bränsleförbrukning

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
satt och kollade igenom lite på hur mycket skotrar drar enligt folk på forumet.

och jag förstår inte hur vissa kan få sina maskiner att gå så billigt.
det finns bara inte.
jag har prova maskiner i mängder och aldrig fått maskiner att gå så billigt som folk säger.

tex:
lynx 600 sdi ca 2-2.5
phazer turbo ca 2-2.5
summit 800r ca 2,2-3
nytro ca 2.1-3.2
rc 800 ca 2.5-3.1

finns även andra men tar upp dessa.
givetvis var det inte under samma dag och är inte samma förhållanden.
men hur kan folk säga att dom drar ca 1l mindre hårdkörning ?
klassar folk 70 blås efter en led hårt ?

hård körning enligt mig är full gas upp för berg.
mycket hoppande och mycket och leker i mjuksnön.

hur kan ni få era maskiner att gå så billigt är min fråga ???
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Haha..fattar inte heller det. Hade en Zr 900 -03 föra vinter och när ja körde hårt med den(pumpa puder,bomba led,klättra mm)så nog låg jag väll kring en 4-5l milen..om int 5-6l milen då man körde i flövatten. Den drack nå så koppiöst mycket bensin.

Men då är det en 900cc på ca 150hk. :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag var förra året i fjällen och körde med en arbetskompis som hade en xp 600 sdi . Den drog ca 1,3-1,4 /mil. Då är det vanlig ledkörning och inte i särskillt högt tempo.

Skulle farten ökat eller föret blivit trögare så hade den givetvis dragit mer.

Ingen skoter drar 1,3 l/mil om du ligger och tokpressar över en sjö med flövatten eller rakt upp på en topp..

Min egen ligger mellan 2 och 4 liter milen beroende på hur mkt snö det är och tempo.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Lite lustigt är det ju, men alla kör vi olika.
Vad någon tycker är hård körning anses som rena familjetrippen för en annan.

Det är inga problem att få en skoter att ta ordentligt med soppa...
Att hålla fullt överallt tar dig nödvändigtvis inte längst alla gånger, men det känns ju så mycket häftigare att hålla fullt. ;) Intalar man sig, det ända som händer är att du får tanka mer vid macken.

Många publicerar ju dock rena fantasisiffror.
Att hoppa och hålla fullt uppför en topp tar ju inga mängder med soppa heller.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det som är problemet, hårdkörning kan variera. Fort och snabbt efter led är ju knappst slökörning det heller, men bara för att man åker snabbt behöver det inte innebära att gasen är konstant mot styret...

Dock så kan jag säga att jag har ALDRIG lyckats få min RX'1a över 2.8 liter milen... och det har hänt engång. Gas av på gas av på gas av på..

Men snabb ledkörning 70-120 så går den typ beroende på före 1.5-1,7 liter milen... men har sällan fått upp den i 2 liter ...

Men ovanstående körning med en 2takt. hehe kanske räknas som hård... :p
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
har funderat mycket på varför det skiljer så mycket mellan samma skotermodell.
beror det på körstilen eller den enskilda skotern?

på skotern kan ju t.ex. bestyckning,mattsträckning och lager påverka.

när det gäller körstil så inbillar jag mig att det beror mycket på hur mycket och ofta man rör gasen, dvs hyfsat jämn gas drar mindre samt att man inte bromsar bort så mycket energi. - ungefär som bil ecodriving.
då går det att köra fort och hårt utan dra för mycket.
hellre hålla i än släppa,bromsa,gasa varannan sekund.

när det gäller bilkörning så kan man kapa 30% utan att tappa totaltid genom sån körning så varför skulle det inte funka på skotrar?

när jag kör bil brukar jag köra som om jag har ingen/dålig broms,tror jag ska testa det med skotern också.:hmmmm:
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Blev positivt överaskad över min 05as rave 800 som bara drog 2.5l/mil vid hyffsat aktiv körning. Typ 5 mil efter led och 5 mil i djupsnö, uppför branter å ej 100% frusna sjöar :)

Jag tror större delen av förbrukningen sitter i hur mycket du mjölkar när du kör, kör man jämn å fin gas så behöver de inte dra så farligt :)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kollade vad min sdi ville ha nu när vi var i fjällen 2.22liter milen i snitt på 37mil

Inte helt std. maskin sitter 44mm matta ,nerdrevning och variatorkit å sen vet jag inte om man kan kalla det under inkörning då den gått 53mil nu.
Blev dock ändå ganska hård körning dom sista 30milen mycke klättring ,bus på myrar och snabb ledkörning.
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Jag var ute och spårade med min Forest fox i fjol, den hade då tagit 20 l på 5 mil = 4 l/mil, vilket jag tyckte var mycket.
Men om man istället räknar liter/ timme så blev det ca 5 l/h, vilket inte alls låter mycket.
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Min f5a går jävligt billigt iaf, 25 mil på 40 liter.
Och då var det ganska hård körning.
alltså 1.6 liter milen
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Bränsleförbrukningen varierar ju med typ av körning, vilket före och vilken belastning man har på maskinen med pulkor och annat, ja säkerligen också vilken typ av väder/snö som smöjer glidytorna på mattan och vilket bränsle man kör på och inte minst hur man tankar dvs mack eller dunk, idag tror jag att även etanolinblandningen driver upp förbrukningen en aning.
Sedan har ju deciliter eller halvlitrar ingen större betydelse annat än för räckvidden och att slippa dra med sig alltför mycket dunk under en vecka i fjällvärlden.
Nåväl, jag mäter på total förbrukning antal körda mil undet det/de år man har maskinen för då för man med alla typer av körning/körcykler och ett någorlunda vettigt underlag för snittvärde då man ju vid enskilda tillfällen spolar både 5 o 6 liter genom motorn och vid andra tillfällen kan i extremlätt före ligga på runt 1,3-1,5
Exvis:

600 HO 733 mil 1370 liter ger 1,87l/mil.(1363 egentligen men man spiller ju någon skvätt ibland så avrundat upåt)
600 SDI 485 mil 1070 l=2,21 l/mil
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Min mountain max 700 gör av med mellan 1,7 och 7 liter milen!
Man kan få ned den under två på ledkörning när det är kallt och man åker med tom skoter i hyffsat tempo (50-70 km/h)

7 liter milen på en fjällsluttning som är orörd, inget som helst problem :evil:
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
min (cf7) ligger mellan 2-3,5. men oftast närmast 2,5-2,7. å jag är inte riktigt nån vän av ecodriving:eek:.
Dock så tycker jag den verkar dra lite mer dom gånger man är ute å kör å nån har tex pulka i sällskapet. kanske går för sakta då.
absolut billigast gick den ifjol mellan Lycksele-Blattnicksele. då den dragit ganska exakt 1,98. å då körde jag 13 mil på inte fullt 2 timmar(inkl pisspaus) Men då var pendlade tempen mella -20 å -16 å leden var riktigt fin mycke myrar å fläckvis 1-3 cm puder på leden. tror aldrig ja använde bromsen å bromsade bort en massa energi...
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Min Switchback vinner alltid vid tankningarna. Alltid mest har den tagit!

Kärringtempo: 2,5 liter/milen
Lite högre tempo med mer puder körning: 2,9 liter/milen.
Hårdkörning: Har aldrig kollat riktigt.

En RMK 900 med 166 matta drar minder än min till och med. Men det har väl med att min matta spinner bort 80 % av energin. Skit matta!

Man har valt fel hobby om man ska ligga sömnlös på nättren och oroa sig över bränsleförbrukningen.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
min zr 500 drar nå jävulst me soppa iaf som jag kör (lek kör i lössnö för de mest) jag har inte kollat hur mycke de är men de är då lätt över 4 L