Arctic cat xf8 racer maskiner

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
tjenare har en fabriksbygd pro open 800 maskin från arctic som cyllarna är bytt till 600 när reglerna ändrades, men nu till min fråga är de värt att bygga om maskinen till 800 igen ?
vart får man tag i billet 800 cyllarna som satt där när maskinen kom?
nån som har erfarenhet av dom här maskinerna kan inte tänka mig att de finns mer än 2-3st fabriks maskiner?
MVH Jocke
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag äger en som jag köpte på haydays -08 , jag är riktigt nöjd med min 04 (05 mod 800 hadde inte billet cylindrar) , dom ska enligt uppgift vara tillverkade i 100 ex och jag vet av 1 till motor här i sverige , sen om det är värt att försöka få tag på en så ovanlig överdel är jag tveksam till , dom är kända för att läka vatten vilket även jag hadde problem med till en början , däremot ger dom bra effekt och går bra (åtminstone efter lite injustering för 98 oktan) ! min ger 170 hp och jag vann 2 st 1000 cc och en 800 cc klass då jag provade köra dragracing med den i vintras ... jag tycker dock att du stoppar på ett par vanliga borrade f7 cylindrar istället
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Vart läker dom vatten då jag upplevt att min också gör de ?
känns ju som att man vill ha tag i billet cyllarna när block osv redan är byggt för dom cylindrarna då jag har en 04as mod 800.
hur stor skillnad är de mellan billet cyllarna och borrade f7 cyllar i effekt ?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
min läckte både i vattenpumpen (de kom ut under pumpen , kolla dräneringshålet) och i avgasportens dubbelvägg (tog sig in i motorn) , vilka 600 cylindrar har du ?
de beror på en massa faktorer , portning , pipor osv , jag anser de är hugget som stucket ,tex: min modmotor gav tex ingen effekt med fatazz singelrör medans mina portade f7/f8 cyllar älskade den , vevhuset är inte speciellt byggt för mod cylindrarna , de enda som behöver göras är att man tar ut pinnbultarna vid cyl framkant å använder bultarna istället ....
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
hmm ska kika upp dedär med vattenpumpen nu när motorn ligger lös, cyllarna som sitter på nu är f6 cyllar ( har johan westerlunds gamla tävlings maskin) vet dock inte årsmodell då maskinen gick iaf 04-05 tror jag som 800an arctic skickade ut med billet cyllarna.
vad går f7/f8 cyllar lös på till dom här maskinerna då ?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de brukar synas direkt om det är grön beläggning runt hålet , hålet sitter där just för att det ska rinna ut om det läker istället för att fara in i motorn , du kan ju ochså ha ngt litet läkage min kylare i tunneln läkte vid en svets , jag hittade det först då jag byggde tryck i systemet med tryckluft .... de varierar en del , nytt från usa 1800 $ å då skickar man in ett par f7 stommar i utbyte , drar iväg även om de kan tyckas vara biligt att göra själv (ex bara nicail och portning ca 8000-10 000?) , bäst är det att hitta begat , gärna ett nyare kit med vanliga arctic f8 kolvar istället för polaris som dom äldre kiten har ...