Gräftåvallen, Höglekardalen, Bydalen - Snödjup

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Är det någon som har varit upp till någon av dessa ställen och kört nu i helgen och vet hur mycket snö det är? Går det att köra?

K

kenth

Pratade med skoteruthyraren i Höglekardalen för två veckor när de sa på nyheterna att dom hade mest snö i Sverige. Då var läget så här:
1.5 mil led sladdad upp till samebyn.
Bara fluff puder utan botten i terrängen. "Stampar man till i snön så försvinner 1m2 snö"
Har inte hört något nytt om det.........

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
100 cm enligt svt text 423. Lite tveksam till det men mycket snö är det. 30 cm nysnö sen igår och inte spårat sedan dess så det sprutade snö åt alla håll ;) eftersom jag körde med pappa så blev de inte att vi åkte nå långt och höll oss helt på leden. Körde dock fast när vi vände och det är mycket snö somsagt och ingen grund. Ingen som körde förutom vi så det var härligt.

Dåligt skrivet och väldigt rörigt. Men nu vet ni hur det ligger till! Det är värt att åka hit :)

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Man far inte å studsar omkring på tuvor och stenar då? Iofs. skrev du att ni höll er på leden men det finns ju stenar där oxå =) Funderar på att fara upp över dan nån dag i veckan.

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Leden går ju efter en sommarväg så där finns det inga stenar att oroa sig för. Vet inte hur det är med stenar utanför precis som du sa men jag skulle nästan tro att det skulle gå att dra lite utanför leden om man är beredd på att få gräva fram skotern lite. Finns ingen grund men den snön som har kommit natten till idag var lite tyngre än de som bara var lätt som luft. Så de flyger inte bara bort av att man kollar på det men de är fortfarande lätt (bra beskrivning haha) var aldrig upp riktigt på kalfjället heller.

Ska ut imorgon får se om man törs avvika väldigt lite. Är ju förbud överallt utanför leden typ.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Ok, ni åkte sommar leden från Höglekarn upp mot Hosjöbottnen, eller fattar jag fel? :S
Lämna gärna mer om åkningen efter imorgon =)

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Ok, ni åkte sommar leden från Höglekarn upp mot Hosjöbottnen, eller fattar jag fel? :S
Lämna gärna mer om åkningen efter imorgon =)
Ja precis, det är leden från höglekardalen mot hosjön. Får ursäkta för jag var otydlig där. Har så lite maskin så får se om jag törs prova snön lite utanför leden nu när de bara är jag och pappa men jag skriver om snön där jag törs köra!

Ben-dover

Välkänd medlem
11 nov 2010
124
0
6
Extremt bra idag. Körde själv på kort phazer så vågade inte gå ut i djupsnön särskilt mycket men där jag gjorde så körde man i alla fall inte på marken. Spårat upp till kalfjället och efter det fanns de andras spår man kunde köra i. Inte mycket snö på kalfjället dock men nere i skogen är det oerhört mycket faktiskt, för att vara 19 december.

Kajlie

Medlem
9 jan 2014
32
0
1
Hara
Bor i en stuga i Höglekardalen denna veckan.
Det var storm i måndags så en jäkla massa snö blåste bort.
Uppe på fjällen är där nästan ingen snö alls. Kan se en jäkla massa sten. Dock har jag inte varit så långt upp inu.
Lederna borta vid Höglekardalens snöskotercenter tycker jag är bra. Inte uppkört eller spårat. Jämnt och fint.

Sir_Sledalot

Välkänd medlem
22 nov 2010
134
0
16
Oviken
Bor i en stuga i Höglekardalen denna veckan.
Det var storm i måndags så en jäkla massa snö blåste bort.
Uppe på fjällen är där nästan ingen snö alls. Kan se en jäkla massa sten. Dock har jag inte varit så långt upp inu.
Lederna borta vid Höglekardalens snöskotercenter tycker jag är bra. Inte uppkört eller spårat. Jämnt och fint.
Okej tack! Då får man väll vänta ett tag till innan man beger sig dit då.

pille

Välkänd medlem
29 mar 2010
135
4
18
Östersund
Var där helgen för 2 veckor sedan helt klart bra för att vara såhär tidigt men dock må man passa sig för det som gömmer sig inunder, omkring halvmetern med bra mycket drivsnö (y)

Skickat från min E6653 via Tapatalk