Idéer på prylar som saknas inom snöskotervärlden

_Henka_

Medlem
22 jan 2009
6
0
1
Luleå
Hej.
Läser nu en projektkurs på LTU där vi ska utveckla en ny produkt eller tjänst som har med vintersport att göra.

Vi har valt att avgränsa oss inom området snöskoter eftersom det är tillräckligt brett och helt klart det fränaste området :rock:

Frågan lyder: Är det något du saknar när du kör snöskoter?
Kan t.ex. vara "en grejj som gör att jag kan ta med mig mer utrustning när jag kör", "kläder som jag blir smidigare i", säkerhetsdetaljer, "feta dubbar som gör att jag drar skidlyft på blankisen". You name it..

Det behöver inte vara en ny produkt eller tjänst, skriv gärna ner om det är något som redan finns men som inte är tillräckligt bra och behöver utvecklas.

Det vore schysst om ni kunde hjälpa till!
MVH/ Henrik

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Mattor anpassade för HK för ultimata mattspinnen och skottning :p Kanske?

B

Biosteel

utveckla en cd spelare som tål lite fukt och en stark strömförsörjning i skotern. + högtalare med mjukt material pga sprickningsrisken :)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Enkla billiga fotsteg som inte är halkiga (taggiga) där snön inte fastnar samt att de kan anpassas till många olika modeller enkelt.

Handtagsskydd, den plastbiten bör gå att få fram billigare. Typ 700:- för två st i nuläget..

Imfria visir / goggles.

Färdigdubbade mattor. Även för standard skotrar.

Handsökljus, modell stöttålig, med fäste, tar ström från cigg uttag.

Värmedynor, färdigmåttade efter vanligt förekommande dynor, snygga. Ibland är det iskallt att sitta på sitsen. De ska gå att spänna fast, så ställer du dig upp ska den INTE blåsa bort..(Därför har jag ett litet renskinn som jag klipp till och fäst med två gummistroppar över min sits)

Ett spadställ, med vettig tillhörade skoterspade, som kan bultas/poppas fast där man vill på skotern.

Ja, nu ids jag inge mer för denna gång...har några saker till... men de får vänta..

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Färdigdubbade mattor. Även för standard skotrar.

Ett spadställ, med vettig tillhörade skoterspade, som kan bultas/poppas fast där man vill på skotern.
Färdigdubbade mattor finns redan. Camoplast har någon med smådubbar på kammarna

Och ang spaden finns det ju original på några modeller, en liten spade under huven =)

_Henka_

Medlem
22 jan 2009
6
0
1
Luleå
Full rulle ser jag, skönt!

Beretta, vad menar du med handsöksljus? En lampa på handen eller? Googlade men fann inget om det.

melmaq, läser teknisk design och kursen D0017A, tror den heter Produktutveckling.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Full rulle ser jag, skönt!

Beretta, vad menar du med handsöksljus? En lampa på handen eller? Googlade men fann inget om det.

melmaq, läser teknisk design och kursen D0017A, tror den heter Produktutveckling.
Nja, en lampa som man håller med handen och lyser runt.

Du hakar lös den ur hållaren när du behöver den.

Sladden från lampan går ner i cigg uttaget.

Ibland är det svårt att "läsa" terrängen när man kör ospårat i mörkret.

Det enda lyse du har är ju skoterns.

Det kan bli ganska bökigt ibland att måsta vända skotern i trånga utrymmen åt det håll du vill lysa upp.

En handhållen sladdlampa klickar man lös, lyser åt det håll du vill kolla.

Sen kör du skotern på lämpligt ställe, osv.

Cleas Ohlsson och liknande firmor brukar ha till bilar. Men de tål nog inte så tuffa tag som kyla/snö/regn osv..

Hittade bl a:

http://www.huzells.se/home/medlem/146-183.pdf

Sid nummer 154.

Artikel: H

= Handlampa

Last edited:

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
En bensindunk som går att vika ihop vore inte så dumt.. Så man kan ha den i facket i dynan när den är tom..
Det är väl en bra kursuppgift?

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
utveckla en cd spelare som tål lite fukt och en stark strömförsörjning i skotern. + högtalare med mjukt material pga sprickningsrisken :)
CD-spelare - är inte det lite ute nu...? MP3/4-spelare vore väl vettigare att få en som tål fukt.

Hjälmar med integrerade högtalare a´la Peltor fast snyggare är något jag skulle vilja ha...

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Det där med dyna är intressant, varför skall bara "arbetsskotrar" ha fack under dynan. Hur ofta vill man inte ha med en kanna kaffe och mackor?
Facket behöver inte vara stort men en såg en yxa och ett rep är alltid bra att ha med sig.

Söklampa till skotern skall man ha på hjälmen men dom som finns det för taskiga ut. En hjälm med inbyggd Xenon strålkastare och olika visir som tillbehör el, mörka eller färjade till en vettig peng vore intressant.

Jag förstår att du menar udda prylar som alla kommer att behöva men bara kostar nån hundring, hittar jag på en sån pryl så messar jag dig och jag får vara med på patentet :beer: