Fel på DESS/MPEM??

stefan67

Medlem
16 mar 2008
8
0
1
Kiruna
Har fått ett fel på min GT 600 SE -02 efter att den stått orörd hela sommaren. Normalt ska man få två tonstötar när motorna startar. Nu får jag bara en tonstöt varannan sekund vilket indikerar på att Dessen inte har kontakt med Mpem-boxen.

Har försökt att rengöra kontakterna kring boxen. Ibland när jag haft skotern i värme då startar den perfekt med två tonstötar. Sedan när man slår av och på igen, då är det samma fel igen.

Några säger att det är boxen som är trasig men borde den då fungera vissa stunder? Kan det vara något annat fel? Tycker inte boxen borde gått sönder när skotern bara stått i garag under kapell hela sommaren.

Snälla, hjälp mig någon!

4

426H

Låter ju trots allt som det är glapp i någon kontakt eftersom den funkar ibland. Kolla alla kabelanslutningar mellan pluggen och mpem boxen. Antar att du provat att trycka/vrida på pluggen när skotern är igång? Om den får kontakt så slutar det pipa.

D

Deleted member 9532

Det jag kommer att säga nu gör att jag dumhetsförklarar mig själv för resten av mitt liv, men här kommer det.

Du har möjligtvis inte två skotrar med DESS-system och du har fel nyckel?

*Bankar huvudet i skrivbordet samtidigt som tårarna sprutar av detta skamsna påhitt*

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.289
86
48
Övik
DESS nyckeln brukar väl glappa en del, och därför får den inte kontakt. Min nyckel får jag trycka till i princip varje gång jag startar skotern för att den ska komma iväg..

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Tycker att det är helt sjukt, med gamla skotern när man skulle iväg fick man ALLTID trycka på DESS:en för att den glappade.... även om man inte rört den

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
det e troligast desshatten som inte få riktig kontakt eftersom man ibland måste rucka o trycka.
sitter ett bläck i hatten som ska svänga ut lite i mitten,den ska tryckas ihop mot "pluppen" på skotern.tror att det e det bläcket som e chippet.
Iaf,med tiden gå utbuckningen åt andra hållet vilket gör det svårare att få kontakt o då kan inte boxen avläsa chippet som säger att det e grönt att köra o ingensom försöker tjyvköra.
Bläcket sitter fast magnetiskt men går att peta loss o vända på.

Jag säger inte att detta funkar garanterat men jag lyckades göra detta på min enduro 700 -02a.jag hade iaf samma typ av problem som luftas här.
Men Men,,,jag kanske hade tur

stefan67

Medlem
16 mar 2008
8
0
1
Kiruna
det e troligast desshatten som inte få riktig kontakt eftersom man ibland måste rucka o trycka.
sitter ett bläck i hatten som ska svänga ut lite i mitten,den ska tryckas ihop mot "pluppen" på skotern.tror att det e det bläcket som e chippet.
Iaf,med tiden gå utbuckningen åt andra hållet vilket gör det svårare att få kontakt o då kan inte boxen avläsa chippet som säger att det e grönt att köra o ingensom försöker tjyvköra.
Bläcket sitter fast magnetiskt men går att peta loss o vända på.

Jag säger inte att detta funkar garanterat men jag lyckades göra detta på min enduro 700 -02a.jag hade iaf samma typ av problem som luftas här.
Men Men,,,jag kanske hade tur
Jag kan nämna att jag hade in maskinen till märkesverkstaden i Kiruna men de kunde inte få kontakt med MPEM boxen med sin dator, vilket gjorde att de inte kunde pröva en ny Dess. När jag tittar på min dess så finns inget bläck eller chip men mekaren hade åsikten att det inte skulle påverka dessens funktion! Är det så? Måste bläcket finnas där?

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Jag kan nämna att jag hade in maskinen till märkesverkstaden i Kiruna men de kunde inte få kontakt med MPEM boxen med sin dator, vilket gjorde att de inte kunde pröva en ny Dess. När jag tittar på min dess så finns inget bläck eller chip men mekaren hade åsikten att det inte skulle påverka dessens funktion! Är det så? Måste bläcket finnas där?
Jag kan inte med säkerhet säga att det SKA sitta där på din maskin.
jag bara berätta hur jag gjorde o det funkade problemfritt sedan.
jag hade iaf ett litet bläck som va typ stjärnformat.

Du kanske ha nått annat fel än dess-hatten.det e ju han som e yrkesmekare

stefan67

Medlem
16 mar 2008
8
0
1
Kiruna
Tog den ikväll till verkstaden. Den får tina under natten och om den startar normalt när den är varm imorgon kan de kanske få kontakt med boxen. Bara att hålla tummarna. Återkommer när jag vet mer.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Låter ungefär lika idiotiskt som min box. Har jag väl fått igång skotern kan jag rycka ur dessen sen är det bara köra tills jag stänger av den och låter den kalna. men är den däremot varm när jag ska starta den igen behöver jag ingen dess nyckel. Men deremot när det är svinigt kallt och jag stannar för att typ ta en cigg eller nått då piper den gärna och stoppar vid 3tusen varv och så får man rucka lite på nyckeln så går det. Visst det här kanske inte hjälper dig men du är inte ensam om ett knasigt problem med boxen.

stefan67

Medlem
16 mar 2008
8
0
1
Kiruna
Tog den ikväll till verkstaden. Den får tina under natten och om den startar normalt när den är varm imorgon kan de kanske få kontakt med boxen. Bara att hålla tummarna. Återkommer när jag vet mer.
Den funkade fint på morgonen efter en natt i värme. Tog hem den och gick igenom kontakter igen. Det som tyvär verkar vara problemet är MPEM-boxen. När jag tog bort den och hade den i värme gick den bra. När jag lade in den i frysen en halvtimme, då gick den inte... Monterade ialla fall tillbaka allt och körde ut skotern i kylan. Har testat av och till sista dygnet och allting fungerar just nu! Verkar som om boxen idagsläget fungerar bra men hur ska man kunna lita på den??

Hyppan

Ny medlem
27 mar 2009
4
0
1
jag har samma problem som du på min mxz 800 x -06 ibland startar den felfritt med 2 tonstötar och iblandstår den bara och piper. det funkar ibland då man trycker och vrider på pluggen. ibland spelar de ingen roll hur mycket man trycker och vrider och vänder på den den står bara och piper, men sen ibland då kan den bara starta direkt Kan de vara fukt i boxen som fryser när de blir kallt och därför den inte startar?

55555

Medlem
23 mar 2009
14
0
1
Jag hadde ett par vattenskotrar med dess system. en gång glömde jag ta ur ploppen och den åkte av och landade mitt på vägen.

Jag åkte tillbaka och letade och hittade den - men många bilar hade kört över den- fan tänkte jag-

inga problem funkade klockrent så chippet kan man misshandla.

den andra var det värre med hade problem med ett pip och grejer.

kollade på omkodnings utrustning i usa för jag trodde det satt i nycklarna men den var tyvärr för dyr.

kom aldrig på problemet tyvärr.