Du har missat lite på dina tiopotenser.Jag är inte bäst i världen på matte, men om vi antar att 40% ligger mot backen dvs ca 123cm och arean är LxB dvs 128cmx38=4864cm2 och en matta som är 35cm bred blir då 128x35=4480cm2. Omvandlar till m2 blir det bäl 4,9m2 vs 4,5m2 och det blir en skillnad på 0.4m2 det är iof ganska mycket. Men å andra sidan får man som MatsT säger mer snurr på mattan och detta kompenserar att den är smalare? Har jag tänkt fel när i mina beräkningar. Frånse attackvinkel, variator setup, och anta att de båda mattorna har lika kamhöjd.
Varför jag frågar är därför att jag jagar en ny matta och har fått ett intressant erbjudande på en matta med måtten 307x35x4,7cm. Men som sagt jag vill helst få bättre flyt i djupsnön än vad jag har idag med en 38cm bred matta dock mycket lägre kamhöjd.
Den stora frågan är "NÄR" du vill ha bättre flyt. Är det när du håller öppna spjäll så kanske en 35cm matta är vägen att gå men ska du kunna köra runt lite och smyga så måste du ha mer bredd...Men som sagt jag vill helst få bättre flyt i djupsnön...
Det "flyt" jag vill uppnå är att både kunna smyga runt utanför grarage uppfarten där det är lite trängre mellan tallarna men samtidigt kunna orka upp för en halvbrant backe med 2dm snö.
'nej den är 38 cm bredHar inte SX och XC -08-09 samma mått som gamla Snopro modellen ? Alltså 35cm matta.
Hehe jo det tror jag, 307x35x4,7cm har nog duktigt mer driv än den slitna 307x38x3,2cm som jag har nu och även med den så går skotern förvånansvärt bra i djupsnö, pallar mer än 2dm snö så att säga . Men det blir nog ännu bättre med 307x38x4,4cm eller som jag helst vill ha 345x38x4,4cm.haha 2dm nysnö e inga problem med den mattan,dom går fruktansvärt bra för att vara korta,men sen kanske det beror på vilken skoter dom sitter på också
Utbytesmattan du surrar om, är det den från IQn?Hehe jo det tror jag, 307x35x4,7cm har nog duktigt mer driv än den slitna 307x38x3,2cm som jag har nu och även med den så går skotern förvånansvärt bra i djupsnö, pallar mer än 2dm snö så att säga . Men det blir nog ännu bättre med 307x38x4,4cm eller som jag helst vill ha 345x38x4,4cm.