google

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
Hej jag ska köpa nytt glas till mina googles men jag undrar vilken färg som är bäst på vintern, persimmon = orange eller goldmirror = gult

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
det beror på om du vill ha dem när det är stark sol eller om det är snöstorm och dålig sikt . det är stor skillnad.

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
jag vill ha ett glas som känne behagligt i varje väder. jag köpte ett par spy magneto det är genomskinligt enkelglas det står att det är anti fog alltså att det inte immar, men jag är rädd att det ska imma. tror du att dom funkar.

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Köpt clear lins, min personliga favorit i alla lägen. Lite jobbigt när solen skiner rakt in i ögonen men annars. :beer:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Själv har jag med mig mina gamla glasögon med klarglas. Kör med SPY Targa 2 med ganska mörkt glas så när det blir mörkt ute så byter jag bara glasögon. Tycker det är bättre att ha med sig två par glasögon då det är riktigt svårt att hitta nått glas som passar alla väder :)

Av dom två du har visat skulle jag nog ta det gula glaset(den första länken)då du säkert kommer se bättre när det blir mörkt ute.

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Jag kör med mina spy vet inte modell med klarglas när det är normal sikt. det är det skönaste, sedan har jag oakley wisdom lila glas, vet inte namnet på , när det är dålig sikt och med ett par dragon mdx med guldigt glas när det är stark sol.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Frågade runt litegrann förra året och jag bestämde mig för ljusblått glas. Lite kontrastförstärkande och funkar finfint i mörker.

Gula är ju fina då det är mulet men sämre då det är mörkt.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Blått glas är inte att rekomendera då det kan vara skadligt för ögonen

Glasögon med blå glas
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Hej optikern, kan du hjälpa mig att reda ut skillnaden mellan "Blått glas" och "Blått spegelglas"? Det har skrivits så mycket om att blått glas i glasögonen är skadligt för ögonen. Men jag har också hört att blått spegelglas ska vara okej... Känner mig förvirrad, vad ska man förlita sig på?[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Först och främst är det stor skillnad på "Blått glas" och glas med "Blå spegel". [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Blått glas och därigenom det blå ljus som kommer in i ögat är det som diskuteras bland ögonläkare, optiker och forskningsgrupper. Graden av skada på näthinnan är inte fullt utredd men man är väldigt klar över att det inte är bra.
[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif] Tittar man däremot på många av dagens sportglasögon så kan de fås med en blå spegel, d.v.s. grundglasets färg är inte blå utan oftast i en brun, grön, orange eller grå ton, d.v.s. samma färg som i de flesta förekommande solglasögon.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Ett enkelt sätt att få en uppfattning är att titta på glasögonen från baksidan och är det då ett blått glas ska man nog välja ett annat par, men är det brunt, grönt eller orange så kan man känna sig ganska lugn. Vissa grå nyanser ligger nära blå så för att vara riktigt säker måste man då mäta glasen.[/FONT]

Saxat från http://www.sportoptik.se/shopownerdesign/fragaopt.htm#Glas

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Persimmon-linsen är en riktigt bra allround-lins. Det funkar bra vid klart väder och den framhäver konturer väldigt bra vid dåliga ljusförhållanden.
Att det står "Anti fog" betyder att de är behandlade för att motverka imma men för vinterbruk så behöver du ha en dubbellins.