Hög oljeförbrukning T3:a

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag har tyck att min Summit 800 T3 154" 2016 har haft lite väl hög förbrukning under säsongen men när man leker så är det ju lite svårt att få en ärlig bild. Jag har förstått att de drar en hel del när man pumpgasar etc. Men eftersom jag har en till summit 800 från 2013 så ser jag ju hur mycket mindre den drar vid liknande körning.

Men nu under senaste tanken tycker jag att det är uppenbart att den drar mer än vad den borde. Det har ju nämligen varit lite väl dåligt före så det har mest blivit lugn ledkörning. Fran att oljetanken har varit fylld till max och fram tills den började varna för låg oljenivå har jag kört mindre än 20 mil. Det har gått ca 30-35 liter bränsle och nästan 1 tank olja....inte OK. Folk som ligger bakom tycker att den luktar en hel del och man ser ju om man har kört i lössnö exakt vart jag har klämt åt gasen för där är det en stor svart sotfläck.

Om vi jämför med den andra summiten som har körts på exakt samma ställen då vi följts åt så har den dragit ca 1/4 oljetank (kanske mindre faktiskt) = mer rimligt...

Jag har kontaktat 2 återförsäljare via mail men inte fått något svar ännu men folk här på forumet kanske har lite koll på vad man kan göra eller kolla upp.

Skotern har gått 100-105 mil och jag har kört ca 60 av dem. På den tiden har det gått 3-4 tankar olja...det börjar bli dyrt nu.

Nä nu ska jag till Oktan och köpa lite OLJA....ghaa!!!!

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Åkte till oktan i fredags och surrade med verkstadschefen och han skulle kolla vad han kunde göra. Han förklarade väldigt bra hur motorns oljesystem fungerade och vad det eventuellt skulle kunna vara för fel (om det är något fel).