Går inte ner i varv, varvar direkt från start.

jahaja

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Jag har ett problem med min Summit 800r -08, det är så att direkt jag drar igång skotern varm som kall så varvar den sakta upp till ca 3000-3500rpm för att sedan stanna där. Drar jag i choken så går den ner men börjar direkt efter att jag stänkt choken att vara upp till ca 3000-3500rpm. Har provat med startgas på insugen men händer ingenting, är rätt trångt att komma åt att spraya utan att riva någonting men där jag kom åt så hände det ingenting.
Kan det vara förgasarinställningarna som inte år rätt? Några andra tips på var man kan kolla?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
tjuvluft i packboxarna på veven kanske? sitter reedventilerna fast så du har alla skruvarna där?är den så hela tiden eller är det mer när den är kall?
förgasarinställningen kan inte ändra sig bara sådär hipp som happ om du inte varit där och skruvat,räcker med ett pyttehål på gummina för att dom skall dra tjuvluft,kolla dom så dom inte har torrsprickor,bryt lite i förgasarna
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.845
872
113
Kramfors
Om vevaxelns packboxar läker på dessa motorer så åker fett ut i första skedet de påverkar inte gången på motorn för innanför packboxarna sitter tätade lager med fett i. Dvs om det ska kunna komma in tjuvluft den vägen måste både inre lager som är tätade från fabrik + yttre packboxarna vara trasiga och det är näst intill omöjligt.

Det kan ha kommit skit i lågfartsmunstycket på någ av fuggarna så ta lös dem o rengör. Om du skruvat på luftblandskruvarna så de är ändrade från innan renov så kan det vara det.
 

jahaja

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Hur får ja ut förgasarn på lättast sätt? Måste jag bort med sekundärvariator? Försökte komma åt från luftburkssidan men verkar tajt det också.
 

jahaja

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Har nu undersökt insugsgummit lite nogrannare och upptäckte att det var en del bubblor runt gummit, läste på dootalk för ett tag sedan att det an tyda på att dom börjar bli slitna och bör bytas. Men det är konstigt att det inte alls händer någonting med startgasen. Vad tror ni bör jag riva och byta?

Bild hur det ser ut.
http://forumbilder.se/DBRJP/2014-02-02-16-58-40
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.845
872
113
Kramfors
De där bubblorna är aluminium som koriderat, de har ingen bet sålänge det är så lite. Om det korriderar längre in mot insugskanal kan det tillslut läka men det ska märkas på gången om man sprutar startgas där om det läker.
Mer troligt är skit i fuggarna. Om du tar lös varren så kommer du åt bättre att få lös luftburken ev går det ändå men det underlättar säkert att fippla lös varren.
 

jahaja

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Nu är insugen lös och hittade sprickor vid skruvhålen på gummina så de lär nog vara det som varit problemet. Fick lös dessa utan att lossa variatorn men trångt var det :)

Men reedventilerna såg inte så fräscha ut, bör man byta ut dessa också? Skickar med bild på dessa.



 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.845
872
113
Kramfors
Jag ser inte hur reedbladen ser ut eller rättare sagt det jag ser ser bra ut. De små gliporna är normalt efter 200mil men de klarar säkert 1000mil ändå. Men vänd på bladen så tätar de bättre. Den här typen av reedkorg som du har med just dessa org blad är väldigt hårda i spänsten så det gör inget att de blir slutare, det ger bara bättre bottendrag och mellanreg. Om det är bitar borta ur bladen måste de bytas såklart.

Det finns kolfiber reedblad med olika hårdheter som man väljer hårdhet i 3 steg. Finns för runt 700kr på Ebay om du vill ändra motorkaraktären. Själva reedkorgens utformning är ju stenbra liknade v-force så att bara byta blad är lika effektivt som att köpa v-force korgar.
 

jahaja

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Det är ramen runt som är lite spruckna och gummitätningen runt är sliten och sprucken. Själva bladen ser bra ut.
 

jahaja

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Nu är gummina bytta och den går bättre men tomgången vill ändå ligga på 2500rpm, den bör väl ligga lite lägre? Blippar jag på choken går den såklart ner men stiger upp till 2500rpm direkt. Kan det vara någon justering i förgasarn som inte är riktigt rätt? Vars ska jag börja att felsöka?