Jag har faktiskt funderat på att göra tvärt om, alltså byta från värmetal 9 till 8.
Jag har en wildcat EFI -92 som gärna släcker stiften just när man startat den, det blir alltså någon sorts beläggning på porslinet runt mittenstiftet som leder gnistan bakåt in i tändstiftet.
Med ett lägre värmetal borde väl stiftet bli hetare och bränna bort beläggningarna, det är väl så det ska fungera?
Men vad har värmetalet för inverkan i övrigt på motorn?
Inte kan det väl ha någon inverkan på effekten, och det känns ju inte som att hela motorn ska gå varmare eller kallare p.g.a. stiftet heller men vad vet man...
Någon som vet kan väl försöka förklara det här med tändstift.
Det är kanske för att stiften inte hunnit bli tillräckligt varma som det blir en sån där beläggning på dom och då beror det ju om det hjälper att byta till 8
r, dom lär väl också vara kalla i början...
När motorn fått upp värmen fungerar 9
rna bra så då är det kanske inte så bra att ha 8
r?