö. Körde vid tillfället ca 100 km/tim. Då jag bara har elstart provade jag starta den igen.

Motorn startade men bludrade bara till och dog sen igen. Jag bogserade hem den och lämnade in den för felsökning. Verkstan hittar inget fel, den gick bra och visade inga felkoder. Lät dem serva den och byta tändstift. Gick som vanligt när jag lastade den på släpen.

Nu idag när vi skulle köra så gick den jättedåligt på tomgång. Stannar när man försöker lägga i backen. När man kör iväg känns den dock i princip som vanligt (väldigt hårda/isiga leder så svårt att jämföra). Men något är ju uppenbart fel.

Vad kan det vara?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.839
870
113
Kramfors
Testade firman komptrycket i cylindrarna? Om de är ok misstänker jag fel på tps givaren för de är vanligt fel på e-tec 850 ja på alla maskiner så den borde de testat. De kan även va bränsletrycksproblem endera bränsletrycksregulatorn eller pumpen. Bränsletryck bör mätas under längre tid ute i fäklt för de kan ju va ok inne i garge men fela ute i fält. Jag har även för mig fastsättningen av Bränsletryckregulatorn är bristfälligt på många 850 så den kan kalva ur lite.
Bränsletrycket kan läsas ut med brp dator eller o m man själv sätter dit en tryckmätare på bränsleledningen till fuelrail. De är dock mycket klater man måste byta ut bränsleaslangen mot gummislang för att få fast t-kors till mätare då org har plast inne i slangen. De gäller att firman kollade tps givaren noga med motor igång för att vibrationerna från motorn ska framkalla glappfel i den.
Med det sagt skulle jag först plocka ur tankarmaturer ur tanken och kollat att btr sitter fast ordetligt.
Och komptest kan man göra själv, håll full gas när du kör startmotorn för testet. Är kompet dåligt på någ cylinder får man dålig gång på tomg och backen funkar sämre eller inte alls.
Jag antar firman eller du bytt tändstift.
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
69
2
8
Norrbotten
Jag ska ringa och frpga imorgon men jag tycker ju att dom borde gjort komptest. Men eftersom dom inte hittade något fel och datorn inte visade något lät jag dem byta tändstift och serva den. Så det är gjort. Och där startade den och gick bra att få i backen. Misstänker själv att det är något med bränslet. Antingen vatten eller att den är less på 95-oktan. Ska prova fylla i den 98 oktan nästa gång... om den går tillräckligt bra så man kan köra ur en tank.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.839
870
113
Kramfors
De ska gå lika bra på 95 okt men kör helst på 98 för då slipper du 5% etanol som är mindre bra för motorn. Vatten i tanken bör de inte va speciellt inte om du kör 95okt som inehåller uppimot 10% etanol. Etanol drar ur tanken på vatten bet bättre än om de vore ren bensin. Men vem vet de kan ev varit vatten i tanken på macken du köpte soppan på. De är rel ovanlig men tankade du på en mack mitt ute i skogen där de sällan fyller tankarna så kan de hända att man får en svätt vatten.
Hör även om de kollade tps värdet att de stod rätt men lika viktigt gasade sakta uppöver till full gas och tillbvaka flera ggr för att hitta buggar i tps banan. Jag brukar tom köra en massageapparat på spjällhuset i närheten av tps givaren samtidigt som jag sakta går igenom hela gasregistret de motsvara motor igång tänker jag. Som sagt brp tps givare på någon några årsmodeller går tydligen sönder rätt ofta låter de som på usa forum. Om nu tps givaren är väck köp endast brp original för billigare eftermarknads är ännu sämre ,de gäller alla märken på skotrar.
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
69
2
8
Norrbotten
Nå nu i eftermiddag när jag tänkte ta en provtur så varmkörde jag den en stund och det gick bra. Men sen stängde jag av den och sen startade den bara på en cylinder. Så nu är den lastad på släp och får in på verkstad på felsökning.
 
Reactions: Boost III