Jag kan bara jämföra en 2015 polaris pro rmk 800 vs Skidoo summit e-tec 800 2016 bägge med liknade längd på matta men summiten har högre kammar runt 70mm!! Min pro rmk har bara 57mm kammar. När vi kör 65-70% led och resten ospårat bondockingliknande körning så ligger Polarisen på 2,7lm och e-tecen 1,9-2lm. Ju mer led desto större fördel e.tec och enbart djupsnö skiljer ytterst lite om ens alls något. Men E-tec drar mer olja helst i djup snö om man pumpgasar. E-tec kan vräka i sig 4-6% olja då vs Pollen 1,5-2% om oljepumpen inte är uppskruvad. Men man bör eller måste skruva upp den mer på dessa cfi motorer tills den drar 2,5%. Räknar man in oljeförbrukningen i milförbriukning olja/bensin så skiljer de inte så mycket i kostnad om man kör mer ospårat klättring mm. Kör man däremot e-tec på led och medvetet håller så jämn gas inte pumpgasar som ett tok så slår e-tecen Polaris Cfi motorn i driftkostnad med stor marginal. En switsback är ju mer lättrullad så den kan förmodligen dra neråt 1,6-2lm på led. Men tar man då en e-tec motsvarande modell så lär den dra 1,2-1,5lm om man kör lugnt.