boggiehjul crossfire 8 HO

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
har två lager som har farit i boggien på min CF 8 -10, jag läste förut på ett amerikanskt forum om hur man skulle kunna förstärka lagret så dom inte går sönder direkt då detta tydligen är ett rätt vanligt problem, nu är det ju bara så att jag inte hittar tråden igen, är det någon som har koll på hur man går tillväga?
tydligen ska det vara ett bättre val med boggiehjul från -09

ejs

Ny medlem
22 dec 2012
4
0
1
Härnösand
Lyfter tråden, ena hjulet lossnade för mig idag och det är tydligt att lagret är paj. Någon som vet om man kan knacka ut lagret eller om man måste byta hela boggiehjulet?
Skotern är 2010 crossfire och hjulet är märkt med 3604-486

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. Skruva lös hjulet och ta loss låsringen på ena sidan. Hitta ett lämpligt mothåll och knacka ut det gamla slitna lagret. Hitta en lämplig leverntör av lager (ex Momentum) och köp ett nytt lager. Smörj in det med lite fett och knacka in det i hjulet. Använd gärna det gamla som drivdorn.

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Hur känsligt är det att tillfälligt köra men enbart ett av de två främre hjulen?
Kan man ta en tur eller ska skotern strikt stå i garaget...

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Åka med 3 hjul istället för 4...
Mattan får onormal belastning från sliden där hjulet saknas.
Kör du på en stubbe, sten eller liknande mellan skenorna där hjulet saknas får mattan onormal belastning/smäll.

tror det inte är någon större fara. Men å andra sidan sitter hjulen där av en anledning.

Det är väl det tror jag..

På min CF8 SnoPro -10 är det inte möjligt att byta lagret i dessa 4 likadana hjul utan att göra viss bearbetning med svarv. Hjulen har ingjutna/inbyggda lager. Vet inte hur det är med de övre hjulen i tunneln. De bakre går det att byta lager i.

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
fick byta 4 av mina, de är kina lager i dessa, såklart ingjutna i hjulen. bytes hjulen är från kanada iafl