Gärna om någon vet vad tempen bör vara på mellanregistret också?
Mitt svar är ett bra inlägg fran Boost III
2010-11-24 11:16 #139 Boost III
Visa profil Visa foruminlägg Privat meddelande Visa blogginlägg Lägg till som kontakt
PRO sledder
--------------------------------------------------------------------------------
Reg.datum:Feb 2009
Skoter/ATV:Lappmoppe + Tc 1000
Man kan inte gå efter den infon som dom rekko 10cm.
Sätter man den 10cm från kolv får man svinkalla mätvärden ,,,kan bli minusgrader på skotrar he he (på vissa mopeder kan det funka med 10cm). Det normala sättet man kollar vart egt ska sitta är att kolla vart returpullsorådet vänder. Dvs hur långt ur slänger den oförbrännt bränsle. Det ser man lättast genom att kolla in i en pipa eller grenrör vart gränsen går mellan svart sot och ljusare sot. Man sätter då sonden ca 20mm in på det ljusa området sot. Tillverkaren för respektive motor kan ibland rekk hur långt ur man kan sätta en egt. Du kan ju kolla i gamla pipan eller grenröret om du ser sotfförändring på något mått. På våra thundercatter kan vi se utvändigt kröken vart gränsen går det blir en blonerad övergång när man har nya rör utan färg. Jag har även experimenterat med att spruta på vanlig spray färg som inte tål värme för att se var det bränns hårdast. Det funkar skapligt bra med vit färg och tunt skikt.
Jag är lite rädd att en turbomatad tvåtaktare skickar ut oförbrända kalla avgaser bet längre ut än utan turbo så jag skulle satt den väldigt långt ut vid första start. Vi har fått flytta ut våra sonder 3ggr för vi låg för nära böta avgaser när vi bara satt 20cm ut . Mer vanliga mått för egt på tvinnar ligger kring 15cm +- några cm . Och på Thundercat har man kommit fram till ca 18-25cm standard motor. Svara Svara med citat Blogga det här inlägget