billig lätthanterlig skoter

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
kollar lite smått på en extremt lätthanterlig skoter i prisklass runt 5000.
det är till tjejen, hon har nu en Kawasaki drifter med rotax 440, går visserligen hyggligt men komforten är ju som att sitta på en träkloss med medar..

hon gillar att köra i lössnön och göra sina egna spår men självklart blir det en hel del led så lite fjädring måste finnas.

nu vet jag att man inte kan kräva så mkt för denna summa men det första jag tänker på är phazern eller nåt liknande, duger den till nåt?

Edit: kan tillägga att hon inte tyckte om min indy 500 sks då den kändes "klumpig"..

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Kan aldrig minnas att jag har kört något mer lätthanterat än en Phazer II ialla fall. Men får man en sådan för 5000 idag? Kanske...

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Phazern är ju väldigt liten och lätt hanterlig. Kanske inte jätte bra i lössnö. Men för priset är det nog bästa alternativet.
Om du har lite mek vana så ska du nog kunna hitta en phazer för det priset. Är dom i fint skick tror jag dom ligger mer runt 10k.

Kör själv en phazer och dom är mycket driftsäkra med väldigt lite problem trots sparsam service.
Håll koll på fläckten så att cylindrarna får kylning samt att separata oljesmörjningen fungerar (om inkopplad).
Slut framdämpare går att byta mot billiga biltema gasdämpare från bil bagagelucka har skrivt en tråd om det.
Sprickor i dynan verkar vara mer eller mindra standard.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
När jag var mindre så körde jag en Polaris Apollo, en riktigt smidig skoter må jag säga. Kan inte väga många kilon, funkade faktiskt bra i lössnön med.. Vad har den för motor? 340? eller är de till och med en 440?? :ciao:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ja nu är det aktuellt igen.
det viktiga är att den är mkt lätt/lätthanterlig och så bra fjädring som möjligt för led-åkande.. inte hoppande eller dyl.

runt 10-12 tusen hade vi tänkt oss som max.
står lite i valet o kvalet mellan en phazer 2 och exciter 2, båda i bra skick ungefär samma pris. vad tror ni? är phazern för vinglig och slö eller är excitern för tung o klumpig?