Inget liv i Vikingen

Raie

Medlem
21 feb 2010
26
0
1
Långshyttan
Hoj på er!!:hello:

Som sagt Vikingen är död,får ingen gnista.Har kollat Tändningslås,nödbrytare å många kontakter.Hittade ett trasigt laddrelä men tror inte att det har någon inverkan på maskinen.Den har ström till belysning å sånt men ingen gnista...hjalp mig vad ska jag göra?:hmmmm:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kan vara statorn som gett upp.

Du kan prova ohm-mäta primära tändspolen och se om det är avbrott i den. Behöver dock inte vara avbrott i den för att den ska sluta funka. Kanske nån här på forumet som har mätvärden till den? Vilken årsmodell är det?

Testa byt plats på kablarna som kommer upp vid magnapullen, dvs låt Lys-spolen mata tändningen, och låt primära tändspolen mata belysningen. (Undrar just om detta kan funka...? Har aldrig provat själv...)

Kan också vara CDI-boxen (vanligt fel). Lägg den på ett element ett dygn, och prova sen om du har gnista. Eller bytlåna med nån polare och se om det funkar.
 

Raie

Medlem
21 feb 2010
26
0
1
Långshyttan
Det är en VKII 1996....det konstiga är att grabbarna precis hade parkerat å stängt av den så jag ville ta en tur men då startade den inte längre.Kan det inte vara spjällaxel brytaren som spökar?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Citat från Runte:

"spjällaxeln på förgasaren kärvade och då träder säkerhetsfunktionen in och bryter tändningen för att inte skotern ska skena trots man släppt gasen

Det var således bara att putta tillbaka spjällaxeln så startade motorn, la på lite CR56 runt spjällaxeln med gott resultat

Denna säkerhetsfunktion har funnits på alla skotrar i decennier"
 

Raie

Medlem
21 feb 2010
26
0
1
Långshyttan
Japp!!Läste just det inlägget...skall kolla upp det i möru.Återkommer med resultatet.Förresten...jag hittade ju ett trasigt ladd relä men det har väl ingen inverkan på "gnistan"??
 
Last edited:

Raie

Medlem
21 feb 2010
26
0
1
Långshyttan
God eftermiddag!!
Konstaterade att det inte sitter någon brytare på spjällaxeln å CDI:n sitter inte heller framför vänster fotstöd enligt sprängskissen för VK540 1996!!Den stora frågan är nu:Varför står det 8R4 på CDI:n när den för modellen skall heta 8AT??Kan det vara så att det är någon som bytt motor till en äldre eller ska det bara vara så.Får ingen ström till tändspolen iaf men jag har ström till tändningslåset och nöd brytaren.Funderar på att beställa en ny CDI men vet ju inte om det är felet.Jag bytte båda tänd hattarna för de ville inte sitta fast på stiften....är det boven i dramat??
 
Last edited:

Raie

Medlem
21 feb 2010
26
0
1
Långshyttan
God kväll igen!!
Har mätt upp strömmatningen från primär spolen till cdi boxen nu (gul sladd) å där fans det ström.På det röd/vita sladden var det strömlöst.Kan det vara cdi boxen ändå eller är det röd/vit som skall mata cdi boxen??Eftersom det är strömlöst efter cdi'n??
 
Last edited:

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Den gula kabeln som kommer ut från motorn är till laddningen, det ska finnas en brun kabel,om jag inte är helt ute å cyklar, som är till tändningen. Om du ohm-mäter mellan den bruna kabeln och till jord så ska du ha ca 275 ohm om jag inte minns helt galet.
Den som är vit/röd kommer från pick-up spolen.
 

Raie

Medlem
21 feb 2010
26
0
1
Långshyttan
Å fan!!Jag kollade med en auktoriserad yamaha verkstad å han sa att jag skulle mäta den röd/vita eller den gula (han var lite osäker på vilken).....då får jag skynda mig ut igen å mäta då.Mäta,mäta,mäta!!Haha!! Återkommer under kvällen med resultatet.
 

Raie

Medlem
21 feb 2010
26
0
1
Långshyttan
Lokaliserade den bruna kabeln som från spolen(motorn) är svart/vit tyckte jag det såg ut som(skitigt):becky:.Annars finns det en kontakt med bara 2st sladdar röd å brun men där är det iaf dött.Nåja!!Mätte upp det "bruna" kabeln utan resultat hade ca 193ohm på den gula så jag antar att laddspolen är hel iaf.Eftersom jag inte fick något resultat av den "bruna" mätningen,kan man då dra den slutsatsen att spolen som heter??? ...är paj?? eller ska jag fortsätta felsökningen??
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Där har du felet, den kallas för charge-coil på yamahaspråk. Kostar runt en tusing har jag för mig.
Inte helt ovanligt att den pajar.
 

Raie

Medlem
21 feb 2010
26
0
1
Långshyttan
Faan va sjysst det här var....man e ju Rookie som sagt..hehe!Kanske man kommer iväg till svartnäs ändådå!!TACK ALLA ANGAGERADE FÖR ALL HJÄLP!!!!Litet problem till bara passar laddspolen från VK540 87-89 hittar ingen annan på nätet.