Helt rätt! tror nästan jag har hittat felet där! Cyllen som är längs mot magnapullen var full i vatten och nästan inge vatten alls i dom andra 2, ska kolla upp det där!Har en Mach Z -99 som led av samma problem alltså den sög i sig kylvätska på ett oberäkneligt sätt. Den cylinder som är närmast startsnöret hade alltid blött stift och avgaserna var ett läskigt rökigt moln .
3 gånger rev jag toppen, plande, bytte packningarna både till topp och till cylinderfot men problemet fanns kvar.
Nu i våras skar fanskapet (oljepumpens arm hade lossnat) så jag har helrenoverat och då plockade jag också ner kylpumpen. Där fanns troligen felet. Det sitter två eller tre packboxar på axeln till pumpen och dom var helt slut. Därmed öpnnades en passage mellan pumpen och vevhuset på motorns högra sida, sett från förarplatsen. Det är vakum på vevhussidan och jag tror att kylmedlet sögs in den vägen.
Det finns dessutom ett dräneringshå på pumphuset mellan packboxarna som ska leda bort ev. läckage i första boxen, det hålet hade jag lyckats täta med silikon när jag plockade med pumpen vid första renoveringen. Kanske var det detta som dödade boxarna. Har kört motorn efter renoveringen och kan konstatera att den verkar vara tät.
MVH Karl B.