Haveri rotax 800HO

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Halloj!
Ska beskriva händeleförloppet så ni motorgurus kan hjälpa mig lite.
Åkte från stugan en sväng ca 5 km upp till en annan stuga och allt gick bara fint dit, va ganska mycket snö så det blev lite myrsurf och lek, men när jag kom fram och skulle lägga i backen så dog skotern varje gång jag försökte så jag beslutade mig att åka tillbaka.
skotern gick som den skulle tills jag va ca 300m ifrån stugan då blev den totalt orkeslös så jag gled in vid stugan och den började misstända och hosta så jag döda den snabbt.
provade sen att dra i snöret med dödaren nere och den kändes som att det va dåligt med komp.
då gorde jag nåt dumt jag provade att starta skotern en snabbis och en snabbis blev det, den tände till för att omedelbart TVÄRNYPA.
jaja tänkte jag så vi bogserade skoterfan till bilen och jag körde hem för att börja riva.


det första jag ser när jag tar bort pipan är att det är bra nog vitt i pipan.





sliter ur motorn och kikar in.
pto kolven har smält/separerat/spruckit.





tar lös topp och ser att den är alldeles grå på pto sidan.






Kolvtopp pto samt mag


pto



mag



River lös Cylindrarna och konstigt nog är som ej skadade, bara lite alurester som går att ta bort med syra, men det är fortfarande tvärstumt och här ser ni kolvarna som är bra slut.





tittar ner i vevhuset och ser kolvrester i vevhuset som låst fast veven



Med följd av sprucket block :(





Här är dessa små asen =)





mag sida är fettet kvar fast brunt då?,
Pto som väntat snustorrt.






Bilderna är suddiga jag vet =) ett oljigt tumavtryck på linsen är nog boven =)


cylindrarna (suddigt)






har i dagsläget köpt nya kolvar, ringar, kolbultar, kolvbultslager, packingar, har lämnat in veven för lagerbyte (samtliga) + balansering (hoppas den blir klar denna vecka), +svetsning av block som är fixat.


har mina aningar att den dragit tjuvluft på pto sidan men varför har den gått lika snålt på mag? har den ej fått olja som den ska och det gråa på kolvtopp vill jag få till att det är vatten inblandat alternativt att den sugit in sig snö (då det va fullt med is i luftburk).


ja jag har inte en aning och tyvärr har jag bara dessa dåliga bilder just nu då skotern står på jobbet i verkstan och jag är ledig denna vecka.


nån som ser såhär spontant ett uppenbart fel?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Den ser inte ut som den har spikat vilket de vanligtvis gör om de går för magert, tex pga spruckna insugningsgummin eller trasiga packboxar.

Det kan ju vara så att haveriet främst beror på slutkörda kolvar som till sist gick i bitar.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
btw insugsgummit på ömse sidor är ej pruckna.
Lite högre tomgång än vanligt men gick ner en stund om jag dutta lite på gasen
och det va lika vitt på magsidan inne i yröret.
och jag kom på en sak till, när jag åkte upp till stugan hade den surat som fan så jag slängde på ett par nya stift (BR9EYA) som ej är till denna skoter (hade dessa som reserv till vipern), kan det va en avgörande anledning?.

dessutom spökade förgasarna en smula då det kom upp soppa i dpm´en på tomgång.
kan skit i förgasarna göra att den går ultrasnålt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Samma här bränsleproblem i förmodligen gasarna men kolvarna såg snarare ut att ha gått sönder pga utmattning. kolvarna såg ut att ha gått minst 700+ mil? Om packboxarna på vevaxeln går sönder på drar det inte tjuvluft i första taget tack vare tätade lager närmast vevaxeln på pto sidan. Även om fettet åker ut och packboxen också så drar de inte tjuvluft fören det fabriksfyllda och tätade lagret ger upp också. Det är typ enda fördelen med fettfyllda lager.

Ngk Eya9 ska du fortsätta åka för de håller bättre.

När du satt ihop den får du hålla noga koll på stiftfärger ett tag framöver och hoppas du hittar någe skräp i fuggarna. Det skumma är att bägge cylindrarna gick lika magert,,,det talar inte för skräp i fuggar utan snarare bränslepump för klen eller för små huvudmunstycken alt fel på dmp om den nu har dmp ??
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ja som jag skrev innan så kom det upp soppa i dpm'en så det är mycket möjligt att det är nå tjall på förgasarna.
Hade problem med pumpen när jag skulle starta skotern för säsongen då det inte kom nå soppa så jag rev ner pumpen och gjorde rent.
Ang bestyckningen i gasarna så ska det vara ok då den bänkades förra säsongen och blev inställd.

Men hur kan det komma upp soppa till dpm? Borde det inte vara fel innan den då fuggarna trycker upp soppa i rören?
Ja jag ska riva förgasarna i veckan o göra rent noga. Ska även byta ut pumpen då den kränglade innan.

Tacksam för svaren jag fick, ös gärna på mer om ni kommer på något.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Det verkar ha varit flera fel som inte hör ihop med varandra , mag sidan ser ju ut att ha spikat (tjuvluft eller bränsle) , men pto som har pajjat har nog spruckit av utmattning
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Det låter som bänkningen kan vara orsaken också för snål helt enkelt alla kan göra fel. Kolla hur stora högfartare som sitter i nu och skriv det här så kan vi se hur små de satt i och jämföra med org munstycken. Är den vässad på något vis typ pipa portning mm?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Nä helt original.
ska riva gasarna efter helgen så postar jag storleken
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
390mj
har rengjort noga ska slänga på ett par 400mj
veven klar idag så jag slänger ihop motorn i morgon
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
va 390?
Jag kör ju 390 i min re 600...
skulle tro att org i din är kring 480 nånstans
Är ju 2 helt olika motorer du jämnför med. är ju som att jämföra mellan en bmw 530 och en bmw 540.

nä original är det 380 alternativt 400 enl brp.

Motorn är bänkad och injusterad med 390mj men jag kommer slänga på ett par 400 nu ett tag för att sen gå ner om den går fett.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Bränsle upp i dmp får du om nålventilerna flödar, byt pump och rengör nålventiler så du är säker på bränsletillförsel.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
skulle bli en uppstart idag efter min renovering.
Tro på fan att magapullfan gick sönder... o jag ska upp till fjällen i morgon på min årliga resa till en polares stuga... hatar rotax just nu.....

tror du verkligen jag behöver byta pump? allt annat är rengjort även pumpen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Skit i mgnapullen och dra igång den med snöre runt variatorn. Lindar man på snöret med överlapp på första varvet så snöret låser sig självt så funkar det stenbra.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Jo jag har ett snöre som jag lindar på variatorn med nån plasthistora på och det funkar fint, lite drygt att öppna kåpor och jollas var gång man stannat, men den startar direkt.

det va medbringaren som sitter skruvat på blocket som man i sin tur skruvar fast magnapullen på som hade spruckit som gjorde att magnapullern flexa, så om nån har en sån så hojta så köper jag den =)

Skotern går fett som *****, släckt 2 stift på pto sidan på lågfart men den går riktigt bra på högre varv.
drar sopppa nå kopiöst (ca 8l/m led körning:) ) så jag tror den läcker nånstans men jag ser inte ifrån var.
provade att justera luftskruvarna lite men det hjälpte föga.
om DPM är trasig går den jättefett då på lågvarv?
går den att koppla ur utan fara?
en sak till, jag fick juh vevhuset svetsat på pto sidan och urslipat, om man nu skulle ha råkat slipa ur en millimeter för mycket kan det göra att den går fetare på den sidan?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Utan dpm så ska den gå som en påse nötter. Helt hopplöst att missa. Kopplade fel på en 800r summit och den gick inte köra.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
en sak till, jag fick juh vevhuset svetsat på pto sidan och urslipat, om man nu skulle ha råkat slipa ur en millimeter för mycket kan det göra att den går fetare på den sidan?
Jag kan inte tänka mig att det spelar någon roll alls.
Jag har renoverat/svetsat vevhus på Rotax 800 och aldrig upplevt någon skillnad i bränsleblandning före och efter.