Brp shot system

kryckaan

Medlem
17 jan 2015
31
0
6
umeå
Tjena! Shoten funkar inte på skotern…
Statorn och tändspolen är nyss bytt och shoten funkar inte nu. Har startorn dödat shot eller kan de va nå annat? Nån vänlig som vet hur detta system funkar och ha en idé vars jag ska börja?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
En snabb googling . Har du en 2019 maskin så va de stora problem med shoten men de går sönder på alla andra också.
De är endera själva Capisatorn eller sensorn för den. Sensorn för shoten sitter drygt till under motorn. Kan va vevaxelgivaren också som jobbar mot shoten också. Den kallas crank position sensor that is integral whit shot.
Läs den här tråde så kan du bli klokare
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Funkade den före statorbytet?
Har för mig att jag fått förklarat för mig att det är olika stator på shot och icke-shot maskiner
 

kryckaan

Medlem
17 jan 2015
31
0
6
umeå
Okej. Går de att mäta upp på nått vis för att hitta felet tro?
Statorn är renoverad, skicka den till en gubbe som Linda om!
Detta handlar om tjejens summit 850 2018 men jag kör en boondocker 850 2018. Tro ni man törs flytta över själva kondensatorn som sitt på kedjehuset för att utesluta eller äre risk att de går sönder om felet är nån annan stans?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Okej. Går de att mäta upp på nått vis för att hitta felet tro?
Statorn är renoverad, skicka den till en gubbe som Linda om!
Detta handlar om tjejens summit 850 2018 men jag kör en boondocker 850 2018. Tro ni man törs flytta över själva kondensatorn som sitt på kedjehuset för att utesluta eller äre risk att de går sönder om felet är nån annan stans?
Ja flytta över kondensator ska inte va några problem de tycks ju va första man provar då de är snabbt gjort.
Enda jag kan tänka mig man kan mätga upp är vevaxelgivaren men jag bhar svårt att tro den ska va felande om motorn går bra. Tror mer på kondensator eller sensor för shoten om inte de på usa forumet blandat ihop vevaxelgivare med shot sensor, typ att de enbart är en vevaxelgivare kombinerad med shotsensor? Kolla sprängskiss om de finns separat sensor för shot.
 

kryckaan

Medlem
17 jan 2015
31
0
6
umeå
Ja flytta över kondensator ska inte va några problem de tycks ju va första man provar då de är snabbt gjort.
Enda jag kan tänka mig man kan mätga upp är vevaxelgivaren men jag bhar svårt att tro den ska va felande om motorn går bra. Tror mer på kondensator eller sensor för shoten om inte de på usa forumet blandat ihop vevaxelgivare med shot sensor, typ att de enbart är en vevaxelgivare kombinerad med shotsensor? Kolla sprängskiss om de finns separat sensor för shot.
Okej då ska jag prova de!:)
Givaren är de den som sitter på vattenpump?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Nä då skulle jag också provat kastbyta shot burken först. Annars är det ju lätt hänt att något kontaktstycke har blivit glömt eller kanske rentav förväxlat med nåt annat efter en sån operation :)
 

kryckaan

Medlem
17 jan 2015
31
0
6
umeå
Hallå igen! Nu har jag kastbytt shot enheten och den är det inget fel på.. skulle de kanske kunna va kappen tro? Ganska dryg att tvär byta i mellan när kablarna går i en strumpa..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Den är lättare att kolla vs byta givare så gör det. Utan att veta men om de bara är två kablar från Knappen kan du väl kortsluta kablara på om du hittar vilka kablar som går till den. Kan ju va en kontakt någonstanns i närheten av styret du kan rycka ur och bygla/kortsluta kablarna mot motor sett så ser du om shoten startar.
Eller bara ohmmäta i den kontaken mot knappen så ser du om den funkar kortsluter när du trycker.
 

kryckaan

Medlem
17 jan 2015
31
0
6
umeå
Nu har jag summra knappen å den funkar,
Har bytt givaren som sitter på vattenpump huset utan resultat..
Jag tycker att det låter ett väldigt svagt ljud typ som att han nästan är på väg om man står på knä vid höger sida å lyssna!
Det känns som att han inte alls vet vilket läge veven står i. Är det så att shoten känner av hur svänghjulet står via triggern eller sitter de nån givare i blocket nån stans tro?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Enlig länken jag visade så ska triggern för vevaxeln jobba mot shoten, jag fattade de som den givaren gav impulser till tändning och shot men jag kan ha fel, de kan finnas en separat för shot i värsta fall. Man bör se på reservdelslistan om motorn har två picupp coil eller crank sensor eller vad de kallar de.
De får hoppas själva startorlindningen är ok men de nämdes inte som felkälla i länken så de är nog ovanligt fel.
Kollar man sprängskissen så ser jag bara en trigger (nr 3) men två olika statorer en för utan shot och ett för shot motor. Läs mer på usa forum så hittar du ev bekräftelse på att triggern kan spöka men magkänslan säger att picken funkar då motorn går bra. Löägg på ström direkt på startmotorn för att lista ut om den jävlas, ta ett bilbatteri med startkablar. Men för säkerhets skulle skulla jag ta lös alla kablar från startmotorn då för att inte skada stator eller andra elprylar.
Hittade en kort disku im felande shotr och där nämnde man även att triggern jobbar mot shot så den är misstänkt.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Kollade i den här tråden och där påstås det att minst 2018 maskiner har bullentin på byte av ecu för den överladdar tydligen capisatorn. Kontakata återförsäljare med vinnumret så kollar de om den redan varit inne på bullentinärende och ev bytt ecu. Bullentin ärende brukar ges även långt efter garantin gått ut jag fick bullentin fixad på en 12 år gammal bil.
Man blir orolig då man hör alla problem de kan bli med shoten och hur svårt de är att hitta felen även för firmor.
Jag läste även att om man får motorproblem så ska man koppkla ur capisatorn för den kan ge dålig gång om den är felande, de kabn va bra att ha i åtanke ute i fält.
 

kryckaan

Medlem
17 jan 2015
31
0
6
umeå
De finns ingen startmotor och batteri..
Har Ohm mäta triggern och får rätt värden,
Som du säger att den bör funka med tanke på skotern går bra!!
Jag känner att de tyvärr kanske lutar mot ECU… ska ringa verkstan imorrn å höra vad dom tro..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
De finns ingen startmotor och batteri..
Har Ohm mäta triggern och får rätt värden,
Som du säger att den bör funka med tanke på skotern går bra!!
Jag känner att de tyvärr kanske lutar mot ECU… ska ringa verkstan imorrn å höra vad dom tro..
Ja vist i fan de är ju statorn som är startmotor.
Ja de är nog läge för firmabesök för de kan ju va bullentin på ecu och den inte är bytt. Men om ecu laddar för mycket brukar capisatorn grillas. Hoppas du inte grillade den du lånade.
Läste du när shoten börjar jävlas så kan man få trycka 5-10sek så kan den starta.De låter även som man måste köra en viss tid innan man kan starta med shot. Korta start och stopp så är de normalt att den inte funkar påstår usa gubbarna, jag har ingen aning om de har rätt.
 

kryckaan

Medlem
17 jan 2015
31
0
6
umeå
Allt som jag kastbytt funkar på den ”hela” skotern iaf så de känns bra! Känns som jag hållit in knappen i 2min haha😂 om man ringer dit kan dom se via regnr om den är bytt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Allt som jag kastbytt funkar på den ”hela” skotern iaf så de känns bra! Känns som jag hållit in knappen i 2min haha😂 om man ringer dit kan dom se via regnr om den är bytt?
De kan hända de får fram vin nr via reg nr för de får ju bildelsfirmor fram på bilar ivf. Annars står vin nr i ditt regbevis tror jag och npågonstans på skoterns tunnel gissar jag.
2 min bör räcka hehe