Byta dämpare på Indy 500 -93, tips och råd?

Indy500-93

Ny medlem
22 nov 2024
1
0
1
38
Till?
Hej,

Precis köpt en gammal Indy som jag avser att uppgradera med moderna, ställbara gasdämpare.

I framvagn så har dämparna slaglängd mellan 250 mm och 330 mm. Vad händer ifall jag monterar dämpare med längd 294 mm och 442 mm? Se bild. Tipsa gärna om alternativ?
30840

Behöver byta den bakre boggiedämparen också, vilken längd bör jag beställa där?

Tung förare, 120 kg, kommer köra mest led men vill inte bottna när jag leker och drar på.
Duglig mekaniker med mig, tig och svarv. Så jag kan anpassa fästen och göra bussningar.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Rent spontant blir den alldeles för lång, det som händer när man klämmer dit för långa dämpare är att det brukar inte gå att svänga när dämparna är utsträckta, pga länkagen styper i varandra.

Jag minns inte vilka dämpare jag satt på min -95 XLT, men jag gissar att det var från en med X-tra 10 fjädring, dvs typ 96-00 nånstans. Kanske kring 35cm totallängd? Det var då precis så att det funkade iallafall.

Jag skulle nog ha bytt ut boggien helt mot en som är åtminstone 10 år nyare oavsett märke, och sedan hissat fronten till lämplig höjd och mätt vilken dämparlängd som passar då och anpassat på det viset. :)

Men då måste man göra bra fynd på blocket för det går ganska fort att köpa dämpare och boggie för 5-10' och då skulle jag hellre lagt dom pengarna på en modernare skoter som är lite mer färdig på en gång.