Framvagnsinställning mxz 440 x -00?

Brooman

Medlem
7 jun 2009
16
0
1
Hofors
tjena, har en fråga angående framvagnsinställning på min mxz 440 x? hur ska skidorna stå? toe in/toe out? eller kanske paralellt? hur mkt och så vidare?? nån som har någon aning?:)

//Brooman
 

Brooman

Medlem
7 jun 2009
16
0
1
Hofors
aa joo har provat söka men hittar inget bra svar på frågan? vissa säger ca 5 mm toe out och andra att dom ska vara lite toe in?? är inställningen densamma på alla skotrar?? :confused:
 

Toy.se

Medlem
3 mar 2009
10
0
1
Luleå
SKI TOE-OUT​
Most oval racers use modified handlebars with
loops or angles on the left end. Often a driver prefers
a handlebar position that is not horizontal
when the skis are in their straight ahead position.
This allows a more comfortable driving position
when in a corner. Whatever handlebar you prefer
should be positioned as you prefer it when going
down a straightaway before you begin your toeout
adjustment.
Use a rubber cord stretched between the ski tips
to keep constant pressure on the steering system
while measuring toe-out. Measure the distance
between the inner edges of the skis as far back
and as far forward on the skis as possible. Avoid
measuring at a point at the top or heel of the ski
where the ski is tapered. With aggressive race carbide,
the measurements should be taken at the
front and back of the runners on the cutting edge
for the most precise measurement.
Skis must have a toe-out of 3 to 6 mm (1/8 to 1/4 in)
when they are in the straight ahead position.
Adjustment is performed by loosening the lock
nuts on the ball joints at the ends of the left and
right tie rods. Rotate tie rods as necessary to
achieve the proper toe-out and handlebar position.
Do not use the short tie rod that runs beneath the
engine to adjust ski toe-out.
Never lengthen a tie rod so that the threaded portion
of the ball joint extends over 17 mm (11/16 in)
beyond the tie rod. To avoid this, distribute the adjustment
requirements equally to both left and
right tie rods.​
X = Y ± 3 mm (1/8 in)​
Retorque ball joint lock nuts to 29 N​
m (21 Ibfft)
when toe-out is correct.
With the aggressive setup of the front end necessary
for competitive oval racing, it is important to
keep all the steering system components tight
and free of play. Worn ball joints and bushings
should be replaced, bolts holding the skis to the
ski leg must be tight and wear bars must be
straight and bolted securely to the skis. Any play
in the steering will result in severe chattering in
the corners and darting on the straightaways.


Läs dina PM ! ;)

 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
hej ställ skidorna så dom står RAKT för bästa färdkurs:) kan tänka att de blir väligt vinligt med skider in eller ut

helt fel..dom ska ej stå helt rakt. de ska vara lite toe out.. ta du toe in så börjar den ploga ...
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag fick det väldigt bra förklarat för mig när jag ställde denna fråga till en polare. Ska försöka förklara så får vi se om du blir nå klokare.. :)

När man har toe-in så vill ju maskinen hela tiden styra åt nåt håll. Så om skoter tar fäste på höger skida så kommer trycket automatiskt att öka eftersom skidan då få mer tryck (eftersom det redan är toe-in) och den kommer börja styra vänster.. Just för att trycket ökar på höger skida. Och när trycket väl släpper så kommer den ha styrt så pass mycket att när då vänster skida landar i backen så vill den börja styra höger.. Vips så har du en maskin som kan börja vobbla och vill lite dit den vill.

Om man istället har toe-out så kommer det där fenomenet aldrig att inträffa. Varför? Jo för att när skotern får tryck på en skida så kommer trycket att släppa eftersom skidan då pekar lite utåt istället för innåt. Och det kommer aldrig att börja vobbla heller.

Jag var ju tvungen att testa detta i praktiken i våras. Och ja det är precis så där.. Om du nu förstog nånting av min förklaring.. Så kör med toe-out. Till min maskin stod alla parametrar och rekommenderade inställningar i intruktionsboken.