bygga om nytro rtx till mtx

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag letar febrilt efter en lämplig nytro men de jag har råd med för tillfället är rtx. Jag fick dock reda på att min svåger ska byta boggie i sommar på sin nytro turbo mtx (162"). Den är det redan bytt matta och skidor på så allt detta blir över = lämpligt att slänga på på en rtx.

Frågan är dels vad som behövs mer. Drivhjul antar jag och dropbrackets samt tunnelförlängning. Är det något mer?

Är det så smidigt att man kanske rentav kan utnyttja rtxens främre fästpunkter?

Om det blir av siktar jag på att skaffa en rtx se -09 eller nyare.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Jo den har jag redan läst. Den maskinen hade man gärna haft. Det projektet är väl på en lite annan nivåän vad jag hade tänkt då jag vet att jag inte kommer fullfölja det om jag ska lägga ribban för högt. Det blir snarare att bygga en "original" nytro mtx 162". Jag har ju dock min svågers maskin som referens.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
RTX har inte samma främre boggieinfästning, den har även en kortare förstärkningsplåt på insidan av tunneln som inte "når fram" till MTX:ens infästning så du bör göra en förstärkning på insidan.
Men har du tillgång till din svågers maskin har får du fram måtten på monteringshålet.
Du kommer behöva dreva ner också och förmodligen justera in variatorerna.

whitewheels

Välkänd medlem
19 dec 2010
232
7
18
Umeå
Har du svågerns maskin typ brevid så borde det vara en walk in the park. Kolla in som tidigare talare sa färstärkingsplåtar o kopiera.
Jag bad en plåtfirma bocka till min förlängning,billigt o bra...o snabbt
På min rtx satt det kortaste kedjan på redan så jag gick ner på minsta drevet 18t
Har bytt till rosa blå rosa primärfjäder,orginal 43gr helix,röd artic fjäder i sekundär. Denna setup funkar......men ta det bara som ett riktmärke eftersom jag tror det går o få det bättre.
Easy peacey lemon cheesy

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Låter bra. Jag har tillgång till en bra plåtverkstad på jobbet med laser, kantbockmaskin och framförallt duktigt folk som jag kan ta hjälp av så det ska nog lösa sig. Jag får låna med mig svågerns mtx och fixa detta i sommar. Jag ska bara hitta ett lämpligt objekt.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Lämpligt objekt är nu införskaffat. En rtx se från 2009 som kanske har gått i längsta laget, 750 mil, men den verkar fräsch. Riktigt kul på led. Känns lite vemodigt att förlänga den men första fastkörningen lär råda bot på detta.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Avverkade 8 mil med den nu på förmiddagen. Tog med mig tvillingarna som är 7 år och blåste till Åkersjön fram och tillbaka. Käkade lite lunch vid skidbacken innan vi åkte hem. Tog några onödiga omvägar då det var skitlänge sedan jag åkte skoter där så jag villade bort mig en par gånger. En aning bättre komfort på den där tingesten jämfört med min Forest Fox... Tänk om man kunde få den här att gå lika bra i skogen som en sådan. Då kan jag sälja den och skaffa en ren ledmaskin också:) Ska tilläggas att jag aldrig har ägt en kort maskin tidigare så det är lite nytt för mig...

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Nu är säsongen i princip över för min del och nu ska rtx bli längre...

Jag har lite olika val och som jag skrivit tidigare så var tanken att ta en boggie från svågerns -10: Nu är jag inte lika säker. Dels för att jag gillar den lite som den är just nu för ledkörning. Det är ju skitkul med en kort maskin PÅ LED... men jag vill ju även kunna köra utanför leden. Den tar sig ju fram förvånansvärt bra nu men inte tillräckligt så den kommer att bli längre.

Så jag överväger en XTX-boggie och undrar nu om mina RTX SE dämpare passar i en XTX boggie eller skiljer det något. Jag har förstått att XTX:en har sämst dämpare och den jag har nu har ganska bra saker...

Detta i kombination med en 44 mm backcountry- eller en 51 mm challenger-matta samt lite variatorjusteringar borde göra den tillräckligt bra kanske även utanför leden utan att den blir tråkig på leden....eller?

Ja just ja, den är för tillfället nerdrevad ett kugg på lilla drevet samt att den har mindre drivhjul. Drivhjulen är dock ganska slitna så de ska nog bytas kanske...

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
OFT Nytro 121-144" Skenförlängning, 2495:-

Rekomenderas, jag kör en 09 RTX SE, med en sån här förlängning.
Funkar helt ok efter led och ospårat. Extra knuff med MCX240 & en Challenger extreme 144x15x2,5

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Jaha, då har man köpt på sig lite prylar. Det blir XTX längd på den, det får räcka. Fick tag på ett paket med Muffinworks skenförlängning, backcountry 365cm och 44mm matta, billetX tunnelförlängning samt några kopparavgaspackningar. Tyvärr drog jag även på mig ett ryggskott igen men om ryggen pallar så börjar jag riva maskinen på torsdag.

Jag har förstått att lagren till drivaxeln brukar kunna ge upp efter 4-500 mil och min har väl gått 800+ så de ska säkert bytas. Måste få tag på nya slides också.

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
modshop.se och dupont slides

Ska själv förlänga min rtx se till 144" men min blir med billet X kit, dupont slides och nerdrevning 2tänder

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Ja det lär nog bli sånna slides. Nerdrevning är redan fixat på min men jag vet inte hur mycket. Förra ägaren trodde det var 2 kugg på lilla drevet samt att den har 8 kuggs no-slip hjul istället för 9 kugg. Det blir till att kolla upp sånt nu när man ändå håller på och river i delarna. I och med att den är så pass nerdrevad så tror jag att jag ska kalibrera hasighetsmätaren lite bättre för den visar ganska mycket fel just nu (och den blev ombyggd när den var ny) så miltalet stämmer nog egentligen inte. Den bör ha gåt ca 10 % mindre (nästan 100 mil) men det är skitsamma. Men när man ändå håller på kan man ju justera till det så gott det går.

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jag knackade på dupont slides på min TTX för några veckor sedan. Får se hur de funkar under vintern nu.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Tanken var att jag skulle börja riva lite ikväll då vi har "hobbykvällar" på jobbet på torsdagar. Nu blev det inte så då jag måste på ett möte ikväll så det får bli nästa vecka i stället.

Hursomhelst så undrar jag hur vanligt det är att lagren till drivaxeln och variator axeln är dåliga? Skotern har gått drygt 800 mil. Man kanske borde beställa en omgång och byta när man ändå håller på.