Tjoo!
Frugans gamla ZL 600 "EFI" med förgasare har helt plötsligt böjat gå "fett" är inte lika rapp å pigg och man känner när man kör att det varvar upp men långsamt när man kör på fullgas över åkers i nön. Tidigare har den varit riktigt rapp. Cylinder 1, på rem sidan. så ser stiften fräsh ut och mer eller mindre nytt då jag bytte stiften vintern 2024. men Stift på Cylinder nr2 är svart.
Och under körning typ halvgas eller "cruising" Så får jag avgas knallar i avgas systemet. Oförbränt bränsle.
Det är Shell V-Power 98 oktan i tanken med en gnutta metanol för oktanhöjning och binda vatten om det finns något i tanken.
Har cylinder nr2 råkat ut för ett "kompresions dropp" ?? jag är en smula orolig för det.
Förgasarna som styrs av ett servo / elmotor från data boxen har jag inte rört.
jag hoppas att choken kanske har fastnat i fugge nr2 som gör att den går fett.
Men jag har noll erfarenheter av denna motor och dessa förgasare, jag är mer "trygg" med förgasare till små 55cc bensin motorer för modell flygplan och jet motorer för modellflygplan.
i övrigt har frugans ZL 600 från år 2000 snurrat och gått utan problem, jag har fyllt på olja bytt stift osv genom åren utan några problem som jag noterat.
Så jag är tacksam för alla förslag och era egna tidigare erfarenheter som ev. kan hjälpa mig för att lösa problemet
Frugans gamla ZL 600 "EFI" med förgasare har helt plötsligt böjat gå "fett" är inte lika rapp å pigg och man känner när man kör att det varvar upp men långsamt när man kör på fullgas över åkers i nön. Tidigare har den varit riktigt rapp. Cylinder 1, på rem sidan. så ser stiften fräsh ut och mer eller mindre nytt då jag bytte stiften vintern 2024. men Stift på Cylinder nr2 är svart.
Och under körning typ halvgas eller "cruising" Så får jag avgas knallar i avgas systemet. Oförbränt bränsle.
Det är Shell V-Power 98 oktan i tanken med en gnutta metanol för oktanhöjning och binda vatten om det finns något i tanken.
Har cylinder nr2 råkat ut för ett "kompresions dropp" ?? jag är en smula orolig för det.
Förgasarna som styrs av ett servo / elmotor från data boxen har jag inte rört.
jag hoppas att choken kanske har fastnat i fugge nr2 som gör att den går fett.
Men jag har noll erfarenheter av denna motor och dessa förgasare, jag är mer "trygg" med förgasare till små 55cc bensin motorer för modell flygplan och jet motorer för modellflygplan.
i övrigt har frugans ZL 600 från år 2000 snurrat och gått utan problem, jag har fyllt på olja bytt stift osv genom åren utan några problem som jag noterat.
Så jag är tacksam för alla förslag och era egna tidigare erfarenheter som ev. kan hjälpa mig för att lösa problemet