Ett tändstift är inte förstört bara för att det har blivit igensotat vid en kallstart.
Det brukar gå bra att bränna ren dem med varmluftpistol eller gasollampa. Ohmmät över stiftet och se till att det har oändlig resistans efteråt.
Originalförgasaren på en sån där gammal Yamaha är bra egentligen, en stor fördel är ju att huvudmunstycket är ställbart!
Den är rätt komplicerad eftersom den är hopbyggd med en bränslepump. Det finns ett extra membran i den för att reglera bränsletryck (i stället för flottör). Man brukar få byta membranen (det finns en sats med membran, packningar och diverse smådelar) då och då. Det är viktigt att inte försöka meka på känn med förgasaren utan följa anvisningarna i verkstadshandboken! Den är känslig för smuts också, det gäller att vara noga med renligheten. Tvätta ren den utanpå innan du försöker ta isär den, sedan tvättar du alla delar igen i ren tvättvätska, ser till att det är rent på arbetsbänken, du är ren om händerna osv när det är dags att sätta ihop alltsammans.