gnislade oljud från remmen på mxz 583

jonssonn

Medlem
31 dec 2008
14
1
1
sundsvall
tjena, har en mxz 583 -96 som går finfint fast dock med ett otroligt irriterande ljud troligen från variator remmen. läste om nån som haft samma problem, att de låter som ett maskinerelt skrik vid ett visst varvtal... bytte remmen (mot en likadan fast ny) ljuden avtog visserligen men de finns ändå där fast de låter mindere :hmmmm: bör jag testa att byta märke på remmen eller kan de vara nått annat? testade att palla upp den och köra, då lät de ingenting alls, beror väll på att de inte blir nått motstånd till remmen... så om de vore ett lager borde de skrikigt då tycker jag. tacksam för svar ! :beer:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Mest troligt är nog remmen för högt upp i sekundären! Testa släpp ner den litegrann... dock så säger det ju emot sig själv när du satte ny rem så lät de mindre, men du kan ju prova :D

Annars finns de en genväg.. starta skotern.. tryck nu NER remmen (ovandelen).. neråt alltså.. låter ljudet mera nu? Då har du för hårt spänt... låter de inte mera.. då är de nå annat, svårt att vet när man inte är där hehe

Men för guds skull akta fingrarna så dom inte far in i den snurrade variatorn!!!!

/F
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
min IQ gjorde så..de var för att skivorna blivit för "blanka" så att remmen bara slira på dem...ta lite finare sandpapper och rugga upp ytan så kommer de funka skulle ja tro:) du kan även ha fått en beläggning som du ska ta bort:p de kan du tabort med bromsskivrengörning (breklén):)
 

jonssonn

Medlem
31 dec 2008
14
1
1
sundsvall
min IQ gjorde så..de var för att skivorna blivit för "blanka" så att remmen bara slira på dem...ta lite finare sandpapper och rugga upp ytan så kommer de funka skulle ja tro:) du kan även ha fått en beläggning som du ska ta bort:p de kan du tabort med bromsskivrengörning (breklén):)
ska prova alla tips så fort jag får hem skotern till garaget ! med alla dessa råd bör de ju hända nått iallafall :)