Jag fick det väldigt bra förklarat för mig när jag ställde denna fråga till en polare. Ska försöka förklara så får vi se om du blir nå klokare..
När man har toe-in så vill ju maskinen hela tiden styra åt nåt håll. Så om skoter tar fäste på höger skida så kommer trycket automatiskt att öka eftersom skidan då få mer tryck (eftersom det redan är toe-in) och den kommer börja styra vänster.. Just för att trycket ökar på höger skida. Och när trycket väl släpper så kommer den ha styrt så pass mycket att när då vänster skida landar i backen så vill den börja styra höger.. Vips så har du en maskin som kan börja vobbla och vill lite dit den vill.
Om man istället har toe-out så kommer det där fenomenet aldrig att inträffa. Varför? Jo för att när skotern får tryck på en skida så kommer trycket att släppa eftersom skidan då pekar lite utåt istället för innåt. Och det kommer aldrig att börja vobbla heller.
Jag var ju tvungen att testa detta i praktiken i våras. Och ja det är precis så där.. Om du nu förstog nånting av min förklaring.. Så kör med toe-out. Till min maskin stod alla parametrar och rekommenderade inställningar i intruktionsboken.