Förgasare 583

Sotis

Medlem
11 jan 2009
24
0
1
Västerbotten
Hej!

Jag skulle vilja ha lite råd angående förgasarnål och säte
Skotern är en Summit från -95 där H.A.C är förbikopplat.
Förgasarna är Mikuni VM-38
Jag har nyligen köpt skotern och vart glad då jag såg att H.A.Cén var urkopplad, då man läst att denna inte oftas bidrar till en bra bränsle ekomnomi men...
Har upplevt att motorn vill 4-takta vid 1/4 gas eller så och för att senare gå hyfsat rent vid mera gas.
Och efter helgen skoter utflykt på ca 5mil så framkom det att skotern drog ca 5l/mil.:hmmmm2:

Tog därför i dag och öppnade förgasaren där satt det:

Nål 6DH8
Nålrör 480 P-8
Lågfartsmunstycke 45
Högfart 370
Bägge slangarna från flottörhuset (en på vardera sida öppen)

Har läst här på forumet att idealet är:

Huvudmunstycke : V=320 , H=330
Lågfartsmunstycke : 40
Nål : 6DHN44
Nål rör : 480 P-0

Det där V=320 , H=330 behövs det olika på en vätskekyld motor? I såfall varför.
Behöver jag byta nål och nålrör med, eller räcker det med munstyckena?
 

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
Om den är slidmatad så ska det vara olika huvudmunstycken...vad gäller nålrör vet jag faktiskt inte men tror inte det.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
H.A.C.

Hej!
Efter helgens skoter utflykt så framkom det att skotern drog ca 5 l/mil. :hmmmm2:

Tog därför i dag och öppnade förgasaren där satt det:

Nål 6DH8
Nålrör 480 P-8
Lågfartsmunstycke 45
Högfart 370
Bägge slangarna från flottörhuset (en på vardera sida öppen)

Har läst här på forumet att idealet är:

Huvudmunstycke : V=320 , H=330
Lågfartsmunstycke : 40
Nål : 6DHN44
Nål rör : 480 P-0

Det där V=320 , H=330 behövs det olika på en vätskekyld motor ?
I så fall varför ?
Behöver jag byta nål och nålrör med, eller räcker det med munstyckena ?
Som du ser så är allting större i dina förgasare än det borde/behöver vara....
Inte så konstigt att den tar 5 l/mil ;)

Orsaken till större bestyckning på den Högra ( MAG ) förgasaren är att du har en "RV" motor samt att du har ett avgassystem av en viss typ.

Den motorn + avgassystem du har skall vara större/rikligare bestyckad på Högra ( MAG ) sidan.

Jaaaa, jag skulle byta allting om du vill att den skall funka optimalt.


Se även denna tråd där precis samma sak avhandlas :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=12256




.
 

Sotis

Medlem
11 jan 2009
24
0
1
Västerbotten
Tog kontakt med en firma på nätet som sålde Mikuni delar, och han hittade alla munstycken inklusive nålrör men var frågande till nålen. Den hittade han inte (Nål : 6DHN44) och undrade om jag menade nål:6DH4. Någon som vet om den funkar eller var man kan hitta den förstnämnda.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tog kontakt med en firma på nätet som sålde Mikuni delar, och han hittade alla munstycken inklusive nålrör men var frågande till nålen. Den hittade han inte (Nål : 6DHN44) och undrade om jag menade nål:6DH4. Någon som vet om den funkar eller var man kan hitta den förstnämnda.
Den nålen du frågar efter finns bara hos Ski-Doo handlarna och är Ski-Doo original !!


.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nålens artikelnummer: Bombardier No. 404 1472 00

Kan förövrigt tipsa om denna fil: http://stboni.com/download/mmt9802a.pdf
Står en del bra grejer i den, orginalbestyckningar osv. Iofs brukar dom minsann inte vara rätt bestyckade från fabrik, och du har dessutom urkopplad HAC. Men kan ändå vara kul att läsa igenom...
 
Last edited:

Sotis

Medlem
11 jan 2009
24
0
1
Västerbotten
Fick råd av mecken att kalibrera om H.A.C då nålen inte går att få fram.
Jag har ingen lust att ha kvar den.
Är det så taskigt att nål Bombardier No. 404 1472 00 har utgått.
Ingen som vet någon som kan ligga på två stycken?
Eller annat förslag på en bra bestyckning.