Check Engine

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har precis renoverat min skoter med fixad vev, nya kolvar mm. Startar upp skotern och den går precis som den ska, inga konstigheter. Men..check engine lampan piper fyra gånger samt att den lyser:hmmmm:.
Alla kablar och givare är fastsatta enligt verkstadshandboken. Kör med nån % olja extra i tanken för att säkerställa att oljepumpen fungerar som den ska. Tankmätaren lyser också hela tiden fast skotern är nästan full med soppa. Glapp i nån kontakt?

Vad kan det vara? Sparas det felkoder i "datorn" från det att den rasade för ett tag sen? Måste man lämna in för att nollställa?

Vet att man kan kolla felkoder genom att hålla ner S knappen samtidigt som man blinkar med hel och halv men har inte gjort det ännu.

Förslag? Tänkte ev ut och köra i helgen men nu blir man ju lite osäker, vill inte ha ett till ras.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Piper den 4 ggr intermittent eller bara vid uppstart?

Möjlighet finns att det är glapp i någon kontakt , lossa. blås på kontaktspray och återmontera alla du kommer åt, särskild kontroll på EGT, ECT och ATS sensorerna men ta allt du kommer åt och kanske kan ha påverkat beroende på hur mycket du lossade vid renoveringen.

Felkoderna sparas och ligger kvar i datorn, har du den digitala displayen så kan det gå att ta fram (har inte exakt koll på vilken display/ECU 08 XP har )
Håll in "M"
Tryck upprepade gånger på hel/halv tills felkoden visas, visas som typ "0 P0426" och ligger kvar i displayen en stund, är det flera felkoder kan du bläddra mellan dem för kontroll.
OBS, När du trycker på hel/halv ska du inte passera ändläget utan bara "nudda klicket"

Beroende på feltyp är åtgärden olika, ligger felet som aktivt som t ex en ECS eller EGT som är trasig så måste felet nollställas i datorn (BUDS) efter det att givaren bytts, är det ett uppkommet fel pga dålig kontakt ska ska det "självläka" men felkoden kan ligga kvar tills man nollställer via datorn, dock kan du då köra utan risk och slipper beepen.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ok tack för svaret. Felet är åtgärdat, kontakten till motor/vattentemp hade vi missat att sätta dit. Motorlampan har nu slocknat, däremot återstår problemet med tankmätaren, som visar på empty trots att det nästan är full tank. Men det kan man ju leva med tills vidare, nu törs man ju ändå köra skotern.

Förresten, hur bör man köra in en motor, vissa säjer fullgasrepor, andra säjer att man aldrig ska hålla stumt under 50 första milen, mm, mm. Vad är rätt??
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Kör lugnt från början, ett par mil, sen så är väl varierad körning bäst, å full gas kortare perioder ska väl inte vara nån fara, däremot så kanske inte långa fullgasrepor, typ maxa över sjön är att rekomendera...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Precis som TobbeE_87 säger, lugnt första timmen sedan kör du som du ska bruka den förutom de där långa fullgasreporna, dessutom bra om du kör den hyfsat varm, låter den kallna helt och hållet och sedan kör igen, var noga med att låta motorn bli varm på tomgång innan du drar iväg och "svalkör" på tomgång en stund innan du slår av den.

Glöm inte att snäppa upp oljepumpen ett par snäpp under inkörningen och håll koll på stiften redan från början.

En sak vet jag inte, sitter det större munstycken i 800:an under inkörningen? kanske någon annan vet, det kan vara värt någon extra dl under första 10 timmarna för att vara säker på att motorn får denkylning den behöver från bägge håll
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Nope det sitter inga andra munstycken i dom när dom är ny,det där med tankmätaren är en XP sjukdom,kolla så säkringen är hel den sitter bakom luftburken mot dynan,du ser den om du öppnar sido kåpan och kollar