Har inte fått mina ägarpapper, vad kan jag göra??

maaak

Aktiv medlem
27 feb 2007
78
0
6
södra dalarna
I vintras köpte jag mig en skoter. Ägaren hade då inte Vägverkets papper med sig utan lovade att skicka dom på måndagen till mig så jag kunde skicka in ett ägarebyte. Jag har fortfarande inte fått något papper. Vad kan jag göra, finns det något eller måste jag fortsätta tjata på karln. Jag har ringt VV och dom har skickat hem papper till honom. Jag har skcikat skriftliga brev till honom, och sms:a och prova ringt utan svar.
Finns det något att göra, någon som har nått vasst tips?

Tack på förhand!

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.276
84
48
Övik
Ännu ett skäl varför man aldrig ska lita på folk vad gäller regpapper m.m.. Antar att du har några mil till förre ägaren, så att fortsätta tjata är väl det enda rätta..

4

426H

Ställ upp skotern på byn där det är parkeringsförbud så att han får lite P-böter i brevlådan. Då får han nog brått att skicka in om ägarbytet.

Skämt å sido, jävligt tråkigt med sådana människor. Försök prata med vägverket. Dom kanske kan fixa det om du skickar in en kopia på kvittot/köpehandlingen?

E

ejwbegysv

I vintras köpte jag mig en skoter. Ägaren hade då inte Vägverkets papper med sig utan lovade att skicka dom på måndagen till mig så jag kunde skicka in ett ägarebyte. Jag har fortfarande inte fått något papper. Vad kan jag göra, finns det något eller måste jag fortsätta tjata på karln. Jag har ringt VV och dom har skickat hem papper till honom. Jag har skcikat skriftliga brev till honom, och sms:a och prova ringt utan svar.
Finns det något att göra, någon som har nått vasst tips?

Tack på förhand!
HAr du kvitto på köpet? Om du har det så är det ju lätt att ringa 11414 (polisen) och göra en anmäla för bedrägeri... Går iofs att göra utan kvitto också..

Elller så gör du klart för karn att han blir betalningsskylldig om något händer med dig eller skotern... är ju han som ska ha den försäkrad om ej ägarbytet har gått igenom...

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Ganska lätt att "Säga" att vägverket har skickat papprerna men att dom inte kommit fram. Tycker det låter mycket skumt det där har du några bevis på att han ens haft papper på maskinen? Vägverket brukar vara jävligt snabba att skicka papper.

Kolla upp om den är stulen!

R

Robin

Citat från första inlägget:
"I vintras köpte jag mig en skoter. "
"Jag har fortfarande inte fått något papper."
"Jag har skcikat skriftliga brev till honom, och sms:a och prova ringt utan svar."

När var "i vintras" när var det? låter som för väldigt länge sen gämför med idag.
Killen har inte fått några regg papper på skotern. Säljaren "sa" att han skulle skicka dom i efterhand.
Han svarar inte på sms,brev eller telefon, varför inte? om han inte nåt att dölja så varför skulle han inte svara?

Från att dömma av detta varför skulle skotern INTE vara stulen?

Senast redigerad av en moderator:

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Missuppfattar jag detta eller? jag fick för mig han hade ringt Vägverket och dom hade sagt att nån hade nydligen skickat efter papprena till skotern och dom hade skickat dom? Isf bör den ju inte va stulen. men annars håller jag med er.. de låter som den är stulen.

R

Robin

Missuppfattar jag detta eller? jag fick för mig han hade ringt Vägverket och dom hade sagt att nån hade nydligen skickat efter papprena till skotern och dom hade skickat dom? Isf bör den ju inte va stulen. men annars håller jag med er.. de låter som den är stulen.
"Jag har ringt VV och dom har skickat hem papper till honom"

Mvh/Robin

R

Robin

Ja men om dom har skickat papprena till han som sålde den till han kan den ju inte vara stulen?
Men eftersom personen som sålde skotern kan ha stulit den så är det ju inte han som får papprena, det är ju den "rätte" ägaren.
Dock borde kanske han då reagera på att få sådana papper hemskickade tänker man ju:confused:

Blir helt snurrig av det där men jag lägger mig fortfarande på att tro att den är stulen.

Endast trådskaparen ska svara på det efter att han kollat upp reg nr osv.

maaak

Aktiv medlem
27 feb 2007
78
0
6
södra dalarna
Att kolla upp vem som står som ägare på skoter är ju ganksa lätt.. Och det har jag gjort. Den som står som ägare är densamma som står som ägare på det telefonnummer som jag ringde på i annonsen, även samma namn återkommer på kvittot som är skrivet.
Gällande papper som man kan besälla via VV så kan vem som helst ringa och be dom skicka papperen, men bara till ägaren, alltså papperen skickas endast till den som står som ägare på fordonet. Det är det jag har gjort.
Jag köpte skotern i början av februari detta år.
Har pratat med VV och dom sa att det enda var att försöka tjata på honom, men funderar på om jag ska gå till polisen med detta.
Ingen som haft liknande problem? eller kanske ingen som är så amatöraktig som mig, och ser till att få pappiren på en gång kanske. :p

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Om du har vid upprepade tillfällen försökt att få kontakt med säljaren utan resultat så är det bara att ta kontakt med polisen, ta med ditt kvitto och visa dom det och beskriv vad som har hänt och inte hänt.

emilh

Aktiv medlem
8 okt 2006
54
0
6
Örebro
Då har du ju iaf gjort det du kan göra, dvs kolla upp vem som är registrerad ägare och sett till att du köpt av densamma. Antar att du även kollad legitimation vid köp?
Isf är saken antingen att tjata, eller skicka ett skriftligt brev till honom där du säger att om han inte fullföljer affären kommer du lämna in en stämningsansökan och ge honom en vecka på sig. Det tredje alternativet är att helt enkelt rings polisen och göra en anmälan, borde gå fort då,,, men smidigast är att först skicka brev (inte ringa) så han får en chans och varning.
hoppas det löser sig

Att kolla upp vem som står som ägare på skoter är ju ganksa lätt.. Och det har jag gjort. Den som står som ägare är densamma som står som ägare på det telefonnummer som jag ringde på i annonsen, även samma namn återkommer på kvittot som är skrivet.
Gällande papper som man kan besälla via VV så kan vem som helst ringa och be dom skicka papperen, men bara till ägaren, alltså papperen skickas endast till den som står som ägare på fordonet. Det är det jag har gjort.
Jag köpte skotern i början av februari detta år.
Har pratat med VV och dom sa att det enda var att försöka tjata på honom, men funderar på om jag ska gå till polisen med detta.
Ingen som haft liknande problem? eller kanske ingen som är så amatöraktig som mig, och ser till att få pappiren på en gång kanske. :p

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det du gjort är inte amatöraktigt utan det är så det ska gå till om man inte postar ägarbytespapperen tillsammans så är det säljaren som ska göra det inte köparen iom att säljaren är den som har mest att förlora på att ägarbytet inte sker i rätt tid tex P-böter, trafikförsäkringsförenings kostnader osv.
Du vet ju var han bor så åk hem till honom annars skulle jag som jag skrev tidigare kontakta polisen å hör efter vilka alternativen är.

Lycka till

maaak

Aktiv medlem
27 feb 2007
78
0
6
södra dalarna
Jag har för ca 4 veckor sedan skickat ett skriftligt brev till honom men utan resultat. Men verkar som man får ta kontakt med polisen och se vad man kan göra. Tyvärr har jag en bra bit att åka till honom så det är inte intressant, tyvärr. Tack för alla tips!

E

ejwbegysv

Ja lycka till, jag var så urbotat dum en gång att jag gjorde tvärt om..

Sålde en BMW snabbt för 2000kr, då jag var stressad så skulle köparen skicka in ägarbytet... Kan meddela att det tog 2 år för dom att skicka in ägarbytet..

Jag försökte via VV och Polisen att få detta fixat men dom kunde inte göra något.. Jag kunde ej heller anmäla bilen för stulen eftersom jag hade fått pengar för den..

Du sitter ju i en bättre sits iaf...