Hur funkar den egentligen? Jag bytte rem häromveckan från en 391 till en ultimax och då sjönk maxvarvet från 7900 till 7400-7500 (blev slö något fruktansvärt). Så jag kollade i instruktionsboken och då stod det att man skulle klicka upp clickern till ett högre värde. När jag skulle göra detta i skogen så drog jag såklart av skitverktyget som följde med men det löste sig hemma senare. Jag klickade upp från 3:an till 4:an och varven ligger stadigt på 8000 rpm nu (kanske lite stor skillnad egentligen med bara ett klick...)
Nu satt jag och läste på ibackshift.com och då står det clickern INTE påverkar maxvarvet utan bara karaktären....och då blir jag ju såklart fundersam på vad som hände egentligen. Maxvarvet styrs enligt Joey endast av viktpinnarna...
Varvtalet ändrades ju bevisligen med clickern.
Kan väl tillägga att min är en 2017 154" med alla bullitiner gjorda inkl sea level som jag har förstått det hela.
Min svåger har en 2017 850 med 165" mattan och jag tror den är helt original än så länge och han har problem med övervarv. Han hade testat olika lägen på clickern och varvtalet ändrades inget enligt honom så båda påståendena verkar ju stämma...skumt kan jag tycka...
Utdrag ur instruktionsboken:
"Primärvariatorn är fabriksjusterad för att överföra maximal motoreffekt
vid ett förutbestämt varvtal. Faktorer som omgivningstemperatur,
höjd och väggreppsförhållanden kan förändra detta kritiska
motorvarvtal och sålunda påverka snöskoterns prestanda.
Denna inställbara variator möjliggör inställning av maximalt motorvarvtal
för att uppnå maximal effekt.
Rampkammarna bör justeras så att aktuellt maximalt motorvarvtal
överensstämmer med maximalt hästkraftsvarvtal (RPM). Se SPECIFIKATIONER.
OBSERVERA: Använd en digital precisionsvarvräknare för inställning
av motorvarvtalet.
Det finns 5 lägen för inställning av rampkammen.
För varje läge modifieras motorns maximala varvtal med cirka 200
RPM.
Lägre lägesnummer sänker motorvarvtalet i steg om 200 RPM och
högre lägesnummer ökar det i steg om 200 RPM."
Utdrag från ibackshift
"Clicker
https://www.ibackshift.com/article/850-g4-summit-196.asp#clickerposition
lower number makes more “revvy”
Higher number makes engine lug harder.
My kit is designed to run in clicker #3 and then adjust the clicker to how revvy you want it or how much lugging you want the engine to be loaded. To change the pivot weight and correct engine speed, it will be a 5 minute adjustment anywhere you want to stop and change the pivot weight. Simply take the belt change tool off the clutch guard and remove the pivot bolt to change the bolt itself and/or the spacers to adjust the flyweight grams.
Say right now you are in clicker #3 and the pivot weight makes 7900 rpms. Because of today's conditions you want the engine to feel more revvy off the bottom end to midrange - no problem. Take the clicker and move it to #2 or #1. Lowering the clicker will make the engine be more revvy. The 7900 will stay about the same because the pinweight controls engine speed at full throttle. Next example - Because of this different day conditions, I want the engine to be, and feel more loaded. I want to do a bit of long hardpack riding to get to the deep snow location. No problem, clicker up to #4 or #5 and the engine will have a more loaded feel. Engine speed at part throttle on hardpack will be a few hundred rpms lower.
Thanks, Joey."
Nu satt jag och läste på ibackshift.com och då står det clickern INTE påverkar maxvarvet utan bara karaktären....och då blir jag ju såklart fundersam på vad som hände egentligen. Maxvarvet styrs enligt Joey endast av viktpinnarna...
Varvtalet ändrades ju bevisligen med clickern.
Kan väl tillägga att min är en 2017 154" med alla bullitiner gjorda inkl sea level som jag har förstått det hela.
Min svåger har en 2017 850 med 165" mattan och jag tror den är helt original än så länge och han har problem med övervarv. Han hade testat olika lägen på clickern och varvtalet ändrades inget enligt honom så båda påståendena verkar ju stämma...skumt kan jag tycka...
Utdrag ur instruktionsboken:
"Primärvariatorn är fabriksjusterad för att överföra maximal motoreffekt
vid ett förutbestämt varvtal. Faktorer som omgivningstemperatur,
höjd och väggreppsförhållanden kan förändra detta kritiska
motorvarvtal och sålunda påverka snöskoterns prestanda.
Denna inställbara variator möjliggör inställning av maximalt motorvarvtal
för att uppnå maximal effekt.
Rampkammarna bör justeras så att aktuellt maximalt motorvarvtal
överensstämmer med maximalt hästkraftsvarvtal (RPM). Se SPECIFIKATIONER.
OBSERVERA: Använd en digital precisionsvarvräknare för inställning
av motorvarvtalet.
Det finns 5 lägen för inställning av rampkammen.
För varje läge modifieras motorns maximala varvtal med cirka 200
RPM.
Lägre lägesnummer sänker motorvarvtalet i steg om 200 RPM och
högre lägesnummer ökar det i steg om 200 RPM."
Utdrag från ibackshift
"Clicker
https://www.ibackshift.com/article/850-g4-summit-196.asp#clickerposition
lower number makes more “revvy”
Higher number makes engine lug harder.
My kit is designed to run in clicker #3 and then adjust the clicker to how revvy you want it or how much lugging you want the engine to be loaded. To change the pivot weight and correct engine speed, it will be a 5 minute adjustment anywhere you want to stop and change the pivot weight. Simply take the belt change tool off the clutch guard and remove the pivot bolt to change the bolt itself and/or the spacers to adjust the flyweight grams.
Say right now you are in clicker #3 and the pivot weight makes 7900 rpms. Because of today's conditions you want the engine to feel more revvy off the bottom end to midrange - no problem. Take the clicker and move it to #2 or #1. Lowering the clicker will make the engine be more revvy. The 7900 will stay about the same because the pinweight controls engine speed at full throttle. Next example - Because of this different day conditions, I want the engine to be, and feel more loaded. I want to do a bit of long hardpack riding to get to the deep snow location. No problem, clicker up to #4 or #5 and the engine will have a more loaded feel. Engine speed at part throttle on hardpack will be a few hundred rpms lower.
Thanks, Joey."