everest 440 skoter doktor sökes

vålbo

Ny medlem
12 apr 2010
4
0
1
Hej
Har en gammal everest 440 76a som jag vill ha igång. Motorn är en rotax. Den smäller och går dåligt som fan efter ca 10 min har bytt kondingar och brytare samt tändspolar men utan bättre resultat vet inte längre vad jag ska göra är det nån som har något bra tips eller känner igen problemet?
Tacksam för svar :)
hälsningar Janne

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Tyvärr måste jag säga att det är inget roligt fel du har. 9/10 Everestar jag varit med om har eller har haft det här syndromet.
Jag skulle kunna gissa att packboxarna är dåliga, du kan testa genom att spruta startgas vid vevaxel lagren när den är igång. Varvar den upp kan du va säker på att dom läcker. Gör den inte det, kan det vara dom ändå, men troligast inte. Skriv gärna vad felet var om du får igång den, kompisen har en Everest han inte får fason på, kan va intressant att veta vad som var fel på din!

Misständer den på ena eller båda cylindrarna? Hur ser stiften ut efter att den börjat misstända?

vålbo

Ny medlem
12 apr 2010
4
0
1
Den misständer på variatorsidan tror jag. Men snön försvann här nere så jag får plocka ner motorn i sommar och byta lager o packboxar hoppas att det löser problemet. Tack för svaret

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Var med och höll på joxa med en fläktkyld 440 för några vintrar sedan som hade tändningsproblem. Bytte som du ut allt, till och med ny tändning men den gick aldrig att få att gå bra... Två av sveriges (enligt min mening) bästa äldre rotaxgurus var även inblandade men det slutade med att vi snörde 440:n och nu får man rysningar bara man läser 440!! Tyvär...