Clicker på p-drive, summit 850

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Hur funkar den egentligen? Jag bytte rem häromveckan från en 391 till en ultimax och då sjönk maxvarvet från 7900 till 7400-7500 (blev slö något fruktansvärt). Så jag kollade i instruktionsboken och då stod det att man skulle klicka upp clickern till ett högre värde. När jag skulle göra detta i skogen så drog jag såklart av skitverktyget som följde med men det löste sig hemma senare. Jag klickade upp från 3:an till 4:an och varven ligger stadigt på 8000 rpm nu (kanske lite stor skillnad egentligen med bara ett klick...)

Nu satt jag och läste på ibackshift.com och då står det clickern INTE påverkar maxvarvet utan bara karaktären....och då blir jag ju såklart fundersam på vad som hände egentligen. Maxvarvet styrs enligt Joey endast av viktpinnarna...

Varvtalet ändrades ju bevisligen med clickern.

Kan väl tillägga att min är en 2017 154" med alla bullitiner gjorda inkl sea level som jag har förstått det hela.

Min svåger har en 2017 850 med 165" mattan och jag tror den är helt original än så länge och han har problem med övervarv. Han hade testat olika lägen på clickern och varvtalet ändrades inget enligt honom så båda påståendena verkar ju stämma...skumt kan jag tycka...

Utdrag ur instruktionsboken:
"Primärvariatorn är fabriksjusterad för att överföra maximal motoreffekt
vid ett förutbestämt varvtal. Faktorer som omgivningstemperatur,
höjd och väggreppsförhållanden kan förändra detta kritiska
motorvarvtal och sålunda påverka snöskoterns prestanda.
Denna inställbara variator möjliggör inställning av maximalt motorvarvtal
för att uppnå maximal effekt.
Rampkammarna bör justeras så att aktuellt maximalt motorvarvtal
överensstämmer med maximalt hästkraftsvarvtal (RPM). Se SPECIFIKATIONER.
OBSERVERA: Använd en digital precisionsvarvräknare för inställning
av motorvarvtalet.
Det finns 5 lägen för inställning av rampkammen.
För varje läge modifieras motorns maximala varvtal med cirka 200
RPM.
Lägre lägesnummer sänker motorvarvtalet i steg om 200 RPM och
högre lägesnummer ökar det i steg om 200 RPM.
"

Utdrag från ibackshift
"Clicker
https://www.ibackshift.com/article/850-g4-summit-196.asp#clickerposition
lower number makes more “revvy”
Higher number makes engine lug harder.

My kit is designed to run in clicker #3 and then adjust the clicker to how revvy you want it or how much lugging you want the engine to be loaded. To change the pivot weight and correct engine speed, it will be a 5 minute adjustment anywhere you want to stop and change the pivot weight. Simply take the belt change tool off the clutch guard and remove the pivot bolt to change the bolt itself and/or the spacers to adjust the flyweight grams.

Say right now you are in clicker #3 and the pivot weight makes 7900 rpms. Because of today's conditions you want the engine to feel more revvy off the bottom end to midrange - no problem. Take the clicker and move it to #2 or #1. Lowering the clicker will make the engine be more revvy. The 7900 will stay about the same because the pinweight controls engine speed at full throttle. Next example - Because of this different day conditions, I want the engine to be, and feel more loaded. I want to do a bit of long hardpack riding to get to the deep snow location. No problem, clicker up to #4 or #5 and the engine will have a more loaded feel. Engine speed at part throttle on hardpack will be a few hundred rpms lower.

Thanks, Joey.
"
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.239
1.077
113
Stora Blåsjön
Kan nog vara så att du saknade så mycket varv så den växlade inte ut tillräckligt långt innan. Har inte koll på exakt hur många hästar det skiljer mellan 7400rpm och 8000 men det lär nog vara en hel del..

Men kollar man på konstruktionen så stämmer det bra att det bara är karaktären man ändrar med klicken.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Kollar man dynoresultat så verkar den ligga minst 20-25hk lägre än max så det kanske är därför som du säger. Konstigt då att brps manual skriver annorlunda. Står dock lika i manualen för 2018. Det kanske är en kvarleva från TRA-tiden...för där påverkades ju varvtalet.

Men...om det nu är så att varvtalet inte påverkas...varför ligger den då på 8000rpm nu?!?!? Eller rättare sagt varför sjönk den till 7400 vid rembytet... Dagen jag bytte remmen så körde vi lite myrsurf bara med nya remmen och sen åkte jag hem (blev less när verktyget gick sönder). Justerade clickersen när jag kom hem och parkerade utan att köra något mer. Nästa helg blev det den värsta skogskörningen jag varit med om hemmavid där det var brant, trångt och djupsnö = helt magiskt :). Och då låg den klockrent på 7900-8000...kan det vara att remmen slitit in sig och att det påverkade. Dagen då den varvade lite blev det förutom den lilla myrsurfningen ca 2 mil led innan vi var hemma.

Jag måste nog byta tillbaka till clicker 3 igen och se hur den beter sig igen...
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Sv: Clicker p� p-drive, summit 850

Har g�tt och k�pt mig en likadan maskin som du har och upplevde exakt samma fenomen i s�ndags efter att ha bytt rem till en 821a. K�rde halva dagen med clicker 3 och hade max 7600rpm i skogen.clickade upp den till 5an och herrej�sses vilken skillnad det vart! 8000-8100 direkt och maskinen k�ndes betydligt rappare �n med 391remmen jag k�rt innan . Men att clickerna inte ska justera topp varven har jag helt missat.. konstigt med s�n skillnad p� varven om nu inte clickern p� p-driven ska p�verka topp varven.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Kompisen kör med diablos v-kitt och 821an, samma varv tapp för honom också. Dock så måste han vikta av då v-kittet inte är komplitabelt med clickers.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ni missar vad han menar. Clickern justerar karaktären och hur den växlar. Vikten använder du för att justera toppvarv.


Klickar du upp så ökar varven men du förändrar även inslag och hur snabbt den varvar upp.

Så vill du förändra karaktären så clickar du men saknar du varv så får du lätta på vikterna.

Men det går givetvis att skita i vad han säger och clicka för toppvarv (som skidoo tänkt)