fetta om lager 600 sdi

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
hejsan jag har en ski doo rev 600 sdi -04 och den har gått 700mil och såvitt jag vet är lagrena inte fettade om ännu. när skall detta göras och vad kan det gå på? jag har inte plockat isär blocken ännu me jag antar att det är något mittenlager som man måste dela veven för att komma åt?

Mvh Erik
 
R

RevMan

Veven delar du inte. Det är de yttre lagren som har isoflex fett.
Jag ska göra detta på lillasysters 600sdi nu i höst men tiden är inte på min sida än. Den läckte fett på PTO sidan så jag fyllde upp där och slängde på en ny packbox så hon kunde köra i påsk. Eftersom fettet där var svart och äckligt så blir det nya lager och packboxar på den, samt att den får nya kolvar när jag ändå har motorn isärriven.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Va bra att någon startar upp en tråd om detta!

Jag har själv tänkt att ta tag i detta problem på min 600 sdi -05 som gått 556 mil för att förebygga ett eventuellt ras om jag nu hinner innan snön kommer.

Om man inte behöver dela veven osv så känns det inte som det borde vara så svårt? Har givetvis aldrig gjort detta och skulle behöva hjälpa med saker att tänka på när man ska klyva motorn och inspektera veven och eventuellt byta fett och packboxar.

Skulle vi vi eventuellt skapa en guide här i tråden om hur man går tillväga?

Mvh Matte
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Går i samma tankar i vår. Kolvbyten, lagerbyten och packbox byten. Men vad skall mer göras i motorn? Tänkte köra på Wisecos smidda kolvar.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
hejsan jag har en ski doo rev 600 sdi -04 och den har gått 700mil och såvitt jag vet är lagrena inte fettade om ännu. när skall detta göras och vad kan det gå på? jag har inte plockat isär blocken ännu me jag antar att det är något mittenlager som man måste dela veven för att komma åt?

Mvh Erik
gräsmyr? utanför umeå? Om det är det så har du ju både pm balans och SMT att vända dig till för att kolla upp veven. dom kan rikta / balansera in den åt dig. Även fetta om/ byta lagren till riktigt bra priser. Per på smt kan jag rekommendera starkt. (500-600 mil rekommenderas det att byta lagren by the way!)
 
R

RevMan

Problemet är ju att lagertillverkaren inte har limmat tätningarna på rätt sätt så dessa tål inte nog mycket värme, alltså vid alldeles för varm motor=varmgång så kan lagertätningarna börja läcka. Så även om man fyller med nytt fett så har man fortfarande lager som man inte vet hur dom är. Iof är lagren ganska dyra men alla gamla lager som fanns på BRP har åkt i soporna så beställer man nya vevlager nu så tål dom mycket högre värme än vissa av de gamla.
Om man ändå river ur motorn och plockar isär den så är det lika bra att byta lager också.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
jo ja hörde detta jag med att dom skrotat alla lager som dom hade. Men enligt per på smt så har han sett och bytt dom som är limmade också. Finns en variant som jag vet en del kör med och det är att peta tätningarna sen borra oljekanaler i blocket och förse dom med smörjning på det viset istället. Har sett firmor nu som kan erbjuda detta.
Broder bland annat har denna mod. på sin summit 800.
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
gräsmyr? utanför umeå? Om det är det så har du ju både pm balans och SMT att vända dig till för att kolla upp veven. dom kan rikta / balansera in den åt dig. Även fetta om/ byta lagren till riktigt bra priser. Per på smt kan jag rekommendera starkt. (500-600 mil rekommenderas det att byta lagren by the way!)

japp gräsmyr utanför umeå :) ja smt vet ja finns. men jag tänkte försöka klara mig utan verkstad om det går. annars får jag nog fråga dom ifall de kan borra oljekanaler så man slipper de där infettade lagrena.
600mil ja då e det nog dags nu :) tack!
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
japp gräsmyr utanför umeå :) ja smt vet ja finns. men jag tänkte försöka klara mig utan verkstad om det går. annars får jag nog fråga dom ifall de kan borra oljekanaler så man slipper de där infettade lagrena.
600mil ja då e det nog dags nu :) tack!

han tog 300 :- för min vev tidigare, då fetta han om den och nollade den.

kostar säkert inte mer än en 500 om han ska utföra en sådan operation.

lagerbyten går på ca 3000:- jobb/lager inräknade.
 

Ämel

Välkänd medlem
3 feb 2005
108
0
6
Umeå/Solberg
han tog 300 :- för min vev tidigare, då fetta han om den och nollade den.

kostar säkert inte mer än en 500 om han ska utföra en sådan operation.

lagerbyten går på ca 3000:- jobb/lager inräknade.
Blandar in mig lite.
300 :-? var det för en en lös vev då?
Nån som har nån koll på vad det kan kosta att skicka upp hela motorn för omfettning?
Har ingen lust att ge mig på att dela den själv.
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Ska man chansa och köra en säsong till eller ska man byta ut lagrena nu? Skotern har gått 800 mil, syns dock inte något fett bakom variatorn som kan ha kommit ut där.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
finns dom som säkert kört 1500 mil utan att göra ngt. dock rekommenderas det ju att byta ut vissa motordelar eftersom om man vill bibehålla driftsäkerhet och prestanda på motorn.

Ämel: Jo då skickade jag ner veven som den var.
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
okej 700mil. fetta om eller byta lager? vilket borde ja göra omman täner på min tunna plånka?
 

JoTT

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Går det inte att fetta lagren utifrån? utan att riva motorn?

har en 600sdi med 350mil på mätarn så det känns inte aktuellt byta dem, men kan man fetta utifrån kan det ju vara nyttigt..