jag har en polare som jobbar på IF och han pratade med en skadereglerare.
Skaderegleraren sade att det var en kille som ringde in och hade kvaddat sin skotern. Så han frågade killen om han hade skoterbehörighet och han sa javisst jag tog körkortet före 2000. Så han kollade upp det visade sig att han hade haft indraget körkort 2 månader och tappat sin behörighet.
Så han fick inte en krona.
Skaderegleraren sa att det var ju bara tur att det inte var några personskador på han eller någon annan, då hade han fått tagit det från egen ficka.
Så det finns fler aspekter med att köra utan behörighet.
Förr eller senare brukar det ju hända något tills man står i skiten, bara att hoppas att det inte bli för allvarligt.
Som då jag fick hjärnskakning huga. Skulle ju "bara" hämta en sak från bilen då det var mörkt och 2km från stugan. Struntade i hjälmen för det var sådan kort bit. Slog skidan i en dold sten vid leden i 70km/h flög framför skotern slog bakhuvudet i isen. han bara tänka NEJ! skotern!. klev upp spydde direkt av den kraftiga smällen. kom inte ihåg något sedan förrän nästa morgon. Kompisarna sa att jag var helt borta då jag kom tillbaka upprepade samma saker om och om igen osv osv.....
Så man hade tur i oturen..... Så var försiktiga där ute....
För er alla som tog traktorkort före 2000 saxat från
www.vv.se
"
För att få köra terrängskoter krävs det att du har förarbevis för terrängskoter, körkort eller traktorkort som är utfärdat före 1 januari 2000. Har du ett körkort eller traktorkort som är utfärdat efter 1 januari 2000 så krävs det alltså ett särskilt förarbevis för terrängskoter."