Andra variatorer...

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag har suttit och funderat kring ski-doos "remproblematik" som för en del är ett stort problem och för andra ett ickeproblem. Helt klart beror det på körstil, det är nog de flesta överens om men så slog det mig.... För mig är det väl egentligen ett ickeproblem för förra remmen höll 157 mil...jag kör nog som en mes. Enda gången jag var i summitens rätta element i Blåsjön så sköt jag remmen men då hade den varit lite skum senaste 3 veckorna :unsure:

Polaris har tydligen inte detta problem, i allafall inte i samma utsträckning...är det ingen händig människa som har testat att modifiera en polarisvariator så att den passar ski-doo? Det kanske inte ens är möjligt på långa vägar men OM de skull finnas en sportslig chans så borde man ju nästan testa detta. Kan det vara så att BRP´s variatorexperter har tänkt åthelvete fel så att det går lösa med en en annan variator? Bara en tanke så här i höstrusket.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
TRA-n är som du är inne på inte perfekt.
Det finns ett antal som kör med Polaris P85 på Skidoo.

Men nu när Skidoo kom med sin nya Pdrive förra året så har dom en variator som fungerar som övriga märkenas primärer.
Det visar sig dock att det inte är hela orsaken till remproblemen, flera 850-åkare har problem.

I vilket fall som helst, det går att få till originalvariatorerna på Summit så remmen håller.
Körde själv XM och gick från att remmen höll i 2 timmar med org.grejer vid griskörning till att jag körde 90 mil på en rem, då med lite fix och trix.
Det handlar till största delen om variatorsetup.
Jag hade lite andra trix på den också, flytande sek, starkare motorkuddar och mer vent.
Men det är ett bra v-kit som är viktigast.
Jag körde med kit från Dynamoe Joe, men det finns flera som har koll på hur det ska bestyckas.
Gå dock inte på en viss dalmas ideér där man ska dreva upp maskinen och köra med variatordelar från en kort Lynx...
Det kanske funkar på myrarna, men inte i skogen...
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
TRA-n är som du är inne på inte perfekt.
Det finns ett antal som kör med Polaris P85 på Skidoo.

Men nu när Skidoo kom med sin nya Pdrive förra året så har dom en variator som fungerar som övriga märkenas primärer.
Det visar sig dock att det inte är hela orsaken till remproblemen, flera 850-åkare har problem.

I vilket fall som helst, det går att få till originalvariatorerna på Summit så remmen håller.
Körde själv XM och gick från att remmen höll i 2 timmar med org.grejer vid griskörning till att jag körde 90 mil på en rem, då med lite fix och trix.
Det handlar till största delen om variatorsetup.
Jag hade lite andra trix på den också, flytande sek, starkare motorkuddar och mer vent.
Men det är ett bra v-kit som är viktigast.
Jag körde med kit från Dynamoe Joe, men det finns flera som har koll på hur det ska bestyckas.
Gå dock inte på en viss dalmas ideér där man ska dreva upp maskinen och köra med variatordelar från en kort Lynx...
Det kanske funkar på myrarna, men inte i skogen...
Nu åkte ju inte jag med Dynamo-joes grejor i min. Annars var det ganska lika och den höll inte ens 10mil på den gamla maskinen. Trist då jag i övrigt gillade Ski doo:n jag hade.

Skulle säga beror nog på som med alla andra märken, vissa får ibland ett måndagsex, jag fick ett för om allas maskiner var som min skulle ingen åka dem, oavsett om man blöder sitt märke eller ej.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nu åkte ju inte jag med Dynamo-joes grejor i min. Annars var det ganska lika och den höll inte ens 10mil på den gamla maskinen. Trist då jag i övrigt gillade Ski doo:n jag hade.

Skulle säga beror nog på som med alla andra märken, vissa får ibland ett måndagsex, jag fick ett för om allas maskiner var som min skulle ingen åka dem, oavsett om man blöder sitt märke eller ej.
Hade du ett annat v-kit, eller missförstod jag dig?

Sant, det är inte bara Skidoo som har problem.
har haft problem med Polaris också, men inte lika allvarliga.

Om man bortser från rena måndagsex. så anser jag att det handlar om körstil...
Ett exempel som är självupplevt.
jag och en kompis köpte varsin ny Xm 800 -13.
Jag hade kört några år lössnö, körde inte superaggressivt men hade börjat få lite kläm på körningen.
Han var ny på lössnöåkning, och även lite försiktigare allmänt med gasen, det räcker ju ofta med 3/4 gas för att ta sig fram...

Jag hade som sagt stora problem med org.maskin. Justerade rem, tvättade variatorer osv.
Körde sönder 2 remmar på en vecka i Jorm.
Hade såklart in maskin till Åf, men såklart inga fel...

Kompisen bara körde och körde... Inga som helst problem... Öppnade sidokåpan mest i sympati när en annan stod och svor, bara för att se att remmen fortfarande var okej...
Men efter ett par säsonger på Summiten började han bli varm i kläderna, duktig och köra, aggressivare körstil...
Då började även han få problem.

Det visar att det handlar om körstil, hur mycket maskinen får jobba, och över hur lång sammanhängande tid.
Det stämmer ju även rätt bra överens med eing9911:s beskrivning.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jo åkte med ett annat v-kit än dig men remmarna höll med v-kit monterat ändå bara max 10mil remmen.
Bör tilläggas jag åker som en mes mot andra på detta forum även om jag gillar att köra i skogen, så¨knappast det som var problemet.


Är nog som ni säger körstil och givetvis hur linjering osv är från fabrik.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Ok, så det är folk som testat P85 på skidoo.

Jag har precis tingat ett dynamo joe kit till sambons 146:a så det ska bli intressant. Det är ju en 2013 så den har ju den tamaste setupen av alla och den har gått 760 mil med originalgrejerna så nu blir det nya kolvar, variator-kit och nyrenoverade dämpare runt om hade jag tänkt=borde bli som ny.

Jag har ju en T3:a så de är hyffsat OK från fabrik. Skulle vilja haft lite mer klipp i den men vet inte riktigt vad jag ska göra för att få det. Vi får se vad det blir. Man kanske skaffar nåt annat i ett svagt ögonblick ;-)

Men som sagt körstil är kanske den viktigaste faktorn kring remproblemen, eller i allafall mellan de som inte upplever problem och de som gör det. Myrsurf är snällt jämfört med långa fullgasreporna som man behövde i Blåsjön. Jag körde ju ändå som en mes där borta jämfört med de vi åkte med. Jag kan inte förstå hur de tog sig upp och fram på vissa ställen. Imponerande!!! Men i vinter blir det fler resor dit så man får träna lite själv. Det är ju enda sättet att lära sig. Ja just ja, jag köpte ju någon annan typ av rem till den nu som jag har i reserv. Gates har jag för mig att det blev. Det fanns visst två typer och jag tror detta blev den billigare utan kolfiber. Vi får väl se om den funkar.