bygga lätt skoter, tips

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
den ska vara lätt, stryktålig och tålas att hoppa och tuktas vad tror ni om xr440 2004 chassie med 550 fläktmotor?
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Satsa på en 600as vätskekyld istället, skiljer inte många kilo, skiljer desto mer i effekt. Eller varför inte en 440s motor? Samma effektuttag som en 600, typ.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
tanken är följande: 440 driftsäkerhet = ingen alls
550 fläkt, bättre driftsäkerhet, slipper glykol, slipper kylare samt minskar risken att köra ihjäl sig avsevärt att det blir lite klen motor kanske uppvägs av körbarheten? det ska sitta lilla racetanken på med

mvh
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Beror ju på vad du ska ha skotern till. Ska du hoppa ramp så går det ju fint med 550F och ska du spöa den efter led så funkar det ju bra där med...
Så det konceptet funkar säkert bra!
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
det handlar inte om djupsnökörning, behöver inget riktigt pulverpaket, ska bli intressant att se hur det blir / om det blir. har en annons ute här på snowmobile, får se om jag får nåt svar.


mvh
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tanken är följande: 440 driftsäkerhet = ingen alls
550 fläkt, bättre driftsäkerhet, slipper glykol, slipper kylare samt minskar risken att köra ihjäl sig avsevärt att det blir lite klen motor kanske uppvägs av körbarheten? det ska sitta lilla racetanken på med

mvh

där har du lite fel.. du kan göra om 440motorn så att den blir mer driftsäker, så som sätta dubbla cylinderfotspackningar och sätta PRO XR 600 nålen i förgasarna så blir den betydligt driftsäkrare...
en polare har gjort så med sin och den har snurrat 400mil nu och kollade till den i veckan och ingen antydning på att kolven behövet bytas..

om du är intresserad av en 440motor så har ja en på lager som är riktigt fräsch=)

Har även lilla till IQ om de är intressant:)
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
där har du lite fel.. du kan göra om 440motorn så att den blir mer driftsäker, så som sätta dubbla cylinderfotspackningar och sätta PRO XR 600 nålen i förgasarna så blir den betydligt driftsäkrare...
en polare har gjort så med sin och den har snurrat 400mil nu och kollade till den i veckan och ingen antydning på att kolven behövet bytas..

om du är intresserad av en 440motor så har ja en på lager som är riktigt fräsch=)

Har även lilla till IQ om de är intressant:)
varför skulle man ha 2 cylinderfotspackningar? :hmmmm:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
varför skulle man ha 2 cylinderfotspackningar? :hmmmm:
som koffe säger... man får lägre komp och de resulterar mindre slit på kolv/ringar och motorn blir helt enkelt mer drift säker.då de är dessa delar som brukar gå sönder ifall ngt går sönder