BILLIGA bra skoterhjälmar???

Snowscooter15

Ny medlem
31 jan 2012
4
0
1
Boden
Tjenare! Skulle behöva en hjälm men alla är ju sa j-vla dyra!!:Cry: Jag vet ju att de är bäst att köpa en dyr hjälm eftersom säkerheten ofta brukar vara bättre.Men det finns ju en del bra hjälmar som håller sig under 1000-lappen. Några förslag ?:bigsmile:

// Snowscooter15:madgrin:

E

eMe181

Finns ju också nå hjälmar på Jula för 700 spänn tror jag!

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Biltemas hjälmar var bäst i test. Spöade alla dyrare 2-3 tusen kronors hjälmar.
Men skulle inte tro att dom är skönare eller lättare. Dock hållbara.

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Stora skillnaden är ofta vikten. Då billiga är tyngre, vilket skall vara sämre vid olycka. Då vikten kan orsaka skador på nacken mm.
Sen är väl frågan om en super lätt skyddar mot slag lika bra som en tyngre.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jag har inget dåligt att säga om biltemas Cross/skoterhjälm.
jag snålade till för nått år sen när jag var tvungen att köpa en ny hjälm och med Sverker i minnet så begav jag mig till hjälmhyllan på biltema när jag var där en eftermiddag..

600:- och 1250gram +-50g, kanon!
jag har inte ett litet huve, men måste använda S hjälmen, tänk på detta ni som överväger en sån här hjälm. Den är flitigt använd men har gått ut sig mindre än förväntat i storleken.

Tycker de e den enda snygga hjälmen de har då de andra crosshjälmarna har en annan form som inte är smickrande.

Jag köpte glasögonen också, finns bättre kan jag ju säga, men de är inte sämst.
Dock så hade jag dem tydligen för hårt i början och efter en 20milasväng så hade jag 2st tryck/nötnings sår i pannan som sved lite.. Släppte på bandet och så vart de bra sen..

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Man kan ju då knappast påstå att 1300g är en lätt hjälm, snarare tvärt om..

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Ett hett tips är att titta efter hjälm i tyskland! Ingen ide om man är ute efter 500 kr hjälmar men finns pengar att spara om man är på jakt efter en dyrare hjälm. finns pengar att spara! Tex http://www.louis.de

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Man kan ju då knappast påstå att 1300g är en lätt hjälm, snarare tvärt om..
..nja, men jag sa att de var en bra och billig hjälm.
Vill du ha en bra och dyr hjälm så köper du en i kolfiber för 3500-4000:- (ungefär)
..finns hjälmar i alla prisklasser, men ja vet tex min bror har en HJC riktigt fin hjälm som han köpte för 2600:- Den väger också 1250 +-50g.. så man får ungefär vad man betalar för, ibland.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.631
99
63
Örnsköldsvik
Det som skiljer mest på dyrare och billigare brukar ju i regel vara komforten. På intergralhjälmar så brukar själv ljudet av vindbrus och sånt kunna skilja, nu är ju det rätt orelevant på en skoter. Dock att den är varm och skön är viktigt. Du kommer ju ändå ha den på huvudet ett tag=)

Edit: eller varm och skön, svårt de där. helst ska den ju vara varm och bra ventilation på:p