Hålla för luftrenarburken då man drar...

Banhatt

Medlem
26 mar 2010
20
0
1
Min Et 340 startar på första draget om jag samtidigt som jag drar håller för insugshålet till luftburken. Varför, och vad kan man göra för att slippa göra så? Gör jag inte det vägrar den gå igång...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Samma funktion som choke, då du håller för.

Montera primer, funkar mycket bättre.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Tack för svar! Vad gör choken egentligen då och hur monterar man en primer?
choken ger mer bränsle men med samma luftmängd alltså fetare blandning...
du borrar ett litet hål i förgasaren köper en nippel och lochtitar fast den i hålet drar en slang från tanken till primern och från primern till den nippeln
 

Banhatt

Medlem
26 mar 2010
20
0
1
Så när jag håller för insuget så drar den i sig soppa men får mindre luft = fetare blandning? Finns det något samband mellan choken och tomgången?
 

Banhatt

Medlem
26 mar 2010
20
0
1
Nä, men fick bara för mig att jag någon gång hört att en hög tomgång gör att chokens effekt sjunker...kanske är helt galet.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Som referens kan jag ge min polares Scandic med 377-motor. Farsan monterade primer åt han, och sen dess startar den ALLTID på första draget. Med bara choken, som satt orginal fick man dra ihjäl sig...
 

Banhatt

Medlem
26 mar 2010
20
0
1
Ja då borde det ju inte ha något samband....känner mig som killen med tusen frågor men det vore så skoj att få lite koll på läget. Är choken som en extrakanal för soppan eller?
 

daniela

Välkänd medlem
29 mar 2010
148
0
16
kiruna
choken stänger väl ändå bara ett spjäll så gör att den sänker mängden luft och får då mera soppa inte att den får mera soppa också, om man inte menar själv blandningen mellan luft och soppa
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Kan någon förklara fördelen med primer för mig? Jag har haft 3 ET340, 1 SRV, 1 Cross Country, 1 EXciter II och nu XT:n

Har aldrig haft problem med att kallstarta, den fabriksmonterade choken har fungerat hur bra som helst.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Choken är väl ingen "riktig" choke egentligen. Den ger väl den bara som sagt fetare blandning. På min ET så fick jag dra 15-20 gånger innan den starta förut. Nu har jag monterat primer på nipplarna som oljan egentligen ska in i på insugsröret. 5 supar och full choke så startar den alltid på första draget vare sig det är -30 eller +5 ute. Sen låter man den bli varm på halvchoke. Förutom nu då när den inte har någon gnista av någon anledning :(