Drop brackets Yamaha V-max sx700

bloodstar

Medlem
10 okt 2012
6
0
1
Hej. jag har sökt runt lite på forumet och kommit fram till att drop brackets
är väldigt lätta att tillverka själv. Men nu till mina frågor till er med kunskap är om jag sänker ner dom bakre boggie fästena kommer det att påverka skid trycket så pass mycket att jag måste höja framvagnen? Fråga två är behöver jag no slip om jag gör det här ingreppet på boggien ? Mvh

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
1. Förmodligen, ja.
2. Nonslip? Gissar på ett nej på den.

En liten motfråga här: varför höja boggien? En sx700 blir ju in ändå ingen lössnömaskin. Däremot riskerar du nog sabba skidtryck, väghållning osv.

* 9 gånger av 10 när jag själv har försökt modda har slutsatsen blivit att Yamaha var bättre än mej på att bygga skotrar. ;) *

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
och om jag inte är ute och cyklar så bör ju endast efter att du satt dit dropbrackets som höjjer skidtrycket, en höjning av framvagn resultera i ännu mer skidtryck?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ska skidtrycket verkligen bli så pass påverkat att inte balataremmar ska kunna lösa det problemet?
Har ingen erfarenhet än, men yamahan jag har köpt har dropbrackets, ska bli intressant att se..

bloodstar

Medlem
10 okt 2012
6
0
1
Jodu Yamaha är med all säkerhet bättre än både dig och mig att bygga snöskotrar,
Jag vill höja min boggie pga att jag vill ha bättre lös snö
Egenskaper. självklart är jag medveten om att det finns andra skotrar
Som går bättre i lös snö osv, men min tanke är att optimera den jag har
Och få den att gå bra i både lös snö och på led :)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Säger det bara för att jag bytte till modernare/högre boggie på en skoter en gång. Och fick en massa knas att åtgärda: högt skidtryck, bytte till längre framdämpare, då tog styrstagen i chassiet och kröktes, o.s.v...
När man börjar modda så händer det oväntade saker. Menmen, det är ju kul. :)

Du kanske i stället skulle förlänga den till 345/365, flytta bak boggien (bättre attackvinkel) och montera lappbelag på skidorna? Då får du en bättre skoter i lössnö.

Jajust det, quickrods! Då får du upp framänden bättre ur snön.